Project: Navigatie

Ombouwen RTI

 
 
 
 
 
Rene volvo v70 T5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoofddorp
Leeftijd: 47
Berichten: 56
Geregistreerd: 06 / 2015
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 29.11.2015 - 11:34  ·  #16
Ziet er goed uit en een mooie uitleg zou dat ook wel in me RTI willen hebben.
Sjoon
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 11
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 30.11.2015 - 17:00  ·  #17
Voor de eerdere RTI (2001 model) heb ik een mooie guide in het engels gevonden om er een TomTom in te zetten. Zelf nog neit gedaan maar wel van plan. Zie bijlage voor hoe en wat. Mocht iemand het wel al gedaan hebben / van plan zijn hoor graag of de guide goed is :)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Aalten
Leeftijd: 31
Berichten: 334
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 01.12.2015 - 11:34  ·  #18
Quote door PepijnZ

Complimenten!! Zeker ook de uitleg hoe je e.e.a. aangepakt hebt is top!

Tip t.a.v. solderen: als de solderingen wat lichtgrijzig uitslaan (is op je foto's redelijk duidelijk te zien) dan is de soldering vaak bewogen tijdens het afkoelen.
Houd de draad tegen het contact waar je deze aan wilt solderen. Als je losse flux gebruikt (bijv. S39 o.i.d.) dan deze aanbrengen en dan met de soldeerbout de boel verwarmen. Nu de soldeertin laten vloeien door deze tegen de draadjes of de aansluiting aan te houden, dus NIET alleen maar verwarmen via de soldeerbout. Als alles mooi in elkaar gevloeit is soldeerbout verwijderen en de draadjes even goed stil houden tot de soldering van glanzend naar enigszins mat overgaat: et voila een prima soldeerverbinding!

Eventueel overtollige flux wel even weghalen met wat alcohol en een wattenstaafje o.i.d.


Top bedankt voor de uitleg :D kan het daarom miss zijn dat het opladen niet gaat? Als ik hem over 2 weken weer even uit elkaar haal om de isolatie tape te verwijderen en de permanente oplossing te doen ga ik de contacten even opnieuw doen zoals jij hebt beschreven..

Nog 2 foto's van vandaag hij werkt nog prima ;) ben alleen niet blij met de dubbele belijning voor de achteruitrijcamera..

Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 01.12.2015 - 19:00  ·  #19
Over het solderen: S39 is voor waterleiding solderen. Als je dat gebruikt op een print moet je het heel goed schoonmaken er na. Het is best agressief en vreet metalen op.
Als je soldeertin gebruikt met vloeimiddel er in, heb je dit probleem niet. En met solderen is het ook zo; oefening baart kunst.

Wat ik mij afvroeg: gaat de garmin vanzelf aan als de spanning er op komt?
Bij een tomtom moet je altijd op de aan-knop drukken wat eeN beetje jammer is als het scherm wel vanzelf omhoog komt.
(En je hebt me een hobby project bezorgd, lijkt me erg leuk om dit zo werkend te hebben!)
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Aalten
Leeftijd: 31
Berichten: 334
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 01.12.2015 - 19:29  ·  #20
Quote door Waltersan

Over het solderen: S39 is voor waterleiding solderen. Als je dat gebruikt op een print moet je het heel goed schoonmaken er na. Het is best agressief en vreet metalen op.
Als je soldeertin gebruikt met vloeimiddel er in, heb je dit probleem niet. En met solderen is het ook zo; oefening baart kunst.

Wat ik mij afvroeg: gaat de garmin vanzelf aan als de spanning er op komt?
Bij een tomtom moet je altijd op de aan-knop drukken wat eeN beetje jammer is als het scherm wel vanzelf omhoog komt.
(En je hebt me een hobby project bezorgd, lijkt me erg leuk om dit zo werkend te hebben!)


Super goed dat je dat zegt net even op potje gekeken en is idd s39 dat word van het weekend nog voor de zekerheid goed schoonmaken.. just in case. nog een tip waarmee ik het beste mee kan schoonmaken?? (nu slaap ik de hele week slecht bang dat er niks van me printplaat overblijft :P)

De garmin gaat auto aan als er spanning op komt.Zie youtube filmpje :P Wij hebben in onze andere volvo xc70 cross country een tomtom go live 1005 maar die gaat ook auto aan als er spanning op komt ;D

Ja werk op dit moment nog perfect echter komt die nu standaard altijd omhoog, miss dat ik van weekend als ik hem toch schoonmaak gelijk een knopje schakelaar of iets inbouw waardoor ik de keus heb voor omhoog op contact en omhoog wanneer ik wil doormiddel van een schakelaar. :) voor korte afstanden na de supermarkt enz hoeft die inprincipe niet omhoog en aan ;D
cootjuh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: val-meer
Leeftijd: 49
Berichten: 193
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 01.12.2015 - 22:03  ·  #21
Onlangs gelijkaardig gemaakt van mijn rit alleen blijft het bij mij bij achteruitrijcamera, navigatie heb ik op mijn tel namelijk.

Wat mij wel heel erg interesseert is het omlaag en omhoog gaan van de rti, dat doet hij bij mij niet. Wil je dat bij mij niet erop zetten tegen betaling ?

Maar nou vraag ik me wel af of je het beeldscherm ook handmatig uit kunt zetten, want lijkt me wel irritant zo'n licht met rijden als je het niet gebruikt
cootjuh
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: val-meer
Leeftijd: 49
Berichten: 193
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 01.12.2015 - 22:05  ·  #22
Onlangs gelijkaardig gemaakt van mijn rti alleen blijft het bij mij bij achteruitrijcamera, navigatie heb ik op mijn tel namelijk.

Wat mij wel heel erg interesseert is het omlaag en omhoog gaan van de rti, dat doet hij bij mij niet. Wil je dat bij mij niet erop zetten tegen betaling ?

Maar nou vraag ik me wel af of je het beeldscherm ook handmatig uit kunt zetten, want lijkt me wel irritant zo'n licht met rijden als je het niet gebruikt
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Aalten
Leeftijd: 31
Berichten: 334
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 02.12.2015 - 08:00  ·  #23
Quote door cootjuh

Onlangs gelijkaardig gemaakt van mijn rti alleen blijft het bij mij bij achteruitrijcamera, navigatie heb ik op mijn tel namelijk.

Wat mij wel heel erg interesseert is het omlaag en omhoog gaan van de rti, dat doet hij bij mij niet. Wil je dat bij mij niet erop zetten tegen betaling ?

Maar nou vraag ik me wel af of je het beeldscherm ook handmatig uit kunt zetten, want lijkt me wel irritant zo'n licht met rijden als je het niet gebruikt


Ik heb nog wel 2 van die eindschakelaar liggen die ik heb gebruikt als je gewoon zelfde doet dus 12 volt van contact en een 12 volt continu van ergens achter de radio bijvoorbeeld dan moet he tje wel lukken(als je heel netjes wil doen moet je die 12 volt omlaag brengen na 9volt ivm het motortje :shame: ). kan die schakelaars wel voor nop met briefpost na je toesturen das geen probleem al kosten ze niet de hoofdprijs als je ze bij conrad haalt^_^

Stop je er een ergens een schakelaar tussen zodat jij kan beslissen of je aan bij contact wil of aan wanneer je de switch omzet :thumb:

Edit zie net dat je voor achteruitcamera il gebruiken dus omhoog als je hem in achteruit zet, maar die schermpjes gaan niet super snel omhoog.. (A)
frank_h
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Landgraaf
Berichten: 41
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 10.12.2015 - 13:47  ·  #24
Interessant topic dit. Ik wil er zelf ook aan beginnen. Ik heb inmiddels het RTI scherm gevonden en over een paar dagen moet het rooster met inbouwframe voor in het dashboard arriveren. Ik wil graag de originele schakeling gaan gebruiken die zorgt voor het omhoog gaan van het scherm bij contact aan. Heb ik dan de originele bekabeling nodig? Of heeft iemand daar een andere oplossing voor gevonden?

Ook moet ik nog een passend navigatiesysteem vinden. Ik had zelf nog een Igo systeem liggen dat ik wilde gebruiken maar dat bleek veel te groot voor de behuizing.
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Aalten
Leeftijd: 31
Berichten: 334
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 10.12.2015 - 14:12  ·  #25
Als je geen standaard RTI hebt dan lopen er geen kabels afgezien van de speaker kabel na het midden toe. Je hebt dus sws daar al de kabels voor nodig om hem dus met orginele stekkers aantesluiten. Hoe het veder zit als je de kabels hebt gelegt durf ik niet te zeggen, ik neem aan dat er dan ook nog software matig wat moet gebeuren omdat je standaard geen RTI had. (quote me niet op dit)..

Ik zat ook eerst te kijken of ik de standaard schakelaar kon gebruiken van de breedbeeld rti maar die zitten dus op de printplaat en wat ik zie zijn het capacitieve naderingschakelaar die doormiddel van een klein ijzer lipje die mee beweegt de onderste of bovenste schakelaar hoog of laag zet. Ik heb hem geprobeerd door te meten maar met geen succes gok dat ik een voeding nodig had om hem te laten werken en omdat ik geen connectors had kon ik hem niet aansluiten :)
frank_h
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Landgraaf
Berichten: 41
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 10.12.2015 - 16:53  ·  #26
Ik heb een scherm gekocht dat maar een stekkeraansluiting heeft. Geen idee of het breedbeeld is of wat dan ook. Maar van al deze pinnetjes zou er een de min moeten zijn en een de geschakelde plus. Of zie ik dat verkeerd?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 10.12.2015 - 18:11  ·  #27
Was het maar zo makkelijk.....
Het scherm is een smal scherm.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 10.12.2015 - 18:59  ·  #28
Je hebt het scherm in 4 bij 3. Eigenlijk gebruikt tot 2000/2001.

Wil je een groter scherm plaatsen moet je er 1 hebben in ratio 16 bij 9 die vanaf 2001 werd gebruikt.
Die hebben ook andere aansluit stekkers.

Die jij hebt is een combi stekker met daarin beeld en stroom en aansturing verwerkt.
Bij het 16/9 model is stroom een aparte stekker. Beeld en aansturing zit in een andere stekker verwerkt.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 10.12.2015 - 22:05  ·  #29
frank_h
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Landgraaf
Berichten: 41
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 11.12.2015 - 12:03  ·  #30
Bedankt voor de tips! Ik weet nu in ieder geval passende navi's en hoe ik het scherm kan openen. Dat gaat dus alleen als het omhoog staat. Helaas wordt er wel vanuit gegaan dat je een compleet rti systeem hebt en dat is bij mij dus niet zo. Wat ik eigenlijk zou willen is dat bij contact aan de navigatie omhoog komt. Door de kabel van de navigatie zelf ook met het contact te schakelen gaat die dan vanzelf aan en uit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0