Problemen demontage homokineet en remklauw

 
 
 
 
 
MadMike
 
Avatar
 
Subject:

Problemen demontage homokineet en remklauw

 · 
Posted: 15.02.2012 - 20:11  ·  #1
Hallo mensen,

Ik zit met een tweetal vragen...

1- Ik moet de homokineet LV vervangen, volgens de vraagbaak moet ik de as met een koperen hamer 10-15mm uit het wiellager tikken en dan de draagarm verwijderen. ik krijg de as echter met geen mogelijkheid van zijn plek. voorzichtig begonnen, en geeindigd met een poelietrekker en zware vuisthamer. hij is 2-3 milimeters gekomen met de poelietrekker maar nu lijkt hij zich wel ergens achter te klemmen... vergeet ik iets hier?

2- De remschijven en blokjes moeten vervangen worden. Echter bij een klauw krijg ik de zuiger niet ver genoeg ingedrukt zodat het zaakje over de nieuwe schijf heen valt. ik zou nog 8-10mm nodig hebben, terwij de zuiger nog 12mm uitsteekt. de andere klauw gaat wel verder naar binnen, dus ik vermoed dat de zuiger klemt. wat kan ik t beste doen?

Het betreft een 1998 V70 TDI

Alvast reuze bedankt voor de moeite om te antwoorden!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Problemen demontage homokineet en remklauw

 · 
Posted: 17.02.2012 - 17:23  ·  #2
Mike,

Auw dat zijn geen leuke dingen voor de mensen. Volgens mij doe je het wat betreft de as goed. Je zult 'm er recht uit moeten tikken. Wellicht da je de as eens zou moeten verwarmen om hem te laten "schrikken". Kijk hiermee wel uit dat je het lager niet te warm maakt.
Zuiger van de remklauw geven vaak problemen. Je kunt ze wellicht nog reviseren en anders zal je toch aan een nieuwe remklauw toe gaan komen.
Ik stuur je als bijlage een bestandje waarin staat hoe je de remklauw eventueel kunt reviseren.

Heel veel succes en laat even weten als het gelukt is!!

Groetjes,

Tristan
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
MadMike
 
Avatar
 
Subject:

Re: Problemen demontage homokineet en remklauw

 · 
Posted: 18.02.2012 - 15:06  ·  #3
Bedankt Tristan voor deze duidelijke info!

Ik moet hier zowieso mee wachten totdat ik weer ff een weekje vrij heb, zodat ik nog tijd heb om bijv een klauw te bestellen als reviseren niet voldoende is. Remmen zijn op zich nog best in orde, en de homokineet hoor ik alleen indien helemaal ingestuurd. (bijna nooit dus)

Een vriend van me was ook al aan het vertellen dat hij flink heeft moeten slaan om zijn homokineet los te krijgen, was dan wel een oude BMW. Verwarmen is inderdaad ook nog een optie...

We zullen zien, de volgende sleutelronde! In ieder geval nogmaals hertelijk bedankt voor de uitleg!

Groetjes!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Problemen demontage homokineet en remklauw

 · 
Posted: 18.02.2012 - 19:31  ·  #4
Mike,

Welke auto je dan ook hebt. Die homokineten zijn echt waardeloze dingen om eraf te krijgen! Maar met behoorlijk verwarmen moet het je zeker wel lukken! Hou ons op de hoogte over je vorderingen! Die remklauwtjes zijn denk ik nog wel te reviseren. Maar het kost wel ff tijd.

Groetjes en we horen!

Tristan
V70 2.5T
 
Avatar
 
Subject:

Re: Problemen demontage homokineet en remklauw

 · 
Posted: 19.02.2012 - 10:32  ·  #5
Hoi Mike,

Wat betreft de homokineet ik heb ze bij mijn auto aan beide kanten los gehad ivm met 2 kapotte ashoezen. Rechts was geen probleem ( ik haal meestal eerst de draagarm los, dan weet ik zeker dat de as ruimte genoeg heeft ) maar links was blijkbaar al eens los geweest. En bij monteren hadden ze loctite gebruikt. Er was echt geen beweging in te krijgen, toen maar complete fusee met as en al onder een pers gezet. Bij 10 ton kwam er beweging in.
Ik wil maar even zeggen dat er misschien vorige personen aan hebben gewerkt en alles iets te goed hebben gemonteerd, kan natuurlijk ook zijn dat het vast geroest is.

Jeffrey
MadMike
 
Avatar
 
Subject:

Re: Problemen demontage homokineet en remklauw

 · 
Posted: 19.02.2012 - 15:09  ·  #6
Thnx Tristan en Jeffrey!

Omdat in de vraagbaak heel mooi staat beschreven dat je met een koperen hamertje moest tikken, durfde ik niet echt lomp te worden ermee, maar schijnbaar is het dus wel noodzakelijk...

Eens kijken ergens rond de lente zal ik wel een tweede poging gaan ondernemen, beter voorbereid dan de laatste keer...

Thnx mannen!
Volvare
 
Avatar
 
Subject:

Re: Problemen demontage homokineet en remklauw

 · 
Posted: 20.04.2013 - 11:43  ·  #7
Ook bezig met vervangen stofhoezen links bij een V70 '98. Begreep dat je met een 'spreader 'de boel niet hoeft demonteren. Je kunt daar zelfs de hals van een kunststof cola fles voor gebruiken.
Overigens zijn die hoezen snel kapot tegenwoordig. Is er een goed merk te koop?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39716
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Problemen demontage homokineet en remklauw

 · 
Posted: 20.04.2013 - 12:37  ·  #8
Het sterkst zijn die van Volvo, maar die brengen ook het meeste werk met zich mee.
De goedkopere moet je inderdaad nog wel eens vervangen, maar het voordeel is dat de as niet uit elkaar hoeft.
Volvare
 
Avatar
 
Subject:

Re: Problemen demontage homokineet en remklauw

 · 
Posted: 20.04.2013 - 13:08  ·  #9
Oke, dank. Maar wat is het verschil in werk? Wat moet je bij die Volvo hoezen meer doen?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39716
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Problemen demontage homokineet en remklauw

 · 
Posted: 20.04.2013 - 17:37  ·  #10
Bij deze moet je de as loshalen.
Deze zijn tweedelig, vandaar.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0