Raam vast door rubber

Erg lastig

deaaron
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 35
Subject:

Raam vast door rubber

· 
Posted: 17.10.2017 - 12:05  ·  #1
Beste allemaal,

Heeft iemand dit euvel weleens gehad? Zie fotos.
Het rubber waar het geld als het ware doorheen glijdt, zit dubbel gevouwen. Daardoor wil het raam niet meer open. Bestuurdersraam, dus extra lastig. Ik krijg het rubber er niet uit zonder het raam naar beneden te doen. Maar dat wil dus niet. Als ik het knopje blijf indrukken maakt hij een knappend geluid. Dus dat durf ik niet te doen.
Hoe los ik dit op?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

Re: Raam vast door rubber

· 
Posted: 17.10.2017 - 12:16  ·  #2
beetje teflonspray erop spuiten en een plastic trim tooltje oid gebruiken
deaaron
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.10.2017 - 13:16  ·  #3
Zo gezegd, zo gedaan. Bedankt voor de tip. Rubber even gesmeerd, beetje wrikken en klaar.
Dat ik daar zelf niet aan gedacht had.....
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.10.2017 - 15:28  ·  #4
Als je geen plastic trim tooltje hebt, dan kun je voor zoiets ook een halve wasknijper gebruiken, liefst van hout, die breken niet zo snel. Daarmee heb ik destijds de doorvoer van de gordel er prima mee weten uit te krijgen. Ook handig om even ergens tussen te laten zitten om er spanning op te houden, zeg maar zoals een bandenlichter.
deaaron
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.10.2017 - 17:37  ·  #5
Ook een goede! Het is inmiddels gelukt en met behulp van wat wd40 spul loopt t weer. Het raam kantelt wat naar voren lijkt het bij het omhoog en naar beneden gaan. Waarschijnlijk is daardoor het rubber ertussen gekomen.
Moet er sowieso nog weer even naar kijken, want als het raam helemaal naar beneden is en ik laat hem met het knopje los helemaal naar boven gaan, dan gaat hij op een bepaald moment weer automatisch naar beneden. Vreemd!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.10.2017 - 17:42  ·  #6
Dat teruggaan komt door de beveiliging, zodat het raam je hoofd / arm er niet afhakt bij het omhooggaan (bij wijze van spreken). Dat wil zeggen dat je raam te stroef gaat, en de beveiliging (onnodig) inspringt.

Als je raam kantelt moet je DRINGEND de zgn. 'glijblokjes' vervangen. Is al veel over geschreven op dit forum, kijk maar even in de zoekfunctie met die zoekterm.
Nl., als je die blokjes niet tijdig vervangt, kan het raam loskomen uit de bevestiging en in de deur vallen, en met nog meer pech zelfs breken.
Het kantelen komt omdat de raambevestiging (plastic glijblokje) niet meer goed glijdt in de aluminium rail die in de deur zit (en door de electromotor op en neer wordt bewogen). Die blokjes kun je voor een paar euro halen bij de dealer, of (doorgaans goedkoper) bestellen bij een forumsponsor of onderdelenwebsite.
deaaron
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.10.2017 - 17:58  ·  #7
Oké dat moeten we niet hebben. Die moet ik dan even gaan bestellen. Ik heb geen idee hoe zoiets eruit ziet. Heb je toevallig een product nummer oid?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 17.10.2017 - 18:18  ·  #8
De Don
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 17.10.2017 - 21:31  ·  #9
deaaron
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.10.2017 - 23:01  ·  #10
Bedankt! Besteld!! Even wachten tot het binnen is en dan maar de boel uit elkaar slopen. Heb de link gelezen, hoop niet dat ik straks rijp voor het gesticht ben.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.10.2017 - 23:33  ·  #11
Hmmm, s80....
Die zitten net iets lastiger als ik het goed heb.
JanRSmit
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 71
Subject:

· 
Posted: 18.10.2017 - 09:36  ·  #12
Let op: WD40 is geen smeermiddel. Het is bedoeld om het onderliggende metaal te beschermen tegen vocht.
Het verdringt dus feitelijk alles wat op het metaal aanwezig is. Dus ook smeermiddelen.
Advies is dan ook om het te verwijderen een vorm van smeermiddel aan te brengen.

Quote door deaaron

Ook een goede! Het is inmiddels gelukt en met behulp van wat wd40 spul loopt t weer. Het raam kantelt wat naar voren lijkt het bij het omhoog en naar beneden gaan. Waarschijnlijk is daardoor het rubber ertussen gekomen.
Moet er sowieso nog weer even naar kijken, want als het raam helemaal naar beneden is en ik laat hem met het knopje los helemaal naar boven gaan, dan gaat hij op een bepaald moment weer automatisch naar beneden. Vreemd!
Janvis
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 18.10.2017 - 12:02  ·  #13
Precies wat JanRSmit zegt, het is een veel gemaakt misvatting dat WD40 een smeermiddel is. Het is primair een vocht verdrijver met als bonus wat smerende eigenschappen. Maar smeren is absoluut niet de primaire eigenschap van wd40, als dat je primaire doel moet zijn dan zijn er betere alternatieven dan wd40.
deaaron
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.10.2017 - 12:12  ·  #14
Bedankt veur de tips. Hoewel het zn werk wel gedaan heeft, zal ik het dan gauw verwijderen en de rubbers even invetten.

Selected quotes for multi-quoting:   0