Project: Navigatie

Ombouwen RTI

 
 
 
 
 
frank_h
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Landgraaf
Berichten: 41
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 18.12.2015 - 22:43  ·  #31
Vandaag weer wat verder geklust. Ik heb het originele scherm verwijderd en heb nu een lege huls die ik door stroom op het motortje te zetten op en neer kan bewegen. Omdat ik origineel geen RTI heb moet ik nu een mogelijkheid gaan bedenken om het scherm te bedienen. Ik zal hiervoor toch een of twee externe schakelaar(s) voor nodig hebben. Ik heb verder een klein kastje gekocht met 2 sigarettenpluggen en een USB aansluiting. Die wil ik achter het dashboard gaan koppelen aan de bestaande sigarettenplug. Dat kastje monteer ik dan in het vakje onder de radio. Hier kan ik dan de TOMTOM van stroom voorzien. Door de USB kabel uit de sigarettenplug te trekken kan ik dan de tomtom updaten.

Het geheel gebruiken van de originele print heb ik inmiddels als onhaalbaar geacht. Ik wil wel proberen de originele schakelaartjes op de printplaat te gebruiken om de stroom af te schakelen als het scherm op maximale en minimale positie is. Die zitten daar immers prima en worden automatisch bediend als het scherm omhoog en omlaag gaat. Weet iemand of dit maak- of verbreekschakelaars zijn?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 19.12.2015 - 11:43  ·  #32
Bij de breedbeeld zijn het fotocellen die niet zomaar gebruikt kunnen worden.
Het schema hierboven van Teun is een hele slimme oplossing met slechts 1 relais.
Een andere simpele oplossing is een schakelaar (2 x om) waarmee je handmatig de motor bekrachtigt, dus ingedrukt houden totdat het scherm boven is en dan loslaten. Minder fraai, maar je hoeft geen eindschakelaars te maken.
frank_h
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Landgraaf
Berichten: 41
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 19.12.2015 - 13:11  ·  #33
Het zijn bij mijn scherm geen fotocellen maar drukschakelaars die automatisch bediend worden in de lage en hoge positie van het scherm.
TeunEbb
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Aalten
Leeftijd: 31
Berichten: 334
Geregistreerd: 09 / 2015
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 19.12.2015 - 18:33  ·  #34
Quote door frank_h

Het zijn bij mijn scherm geen fotocellen maar drukschakelaars die automatisch bediend worden in de lage en hoge positie van het scherm.


Dan je even met een multimeter de pootjes moeten meten, bij bekrachtige stand en niet bekrachtig meeste hebben wel zoon pieperstand op de multimeter, weet je precies wat wat is. Heb je toch die andere rti gehouden en nie tbreedbeeld of? want bij mij zaten er naderingschakelaren in die geactiveerd werden door een klein ijzer lipje dat mee omhoog omlaag ging.


Succes frank, ben zeer benieuwd naar het eind resultaat.

Quote
Bij de breedbeeld zijn het fotocellen die niet zomaar gebruikt kunnen worden.
Het schema hierboven van Teun is een hele slimme oplossing met slechts 1 relais.
Een andere simpele oplossing is een schakelaar (2 x om) waarmee je handmatig de motor bekrachtigt, dus ingedrukt houden totdat het scherm boven is en dan loslaten. Minder fraai, maar je hoeft geen eindschakelaars te maken.


Heb een pushbutton er tussen gemaakt als test, zodat die niet direct omhoog bij het starten dus voor korte ritjes enz heb ik het niet nodig. Het is een momentary pushbutton dus maar 1 keer drukken dan komt het relais op en het relais houd zichzelf dan in stand door de aanvoer kant van de motor omhoog... ik kan hem dus niet met de knop omlaag doen maar de sleutel eruit te halen, dan valt de stroom weg van de motor kant en het relais valt af.

Heb een aantal van die volvo knoppen die onder de climate control zit dus miss dat ik wat maak dat die daarin kan. maar zag dat er een printplaat achter zit dus heb niet super veel ruimte voor iets :-|
frank_h
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Landgraaf
Berichten: 41
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 23.12.2015 - 14:28  ·  #35
Ik ben weer wat verder. Ik heb bij een electronicazaak een schakelaar gekocht die twee richtingen op schakelt en vastgehouden moet worden. Ik heb het nu zo in elkaar gesoldeerd dat bij een kant uit klikken de polariteit andersom is dan de andere kant op. Ik heb dit rechtstreeks op de motor van het scherm aangesloten. Er zit namelijk een extra beveiliging op met een soort koppeling waardoor de motor in de maximale en minimale stand van het scherm wel blijft draaien maar de as van het scherm niet meedraait. Nu moet ik nog een passend navigatie systeem kopen. Daarna kan ik het gaan inbouwen.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 23.12.2015 - 23:15  ·  #36
Een tomtom met 6 inch scherm is het makkelijkst pas te maken. Ik heb eeb tt start 60 (in go behuizing) en het tt scherm is iets kleiner dan de opening in de rti behuizing.
De go behuizing is wat rond, dus ik moest met de bandschuur en powerfile aardig wat plastic wegschuren. Denk dat de vierkantere start 60 makkelijker is. Staat nog een start 60 voor weinig op mp. Heeft t scherm vervangen en nu zie je wat beschadigingetjes, vandaag de lage prijs (€60 ofzo). Ik heb kontakt m gehad maar uiteindelijk (helaas - dat is ander verhaal) een andere gekocht.

[edit] zie nu dat je een smal scherm hebt, dus bovenstaand verhaal heb je weinig aan....
Beste is de plastic rti kappen meenemen en passen.
wdk
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 64
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Project: Navigatie

 · 
Posted: 03.01.2019 - 22:28  ·  #37
 
Selected quotes for multi-quoting:   0