Raamlijst los

Blondegod
VolvoV70forum member
Geslacht: n/a
Subject:

Raamlijst los

· 
Posted: 08.03.2019 - 13:23  ·  #1
Vorige zomer is er met veel gesodemieter een nieuw voorraam in gekomen. Dit verliep niet echt vlekkeloos.

Enfin, laatst had ik al' ns dat bij harde wind de raamlijst aan de pasagierskant wat omhoog gekomen was. Even wat terug drukken hielp toen wel. Gister met harde wind hoorde ik weer wat aan de pasagierskant. Weer de raamlijst wat omhoog gekomen. Terug drukken werkt niet.
Is dit eenvoudig zelf op te lossen ....... of niet?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Raamlijst los

· 
Posted: 08.03.2019 - 13:39  ·  #2
Blondegod
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 08.03.2019 - 14:20  ·  #3
Bedankt! Is al wat over geschreven blijkbaar 😉

Wat ik even niet snap, als je de clipjes op de lijst hebt geklikt en vervolgens op de nokjes van de carrosserie zet je deze naar beneden moet drukken zodat ze uiteindelijk steeds vaster komen te zitten. Maar hoe kom je daar goed bij aangezien de lijst er al op zit? Gewoon met een schroevendraaier naar beneden drukken? (De clipjes)

Moet wel even clipjes halen .... afgebroken 😅
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.03.2019 - 15:16  ·  #4
Dat is het trucje. Met een schroevendraaier zou ik niet doen, gezien de kans op beschadiging van de lijst, dat gebeurt makkelijk. Ook krijg je dan de strips niet strak tegen de ruit, want de schroevendraaier zit er nog tussen.

De clips worden geleverd met een 'armpje' wat uitsteekt tussen de carrosserie en de sierlijst (naar buitenzijde auto toe). Met dat armpje druk je ze op de nokjes op de carrosserie, waardoor ze de lijst vastklemmen. Maar, eerlijk gezegd, die armpjes zijn gemaakt om na het aandrukken af te breken en... breken daardoor nogal gauw af. Echt handig is het niet. Handiger is: VOOR het aanbrengen van de lijst (waar de nieuwe clips opgeklikt zitten) leg je stukjes lint, of een dun touwtje, of (zoals ik gedaan heb) afgeknipte hengsels van een plastic boodschappentas plat op de ruit, over de rand van de carrosserie, een stukje boven de nokjes waar de gele clips op vastklemmen. Vervolgens breng je de lijst aan en schuif je hem in positie, en zorg je dat de clips goed aanliggen / al iets op de nokjes zijn geschoven. Vervolgens nog eens checken dat de lijst helemaal goed ligt. Vervolgens schuif je de lintjes / hengsels oid met een zaagbeweging naar beneden (parallel aan de voorruit, naar beneden richting de motorkap), en daarmee trek je de clips verder op de nokjes. En als dat netjes vast zit trek je het lintje zo zijdelings onder de afdekstrip vandaan.
Blondegod
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 08.03.2019 - 15:32  ·  #5
Duidelijke uitleg, Bedankt! Gaat vast lukken.

Helaas wel maandag, clipjes waren niet op voorraad ☹

Selected quotes for multi-quoting:   0