Problemen met airco pass.kant v70 bj-2000 2.4T mobi aut5

Passagierskant wordt niet koud genoeg t.o.v. bestuurderskant

rhoekie

Subject:

Problemen met airco pass.kant v70 bj-2000 2.4T mobi aut5

· 
Posted: 02.07.2011 - 14:38  ·  #1
Hallo allemaal,
Eerste plaatsing is waarschijnlijk niet gelukt nu 2e poging.

Bij mijn volvo v70 koelt de passagiers kant niet zo goed als de bestuurderskant en dat geldt voor het gehele rechter systeem. De temperatuur is minstens 10 graden hoger als de bestuurderskant terwijl de regelaars beiden op blauw ( vollop koelen ) staan.
Volgens volvo zou een reparatie op +/- €1600,= uitkomen exclusief de onderdelen.
Ze weten zelf nog niet wat het is. Ze denken het kleppensyteem, dat een klep een tandje verspronegn is, maar ik heb gekeken en geen tandjes te zien. De servo motoren hebben asjes welke een profiel hebben, waardoor ontstelling t.o.v. motoren en kleppen volgens mij niet mogelijk is.
Wie oh wie weet er een oplossing voor of kent het probleem en weet evt. wat er gebeuren moet.

Alvast bedankt voor evt. oplossingen of reacties.
...

Subject:

Re: Problemen met airco pass.kant v70 bj-2000 2.4T mobi aut5

· 
Posted: 02.07.2011 - 15:47  ·  #2
...
frans_v70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 68
Homepage: pa5ca.com
Subject:

· 
Posted: 02.07.2011 - 16:13  ·  #3
Zou kunnen calibratie... al lezende denk ik dat je al onder de blower unit gekeken hebt. Kun je zien of beide kanten de kleppen even ver open staan... als dat hetgeval is dan wordt het probleem wel wat ingewikkeld... Ik ga er vanuit dat dit niet het geval is en er aan de foute kant een klep niet goed staat...
eigenlijk moet je de kachel op 20 graden zetten en dan aan beide kanten... stand van de kleppen checken.
1600 Euro gaat wel heeeeeel erg ver... vandaag een sensor vervangen waarbij er op sommige fora gesproken werd om de hele dash te verwijderen.. waanzin. de sensor vervanging bij de dealer zou 140 Euro gekost hebben.. Nu ik was 20 min bezig en 24 Euro voor de sensor kwijt... een garage met ervaring doet deze klus in 5 minuten... dat is een mooi uur tarief.. 120 Euro per 5 min.
Meten is weten ook in jou geval... neem de tijd en ga links en rechts goed vergelijken. Volgens mij meet de sensor in het controle paneel de gemiddeldetemperatuur.. en het enige wat wij doen is daar onder of boven gaan zitten met de draai knoppen.
Jou probleem lijkt me oplosbaar... en zeker niet voor 1600 euro... die gasten sporen niet.

Frans

PS.
Ik zou ook eens goed gaan googlen... heeft mij ook een halve dag gekost om er achter te komen dat ik een defecte sensor had... en ook nog eens de beschrijving te vinden om dit op te lossen...
rhoekie

Subject:

· 
Posted: 02.07.2011 - 18:30  ·  #4
Ik neem aan, dat je met de sensor, de sensor bedoeld achter het kleine roostertje met het ventilatortje erachter. Deze moet wel werken, want de bestuurderskant reageert prima en het ventilatortje draait ook. Ik weet trouwens niet hoe ik zonder het hele console te verwijderen de kleppen kan controleren, daar het hele kleppensysteem in een zwarte bak zit en deze alleen te openen is als ik mijn volledige console verwijder. Het enige wat ikzelf heb kunnen verwijderen, is het volledige dashboardkastunit, radio en aircocontrollepaneeltje. Via deze weg kwam ik vanuit de dashboardkastkant bij de servo motoren 3 stuks waarvan 1 die een redelijk groot wit rad aanstuurt met een volgprofiel erop (rechts bovenste motor) dan een motor hier directr onder en eentje linksonder, welke reageerd op de temperatuur. de eerst 2 genoemde motoren reageren op blaas opening selectie.
Het systeem lijkt volledig opgesplitst in 2 gescheiden systemen, geldt dit ook voor zeg maar de airco-radiator?

Hoor graag weer meer.

René
frans_v70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 68
Homepage: pa5ca.com
Subject:

· 
Posted: 02.07.2011 - 19:13  ·  #5
René,
Hoe het precies zit weet ik ook niet... idd de sensor achter het roostertje.
Wat ik kan inschatten is dat er kleppen zijn die de flow regelen en kleppen zijn die de temperatuur regelen.
Ik ga er vanuit de de lucht flow aan beide kanten gelijk en goed is... dat het slechts een temperatuur verschil is tussen de beide kanten. In dat geval moet je het dus zoeken in de klep die mixed tussen de kachel en het AC circuit... volgens mij stromt er altijd lucht door de verdamper van de AC ...dat is de buiten lucht! op het moment dat je wil gaan verwarmen wordt er na de verdamper warmte bij gemengd...kachel radiator...
Heb je het temperatuur verschil ook als de AC aanstaat?? zo ja dan vermoed ik dat er een offset is van de warmte regelklep.
Nogmaals probeer eens te googlen op jou specifieke probleem... ik weet niet hoe je engels maar met een beetje door zoeken kom je vaak toch nog wat meer te weten. Sorry verder kan ik je niet van dienst zijn denk ik...
Maar persoonlijk zou ik geen 1600 E uitgeven voor dit probleem...

Frans...
rhoekie

Subject:

· 
Posted: 03.07.2011 - 11:24  ·  #6
Die €1600,= was ik ook niet echt van plan. Vindt het jammer dat je nou net niet makkelijk bij die kleppen komt. Maarja we gaan wel eens kijken wat te deon. Bedankt in ieder geval voor het meedenken. Trouwens het is idd alleen temperatuurverschil geen airflow verschil, maar dit temperatuurverschil is er ook als ik de interne airflow gebruik en niet die van buiten. Maar we zien wel. Nogmaals dank voor meedenken.

Grtz, René
rifwachter
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 03.07.2011 - 12:23  ·  #7
Heb je ook gevraagd hoe die 1600 euro tot stand komt zonder onderdelen ?

Als dit alleen uren zijn dan zijn dit 3 hele dagen sleutelen !
GJVos
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 56
Subject:

· 
Posted: 11.07.2013 - 00:05  ·  #8
Hallo,

Is dit probleem inmiddels opgelost, want bij mij is er hetzelfde aan de hand.
Ninjabiker
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Homepage: beernettskate.com
Subject:

· 
Posted: 25.08.2019 - 18:20  ·  #9
Even een oud topic omhoog schoppen...

Ik heb hetzelfde probleem bij mijn S80. Wat zou er aan de hand zijn en hoe moet ik het repareren..?
Ninjabiker
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.08.2019 - 19:00  ·  #10
Na even zoeken waarschijnlijk de oplossing gevonden: topic.php?t=12631
Schijnt gekalibreerd te kunnen worden.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 25.08.2019 - 19:04  ·  #11
En wanneer is de airco voor het laatst gevuld?

De bijrijders kant is de eerste kant die warme lucht blaast ipv koude lucht.
frans1401
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.08.2019 - 19:47  ·  #12
Helaas kan het (net als bij mij) gebeuren dat het mechanisme wat de beweging van de motortjes overbrengt naar de kleppen die bepalen of je warme of koude lucht krijgt breken. Ook kunnen in theorie ook de motortjes de geest geven. Of de motortjes nog werken kan bij sommige zien of anders ook horen als je de temperatuurknop verdraait want dan hoor je de tikjes van de stappenmotor. Bijgaand een exploded view van het onderste deel van climate control, dit zit bij je voeten. Je ziet daar de twee motortjes die bepalen of er warme of koude lucht, of een mix naar binnen wordt geblazen. Ik kan dat zo regelen door het stompje wat uit de kast steekt te verdraaien en dan komt er boven warm of koud uit. De stappenmotor kan ook tussenstandjes regelen.
Dit hoeft niet persé de oorzaak te zijn maar ik wil alleen laten zien dat het ook wat anders kan zijn dan calibreren.
Hier laat Robert het zien maar ik weet niet precies welk model het is maar het principe is hetzelfde.
https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Ninjabiker
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.08.2019 - 21:23  ·  #13
Quote door hermanusb

En wanneer is de airco voor het laatst gevuld?

De bijrijders kant is de eerste kant die warme lucht blaast ipv koude lucht.

November 2018 dus dat is recent.
Ninjabiker
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.08.2019 - 21:25  ·  #14
Quote door frans1401

Helaas kan het (net als bij mij) gebeuren dat het mechanisme wat de beweging van de motortjes overbrengt naar de kleppen die bepalen of je warme of koude lucht krijgt breken. Ook kunnen in theorie ook de motortjes de geest geven. Of de motortjes nog werken kan bij sommige zien of anders ook horen als je de temperatuurknop verdraait want dan hoor je de tikjes van de stappenmotor. Bijgaand een exploded view van het onderste deel van climate control, dit zit bij je voeten. Je ziet daar de twee motortjes die bepalen of er warme of koude lucht, of een mix naar binnen wordt geblazen. Ik kan dat zo regelen door het stompje wat uit de kast steekt te verdraaien en dan komt er boven warm of koud uit. De stappenmotor kan ook tussenstandjes regelen.
Dit hoeft niet persé de oorzaak te zijn maar ik wil alleen laten zien dat het ook wat anders kan zijn dan calibreren.
Hier laat Robert het zien maar ik weet niet precies welk model het is maar het principe is hetzelfde.
https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Goede tip! Ik ga testen of dat het mechanisme nog werkt.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 25.08.2019 - 21:49  ·  #15
Is de auto al eens uitgelezen met vida? Staat de aqs fout er dan ook in?

Selected quotes for multi-quoting:   0