Problemen met sturen

32b
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Problemen met sturen

· 
Posted: 28.06.2019 - 18:41  ·  #1
Beste deskundigen,

Ik heb jullie hulp nodig.
Enkele weken terug heb ik een V70 D5 uit 2009 met 345K km gekocht bij de Volvo dealer. Garantie op motor en bak.
Voor aflevering heeft de dealer een aantal zaken gedaan zoals kleine beurt, reservoir stuurbekrachtiging en pomp.
De V70 stuurt (te) zwaar, dat was bekend bij aflevering. Omdat het mij stoort heb ik de dealer gevraagd of er een oplossing is voor het zware sturen. Hij gaf aan dat dit alleen opgelost kan worden met een nieuw stuurhuis, maar die kosten zijn niet in verhouding tot de waarde van de auto, volgens de dealer.
Ik ben eigenwijs dus op dit forum een adres gevonden voor een stuurhuis revisie. In mijn beleving stuurt de Volvo na de revisie (kosten 1.000 euro) niet anders, dus nog steeds zwaar.
Volgens de garage die de revisie uitvoerde is de stuurbekrachtigingspomp niet nieuw, dus de dealer kan er een gebruikte op hebben gezet.
Er zit geen knik in de leidingen, maar wat is het dan wel? Iemand een idee.

Tweede vraag: het portier rechtsachter gaat van buiten af niet open - het knopje komt niet goed omhoog. Volgens de garage een probleem met het elektromotortje. Vervanging kost 325 euro. Iemand een idee hoe ik dat goedkoper kan (laten) oplossen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

Re: Problemen met sturen

· 
Posted: 28.06.2019 - 19:08  ·  #2
Motortje heeft iemand hier net zelf gedaan.

topic.php?t=21210
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 28.06.2019 - 19:11  ·  #3
Je hebt 2 typische problemen van de NN te pakken. En garantie op de punten waar ik mijn bij Volvo het minste zorgen om maak. Tenminste, als het een handbak is.

Mijn ervaring is dat zwaar sturen vooral aan de pomp ligt. Tegensturen, onregelmatig sturen, klapperen van onderdelen aan het stuurhuis.

Als je op snelheid weinig problemen ervaart en stilstaand wel kan ik met zekerheid de pomp zeggen.
Is de bekrachtiging op rotondes onregelmatig zeer waarschijnlijk het stuurhuis. Maar slechte olie doet ook wat met het stuurhuis.
Kijk eens in het reservoir en controleer of je heldere groene olie ziet, of bruine, geurende smurrie.

Je portier is een goedkopere fix voor. Wel een lastig klusje.
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 28.06.2019 - 19:47  ·  #4
Vd week nog een stuurpomp gedaan van een xc70nn. Ding stuurde af en toe amper nog. Oude pomp jankte ook. Ruil pomp van bosch op gezet scheelde nogal in euros met een nieuwe van Volvo. Naderhand flink gespoeld en reservoir vernieuwd.

Stuurde weer ‘zgan’

Zit er een blauwe spuitbus vlek op de pomp die er nu op zit? Dan issie van Rima 😜

En gaf de garage vd revisie nog een advies voor t zware sturen?
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 28.06.2019 - 20:25  ·  #5
Quote door Blade

Vd week nog een stuurpomp gedaan van een xc70nn. Ding stuurde af en toe amper nog.

Nog erger sturen dan die van mij??
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 28.06.2019 - 20:29  ·  #6
Vergelijkbaar.
32b
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 28.06.2019 - 20:49  ·  #7
Heren, dank voor de reacties.

Op snelheid zijn er geen problemen, wel bij stilstand en langzaam rijden. Dus toch ook maar de stuurpomp vervangen door een nieuwe. Dat was ook het advies van de garage, maar die werden aanvankelijk op het verkeerde been gezet door mijn opmerking dat de dealer die al had vervangen (maar waarschijnlijk door een even slecht exemplaar :-( )

Die link naar de "how to" vervangen van het motortje is ook een uitstekende tip. Nu moet ik nog ergens zo een motortje zien te vinden. Jullie hebben vast wel weer een goeie suggestie want via Google kom ik nergens.
32b
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.07.2019 - 14:17  ·  #8
Ik heb een deurmechanisme gevonden bij Deijne. Maar kan ik een mechanisme uit een auto van 2016 gebruiken voor mijn V70 uit 2009? Ik wil, net als anderen op dit forum, een recent exemplaar om soortgelijke problemen te voorkomen.

Alvast mijn grote dank voor jullie hulp.
Midde
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 42
Subject:

· 
Posted: 01.07.2019 - 15:37  ·  #9
Ik had bij mijn s80 2007 het probleem dat het portier rechts achter niet op slot ging. Ik heb toen bij een bedrijf een gebruikt slot mechaniek gekocht van een xc60 2017 , dit werkte prima. Het enige verschil was : ik had mechanisch kinderslot (met schroevendraaier inschakelen) en het nieuwe slot had elektrisch, dus deze werkte niet.
Inmiddels heb ik na een schade geval de rechter portieren laten vervangen en heb er weer een slot in wat erin hoort. De andere heb ik dus eventueel over.

Selected quotes for multi-quoting:   0