Problemen achter rem

Electronische handrem

 
 
 
 
 
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 37
Berichten: 1708
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Problemen achter rem

 · 
Posted: 07.09.2025 - 17:06  ·  #1
Hi daar,

De dame de S60 heeft weer een nieuw euvel voor me gevonden.

De achterremmem worden zeer heet tijdens rijden. Na amper 5 km zijn ze al niet meer beet tepakken. Nu is dat in de afgelopen tijd al vaker opgevallen dat de achter remmen warmer waren dan voor. (Ook tijdens test met uitrollen op snelweg bij een benzine pomp. Voor schijve koud. Achter warm. ).

Nu werd het wel steeds erger. Dus remmen via tool in service stand gezegt, remmen schoongemaakt etc. Vervolgens weer uit service stand en de remmen laten kalibreren.

Totaal geen nut gehad. Werden nog steeds warmer en met de dagen steeds warmer leek wel.

Volgende stap. Nieuwe remtangen plus motor van het handrem systeem achter op de tang. Uitkomst. Nog steeds het zelfde. Alle twee de schijven worden zeer heet.

Wederom weer aan het zoeken geweest. Remmen in service stand en alles uit elkaar en stap voor stap opbouwen. Voet rem eerst. Tangen schoon, glij pennen schoon, plaatjes nieuw. Op dat moment het wiel er op gezet en slingeren maar. Wiel blijft als een dolle draaien.

Volgende stap is dan met tool de remmen uit service stand halen. En wat blijkt, vanaf dat moment gaat het wiel stroef lopen. Max 5 rondjes bij een slinger.

Beide kanten gaan dus zwaar lopen zodra ik handrem motoren in hun neutrale werk stand zet.

Nu is mijn vraag. Naast het kalibreren met tool zijn er andere manieren om de hand rem tekunnen resette? Of wat zal de volgende stap zijn. Wat stuurt de handremmotoren aan wat wellicht niet de goede waarde geeft en hij zijn neutrale work mode niet vind? Je hoort de motoren wel stellen bij opnieuw kalibreren. Eerst geheel op de schijf en dan een stukje terug.

Dank!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4625
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Problemen achter rem

 · 
Posted: 07.09.2025 - 17:58  ·  #2
Tijd geleden dat ik het bij de hand had, maar moet je volgens Vida procedure na de service stand niet een paar keer de parkeerrem erop en eraf zetten om het juiste punt te laten instellen?
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 37
Berichten: 1708
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Problemen achter rem

 · 
Posted: 07.09.2025 - 18:23  ·  #3
Quote door Bolbo

Tijd geleden dat ik het bij de hand had, maar moet je volgens Vida procedure na de service stand niet een paar keer de parkeerrem erop en eraf zetten om het juiste punt te laten instellen?


Zou iemand de Vida procedure kunnen opzoeken voor mij? S60 model 2014/2018. Ik heb geen Vida meer bij de hand.
meijer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 77
Berichten: 523
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Problemen achter rem

 · 
Posted: 07.09.2025 - 19:12  ·  #4
Hallo volvoscheuder

Heb je de houder van de remklauw ook schoon gemaakt hier glijden de remblokken in .
De glijvlakken in de houder willen nog wel eens op roesten waardoor de remblokken niet genoeg vrij komen.
Roest verwijderen en een beetje koper vet aan brengen.

Groeten BUM
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6288
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Problemen achter rem

 · 
Posted: 07.09.2025 - 19:16  ·  #5
Volgens mij heb je toch vida nodig:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 37
Berichten: 1708
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Problemen achter rem

 · 
Posted: 07.09.2025 - 19:34  ·  #6
Hi,

Alles is schoon en gangbaar. Met de voetrem is niks mis. Pas als de handrem uit de service modes wordt gehaald gaat die zwaar aanlopen het wiel. (Getest met banden vrij van de grond).

Ik kan met de uitlees tool de handrem in services modes zetten en daarna weer in gebruik modes zetten. Maar Bolbo zei dat er dan nog wat moest doen? X aantal keer handrem bedienen? Vandaar de vraag wat Vida nog meer aangeeft qua stappen.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 37
Berichten: 1708
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Problemen achter rem

 · 
Posted: 07.09.2025 - 19:42  ·  #7
Quote door GRUNNS60

Volgens mij heb je toch vida nodig:


Alvast een grote Thanks, als ik het goed lees moet je hem na beëindigen service stand aanzetten en dan lossen via de bediening in de auto?? Of lees ik die stap verkeerd.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6288
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Problemen achter rem

 · 
Posted: 07.09.2025 - 21:25  ·  #8
als ik t zo lees vooraf dus, iig van handrem af en in service stand om remmen te lossen. Achteraf uit service stand halen. tevens kun je handrem een keer aan en weer lossen. in beide gevallen moet ie weer naar neutrale (losse stand gaan) . heb t een keer gedaan bij een 2011 en werkte prima. en op YT: https://youtu.be/3EpeY5F_Kuk?si=CzgZZi7g2VMhPCCR. niks verder te vinden.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 37
Berichten: 1708
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Problemen achter rem

 · 
Posted: 08.09.2025 - 05:10  ·  #9
Even ter verduidelijking.

In de yt video heeft hij het er over dat die de auto eerst uit zijn service modes haalt en dan pas op de rem trapt. Als ik de Vida zo lees, lees je ook nergens dat je eerst de blokken moet zetten via voetrem en dan de uit services mode halen. Klopt dit?

Of is de procedure, eerst voet rem gebruiken en dan pas uit service mode? Zo heb ik het gedaan om tekijken of de voetrem vrijloopt.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 37
Berichten: 1708
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Problemen achter rem

 · 
Posted: 08.09.2025 - 09:16  ·  #10
Vanmorge op een stille plek even staan luisteren naar wat er allemaal gebeurd als ik de auto is service modes zet. Nu is links gauw klaar met stellen maar rechts doet er langer over. Dus krijg het idee dat ze ongelijk lopen. Niet sychrome.

Nu heb hier op de site gevonden dat je de motoren los kan halen en dan in service mode kan zetten. Als ik dan vervolgens de remtang handmatig in services modes zeten staan ze naar mij idee weer gelijk? Is dat mogelijk?

Gevonde stukje tekst op de site:

Als je een nieuwe motor op de remklauw wilt monteren dan moet je de nieuwe motor electrisch eerst aansluiten.
De stekker van de oude motor naar de nieuwe motor en daarna de remklauwen in de service stand zetten, dan gaan beide moter draaien naar de eindstand en daarna klaar voor montage.

Als je de remklauwen in servece stand zet lopen de motoren even en stopen dan (einstand).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4625
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Problemen achter rem

 · 
Posted: 08.09.2025 - 13:02  ·  #11
Is het aanlopen bij beide wielen gelijk? Weet je of er ooit al eens een of beide van de parkeerremmotortjes is vervangen? Ik heb er zelf eentje vervangen door een aftermarket (merk zou ik moeten terugzoeken) omdat het origineel kapot ging vanwege waterinname (via O-ring aansluiting op klauw). Werkt sindsdien prima, maar ik merk wel dat het aftermarket motortje iets trager is dan het origineel. Ik merk dat als ik té snel op het gas ga (bij gasgeven in D (bij automaat) terwijl je de gordel om hebt, gaat de parkeerrem er automatisch af), dan is de aftermarket kant nog niet helemaal los en krijg je een ruk vanuit één wiel (rechts achter bij mij). Doe ik het rustig, dan is er niks aan de hand.
Ik heb toen zelf ook de handremmotor terug moeten draaien middels een extern batterijtje (9V heb ik gebruikt) om de beide motortjes in dezelfde stand te krijgen, voordat ik de service stand kon deactiveren. Vida kon niet overweg met een motortje wat half aangedraaid stond (het motortje dat het nog deed) en 1 motortje dat nieuw geïnstalleerd werd. Maar aangezien de service stand bij jou werkt, weet ik niet of dit bij jou gaat helpen.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 37
Berichten: 1708
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Problemen achter rem

 · 
Posted: 08.09.2025 - 14:06  ·  #12
Beide kanten lopen warm. Maar links net iets meer. Nu ben ik er achtergekomen dat de park brake module de linker remklauw/motor aan houd als aangever in hoevere de handrem zijn werking moet doen. Nu ben ik ook een melding tegengekomen die er nu niet meer staat dat de linker kant buiten afstel bereik was oid.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4625
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Problemen achter rem

 · 
Posted: Gisteren om 08:14  ·  #13
Ik heb de indruk dat je hetzelfde hebt als ik, dus dat de wormwieltjes verschillend zijn van de motortjes, tenzij je beide hebt vervangen door hetzelfde merk?
Hoe dan ook lijkt het bij mij geen probleem te geven, en bij jou lopen beide kanten aan, dus dan lijkt me de oorzaak van dat probleem niet te zitten in dat het ene motortje iets trager werkt dan de ander.
Wat ik zou proberen:
1. Achterwielen van de grond zetten
2. Wiel met de hand draaien om te testen
3. Handrem erop-eraf en dat 5x, als laatste eraf
4. Dan weer wiel draaien om te testen of er iets veranderd is
5. Als dat niet helpt: als er iets te kalibreren valt met vida, dat doen
6. Als er niet middels VIDA te kalibreren valt, doen wat ik deed: handremmotortjes middels een extern batterijtje (9V of 12V) manueel terugstellen. Dat kan je doen door de stekker van het motortje te halen, dan zie je 2 polen zitten. Daar sluit je middels een draadje/krokodillenklemmetje je batterij op aan en dan begint het motortje te draaien. Kijken welke kant hij op gaat. Als hij de zuiger uitdraait (handrem erop): polariteit omdraaien door omwisselen draadjes. Dan stel je beide naar het uiteinde. Daarna de stekkers weer aansluiten en in de auto weer de handrem erop (de eerste keer duurt lang want hij moet het hele draadeind afdraaien tot er druk op de blokken komt) en daarna er weer af. Evt paar keer herhalen.
7. Dan weer draaien aan het wiel om te kijken of het is opgelost
8. Als het is opgelost: biertje drinken om te vieren. Als het niet is opgelost: veel biertjes drinken om je verdriet te verdrinken en dan na ontnuchtering slimmere mensen vragen om hulp

Heel ver gezocht, maar enkele gedachten:
Zijn de naven goed schoon? Geen roest onder de schijf? Zal niet zijn dat de schijf niet helemaal in de juiste positie zit.
Stomme vraag wellicht, maar heb je zeker weten de juiste schijven en blokken? Volgens mij zijn er achter massieve en geventileerde schijven, en de dikte van die schijven is anders, wellicht dat daar iets in kan zitten. Heel onwaarschijnlijk, maar ik vraag het maar even.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 37
Berichten: 1708
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: Problemen achter rem

 · 
Posted: Gisteren om 09:23  ·  #14
Hi,

Als je luisterd en soms ook merkt dan gaat de handrem er niet gelijk op en af. De rechterkant lijkt langer telossen en of vasten dan links. Auto trekt soms ook scheef als ik er wegrij als hij zelf moet lossen. Nu is het ook zo dan links eerder qua schijf warmer wordt dan rechts en in zijn geheel ook warmer wordt dan rechts. Dus linker kant meer druk oid.

Als ik de auto los heb van de grond en de handrem geheel gelost heb in de terugstel stand qua handrem loopt alles los en gaat het wiel ronde naar ronde tot me koffie op is bij wijs van spreken. Zet ik de handrem er op en los hem weer omdat weer het wiel tedraaien draaid links max 5 ronden en recht iets meer.

Ik zal de orginele motoren er weer opzetten en de spindel achter op de klauw van de handrem in uiterste terug stel stand zetten. Vervolgens weer een paar keer aantrekken. Het komt echt over of hij zijn afstelpunten kwijt is.
Damas
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Helder
Leeftijd: 57
Berichten: 16
Geregistreerd: 02 / 2024
Subject:

Re: Problemen achter rem

 · 
Posted: Gisteren om 19:24  ·  #15
Quote door VOLVOSCHEURDER

Hi,

Als je luisterd en soms ook merkt dan gaat de handrem er niet gelijk op en af. De rechterkant lijkt langer telossen en of vasten dan links. Auto trekt soms ook scheef als ik er wegrij als hij zelf moet lossen. Nu is het ook zo dan links eerder qua schijf warmer wordt dan rechts en in zijn geheel ook warmer wordt dan rechts. Dus linker kant meer druk oid.

Als ik de auto los heb van de grond en de handrem geheel gelost heb in de terugstel stand qua handrem loopt alles los en gaat het wiel ronde naar ronde tot me koffie op is bij wijs van spreken. Zet ik de handrem er op en los hem weer omdat weer het wiel tedraaien draaid links max 5 ronden en recht iets meer.

Ik zal de orginele motoren er weer opzetten en de spindel achter op de klauw van de handrem in uiterste terug stel stand zetten. Vervolgens weer een paar keer aantrekken. Het komt echt over of hij zijn afstelpunten kwijt is.


Volgens mij gaat dat lossen van de handrem gewoon op tijd (2 a 3 seconden). valt ook niks aan af te stellen. Misschien mudule stuk. Of kromme schijven als je hem rond slingert heb je dan niet bepaalde punten dat de rem aanloopt?
Selected quotes for multi-quoting:   0