puntjes op de i hulp nodig bij aanschaf S60 2.4

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1515
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

puntjes op de i hulp nodig bij aanschaf S60 2.4

 · 
Posted: 25.03.2021 - 20:21  ·  #1
Vandaag voor de tweede keer bij een volvo dealer gaan rijden met een S60 uit 2009. Handgeschakeld met schuifdak en een gechipte 2.4 voorin.

Ik heb een prima aanbod gekregen. Er zit nu een sportpijp onder maar die gaan ze indien gewenst vanaf de kat vervangen door een originele volvopijp. Ding geeft me teveel brom geluid bij het lagere rpm. en ik kan ook niet overal 140 gaan rijden...

Voor ik de bekende klap erop geef heb ik nog een paar vraagjes...

1 - op de foto van de handzender is een gele knop zichtbaar, waar is dat ding voor ??
2 - als het schuifdak openstaat en ik sluit de auto af, moet dat dak dan dichtgaan ??
3 - zodra ik ga rijden gaat alles op slot. stop ik echter dan zitten die verdraaide achterportieren ook nog steeds op slot van de
buitenkant. is dat op te lossen? Als ik kinderen achterin heb wil ik zelf de deur direct kunnen open doen namelijk..
4 op foto 2 is een knop om het alarm uit te schakelen ?

hoe werkt dat ? als ik de auto afsluit gaat er sowieso geen rood lampje op het dash knipperen achter de plek waar het navi scherm omhoog komt. Ik kan wel op dit knopje drukken en dan gaat er een lampje branden. sluit ik de auto vervolgens af dan gaat dit lampje uit ??
de verkoper stelt dat dit knopje is ter voorbereiding is van een alarm maar ergens geloof ik daar geen bal van.



5- bij foto 3 is het bedienigspaneel zichtbaar. In deze versie zit er een zilveren versier rand om het geheel heen.
kan ik deze audio eruit halen en er dan een moderne pioneer 2din in stoppen ?
KAn ik daarvoor bij de dealer een passende rand bestellen of kan zoiets alleen bij de s60 modellen zonder zon versier rand?

6 en de laatste vraag :-)))))

als ik die audio zou vervangen door bijv. een kenwood met apple carplay, werkt de rti navi dan eigenlijk nog ??, dat ding dat uit het dashboard omhoog komt en bedient wordt achter het stuur?


ik hoop echt dat jullie rme met deze vragen kunnen helpen, dan kan ik er een klap omgeven en krijg ik hier ene mooie wagen voor de deur te staan :-)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: puntjes op de i hulp nodig bij aanschaf S60 2.4

 · 
Posted: 25.03.2021 - 20:45  ·  #2
1. daarmee zet je de stadslichten aan, op afstand. Voor het geval je je auto niet kunt vinden op de parking ;)
2. Nee, het dak gaat niet uit zichzelf dicht. Tenzij dit een optie was in dat modeljaar, maar dat denk ik niet. Dit kun je wel realiseren met een CFE overigens. Alle ramen sluiten bij afsluiten auto.
3. Het automatisch op slot doen bij wegrijden is zo geprogrammeerd. Je kan bij aankoop het verzoek neerleggen of ze dit met Vida willen aanpassen, dat de deuren niet automatisch op slot gaan. Dat kost niets, is geen software ofzo, gewoon een vinkje.
4. Met dat knopje schakel je de interieur en hellingshoek sensor uit. Inderdaad kun je deze pas bedienen na uitzetten van het contact. Wanneer je de auto daarna vergrendelt, gaat het lampje uit omdat je niet wilt dat het dievengilde ziet dat ze straffeloos een ruitje zouden kunnen intikken. Je gebruikt het bijvoorbeeld als er kinderen of een hond in de auto achterblijven, als jij even bij de auto vandaan moet. Of op een veerboot, door de heftige bewegingen kan het alarm uit zichzelf aan gaan (hellingshoeksensor). Heb je deze knop 'aan' staan dan reageert de auto daar niet meer op.
Dat het lampje voorop het dashboard niet knippert; zit er wel fysiek een lampje? Je hebt ze ook met wel de 'bobbel' maar geen lampje. Dit is tevens de lichtsensor overigens. Knipperen de RAW lampjes wel 1x als je de auto op slot doet? Dat is namelijk het teken dat het alarm ook actief is.
5. Ja, je kan de radio vervangen door iets aftermarkets. De dealer kan je daar niet mee helpen, er is geen origineel Volvo dubbeldin frame voor deze modellen. Maar ook die zijn aftermarket goed te krijgen, bijvoorbeeld de Metra 99-9227. Met de juiste verloopkabels is aftermarket geen probleem.
6. De originele navigatie loopt via de originele radio, met een kabel(Melbus). Trek je deze los, dan werkt de navigatie niet meer. Aftermarket radio's hebben deze aansluiting niet dus nee, na plaatsen van een aftermarket radio werkt de originele navigatie ook niet meer.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1515
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: puntjes op de i hulp nodig bij aanschaf S60 2.4

 · 
Posted: 25.03.2021 - 21:35  ·  #3
HEERLIJK zo'n antwoorden lijstje :-)

1 = helder
2- een CFE ??
3- helder, dat moet dus geregeld worden want als ik met spoed een kind achter eruit moet trekken wil ik dat met een ruk aan de deurgreep buiten direct kunnen doen.

eigenlijk moet ik dus VIDA software regelen op een laptop. Ik meen dat ik heb gezien dat jij ook handelt op MP in volvo spul, handel je daar ook in ? heb jij wellicht een goede (volvo )audio optie die erin kan ?

verkoop jij wellicht ook de laatste rti navi dv d's ? in deze auto ligt een setje uit 2009...

4- de RAW lampjes knipperen bij afsluiten wel idd, er biept niks ( helaas) maar als het is afgesloten knippert er idd geen rood lampje. Er staan hier ene paar volvo's van die generatie in de straat ( opeens zie je ze overal) en die knipperen daar namelijk wel..

5- een aftermarket frame dus. Hoop dat er iets is dat qua kleur zo nauw mogelijk aansluit met de rest van het grijs of heeft het volvo grijs wel licht een specifieke kleurcode?

nu zit er naast de hu 6XX(|?) een bekerhouder. Moet ik die opofferen ? of kan ik die bijv. vervangen door telefoon module ?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: puntjes op de i hulp nodig bij aanschaf S60 2.4

 · 
Posted: 25.03.2021 - 21:57  ·  #4
Je kon er destijds voor kiezen of je een knipper lampje wilde op het dashboard of niet. Als er alarm op zit kun je die knipperled er als nog in zetten, klein klusje.
En het alarm testen is heel simpel: laat een raam open en doe de auto op slot, wacht tot je na een minuut ofzo de deadlock hoort (dan gaan de deursloten nog een stand verder op slot en kun je de deur niet van binnenuit openen), en steek dan je arm door de raamopening. Als het goed is gaat het alarm loeien. Als je dan in de auto komt en het kontakt aan doet, staat er iets op het display als “alarm aktief” als bewijs dat het alarm is afgegaan. Als de knipperled er in zit, gaat deze ook anders knipperen, twee keer kort achter elkaar.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3149
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: puntjes op de i hulp nodig bij aanschaf S60 2.4

 · 
Posted: 26.03.2021 - 00:20  ·  #5
Voor vraag 3, je kan bij MY2009 vanuit de auto zelf deze optie aan of uit zetten.
Knopje in de deur van sluiten tijdje vast houden als het goed is.

Vraag 4, deels al beantwoord. Maar dit knopje zit ook op auto's zonder alarm, om dead lock uit te schakelen zodat je wel van binnen de auto nog kan openen.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 330
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: puntjes op de i hulp nodig bij aanschaf S60 2.4

 · 
Posted: 26.03.2021 - 08:11  ·  #6
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4093
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: puntjes op de i hulp nodig bij aanschaf S60 2.4

 · 
Posted: 26.03.2021 - 12:45  ·  #7
Mijn auto is ook modeljaar 2009 (V70) en dakraam is wel te sluiten met de afstandsbediening, maar je moet dan het knopje lang ingedrukt houden, dan gaan alle ramen dicht (zijramen en dakraam). Met 1x klikken gaat de auto wel op slot maar de ramen niet dicht.
Op afstand openen van de zijramen (excl. dakraam) gaat ook door het knopje lang in te drukken. Dat is prettig op een hete zomerdag als je op de auto toeloopt, dan kan hij al even doorwaaien voor je instapt en is de meeste hete lucht er al uit.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: puntjes op de i hulp nodig bij aanschaf S60 2.4

 · 
Posted: 26.03.2021 - 13:31  ·  #8
Quote door Bolbo

Mijn auto is ook modeljaar 2009 (V70) en dakraam is wel te sluiten met de afstandsbediening, maar je moet dan het knopje lang ingedrukt houden, dan gaan alle ramen dicht (zijramen en dakraam). Met 1x klikken gaat de auto wel op slot maar de ramen niet dicht.
Op afstand openen van de zijramen (excl. dakraam) gaat ook door het knopje lang in te drukken. Dat is prettig op een hete zomerdag als je op de auto toeloopt, dan kan hij al even doorwaaien voor je instapt en is de meeste hete lucht er al uit.


Maar jouw V70 is van het nieuwe type, S60 2009 is nog oude type... P3 vs P2. Ik denk dat het bij P2 laatste modeljaren nog niet zo werkt.
cbeuger
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scotland
Leeftijd: 66
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: puntjes op de i hulp nodig bij aanschaf S60 2.4

 · 
Posted: 26.03.2021 - 18:36  ·  #9
Quote door Walterj

Je kon er destijds voor kiezen of je een knipper lampje wilde op het dashboard of niet. Als er alarm op zit kun je die knipperled er als nog in zetten, klein klusje.
En het alarm testen is heel simpel: laat een raam open en doe de auto op slot, wacht tot je na een minuut ofzo de deadlock hoort (dan gaan de deursloten nog een stand verder op slot en kun je de deur niet van binnenuit openen), en steek dan je arm door de raamopening. Als het goed is gaat het alarm loeien. Als je dan in de auto komt en het kontakt aan doet, staat er iets op het display als “alarm aktief” als bewijs dat het alarm is afgegaan. Als de knipperled er in zit, gaat deze ook anders knipperen, twee keer kort achter elkaar.


Misschien off topic, maar ben benieuwd hoe je de knipperled er alsnog inzet?
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1612
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: puntjes op de i hulp nodig bij aanschaf S60 2.4

 · 
Posted: 26.03.2021 - 18:52  ·  #10
Hoi,

Bij 3 een aanvulling. Bij mijn S60 gaat ie ook op slot boven de 5km/u en je moet de boel handmatig unlocken inderdaad.
Bij mijn vorige franse auto gingen alle sloten ervan zodra je het bestuurdersportier ontgrendelde, bij mijn Volvo helaas dus niet.
Hiervoor druk ik op het knopje in het portier, dan gaan alle sloten eraf, ook nodig bij bv tanken.
Het is een gewoonte geworden om voor het uitstappen op dat knopje te drukken, werkt ook prima. vergeet je het maar heb je wel de sleutel in je handen? Dan doe je het toch daarmee?

Mbt de audio, wellicht heb je wel de high performance audio (of zelfs premium)? Zou een beetje zonde zijn om dat buitenspel te zetten toch? Als je een versterker (klein kastje) onder de bijrijders stoel hebt heb je in elk geval een van de 2.

Doeke kan vgls mij ook een mooie Bluetooth adapter voor je regelen, dan heb je tenminste Spotify e.d. via je Iphone, net als bij mij. Ja apple carplay is leuker, maar soms werken niet alle appjes hiervoor, is nog wel eens geneuzel mee. Over paar jaar werkt dat vast beter.

Maar wat je ook doet, succes met je keuze hoor. Ik heb wel Vida en een dice, je mag altijd langskomen, maar ik vermoed dat in Utrecht vast wel mensen zijn. Op dit forum kan je een lijstje vinden met mensen per regio.
DJ
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3731
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: puntjes op de i hulp nodig bij aanschaf S60 2.4

 · 
Posted: 26.03.2021 - 19:30  ·  #11
Quote door cbeuger

Misschien off topic, maar ben benieuwd hoe je de knipperled er alsnog inzet?


Je wipt het bolletje eruit, klikt de stekker los, sluit de stekker aan op bolletje met alarm led, en drukt het bolletje er weer in.
Wel verstandig om dit met plastic tools te doen om beschadigingen te voorkomen.
cbeuger
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Scotland
Leeftijd: 66
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2018
Subject:

Re: puntjes op de i hulp nodig bij aanschaf S60 2.4

 · 
Posted: 27.03.2021 - 12:07  ·  #12
Quote door Doeke Dobma

Quote door cbeuger

Misschien off topic, maar ben benieuwd hoe je de knipperled er alsnog inzet?


Je wipt het bolletje eruit, klikt de stekker los, sluit de stekker aan op bolletje met alarm led, en drukt het bolletje er weer in.
Wel verstandig om dit met plastic tools te doen om beschadigingen te voorkomen.



Dank je Doeke. Heb bolletje met led besteld. Vind toch fijner als alarm led zichtbaar is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0