Raammechanisme

brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Raammechanisme

· 
Posted: 07.02.2018 - 19:40  ·  #1
Voordat ik de blauwe raamblokjes kon vervangen, was het maandag zo ver: het raam aan de bestuurderszijde wilde niet goed meer open. Dus maar gauw weer dicht gedaan. Dat lukte echter ook niet meer. Nog een keer een stukje naar beneden, en jawel: de hele ruit viel in de deur. Met tape is de ruit er weer uitgetrokken.
Vandaag wilde ik de blauwe blokjes vervangen, die ws. de oorzaak zijn.
Helaas bleken de raam-armen beide flink krom te zijn. Om deze recht te maken moet het mechanisme er uit. En dat gaat alleen in een bepaalde stand van dat mechanisme. Eerst nog de vier popnagels uitboren om uberhautp het mechanisme los te krijgen.
Al met al een hoop gedoe.
Armen weer rechtgebogen, ruit op gangbaarheid gecontroleerd en de boel weer in elkaar gezet (wel nog zonder deurpaneel).
Een paar keer raam op en neer met de knop in de deur: Bij de 2e keer kantelde het raam toch nog aan de voorkant (terwijl de armen nog netjes in de blokjes bleven zitten) en weer waren de armen krom.
Wat kan er nu toch nog mis gaan, dat dit kan gebeuren?
Als ik met de hand het glas beweeg gaat dit prima.
Komt iemand dit bekend voor?

Hier is 1 arm al weer rechtgebogen:

Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

Re: Raammechanisme

· 
Posted: 07.02.2018 - 19:46  ·  #2
Jij blijft ook maar aan de klus he!
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 07.02.2018 - 20:28  ·  #3
Bij mij ging het maar net goed toen ruit naast de rails beland was bij het vervangen van de blokjes. Ik zag nog net op tijd dat de boel vast zat. De armen begonnen ook al te knikken.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.02.2018 - 20:35  ·  #4
Ik vind onderhoud plegen of verbeteren niet erg, maar als alles tegelijk komt, wordt het iets minder aangenaam, zeker bij deze temperaturen.

Ik vraag mij af hoe nauw de toleranties zijn van de armen qua verbuiging. Misschien is dat toch een reden dat de boel weer scheef loopt?
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 07.02.2018 - 21:01  ·  #5
Met alle respect voor je plaatwerkcapaciteit, maar zo'n raamboompje dat zo gebogen is, zou ik vervangen door of nieuw of een systeem uit een sloopauto. Dit krijg je nooit meer stevig!
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.02.2018 - 17:39  ·  #6
Vandaag een ander raammechanisme gemonteerd. En nu de boel toch open lag, ook meteen maar het slotmechanisme vervangen. Dat wilde nog wel eens spontaan weer open gaan na het sluiten van de auto. Het slotmechanisme vervangen bleek minder lastig te zijn, dan gedacht (maar ik had natuurlijk het glas er uit, dat scheelt ruimte bij de geleider). Wel even opletten met het loshalen van de 2 staafjes van de buitenhandgreep. Het beste even merken hoe die afgesteld zijn.
Daarna nog even het raam opnieuw initialiseren en is de klus klaar.

Wat de blauwe blokjes betreft: ik had er eerst 2 uit China (licht blauw). Die leverden nogal wat speling op (en had ze gebruikt bij de eerste poging met het org. mechanisme). Toch maar bij de dealer een paar originele opgehaald. Die zijn van harder materiaal en iets anders van pasvorm. Ze lijken veel stroever in de aluminiumstrip te glijden, dus goed voorzien van vet.
Die aluminium strip die aan het raam vastzit had bij mij een aantal bramen opgelopen, waardoor de blokjes minder soepel konden glijden. Weg gevijld en afgeschuurd.
Ik vond onder in de deur nog 2 blauwe blokjes, die waren dus al een keer vervangen geweest.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 08.02.2018 - 20:18  ·  #7
De tip is dus: ga voor die ene euro prijsverschil geen ali-express blokjes monteren.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 08.02.2018 - 23:29  ·  #8
Met als voordeel: dealer heeft ze liggen...

Wat die pasvorm betreft dat kan ik bevestigen!
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 09.02.2018 - 08:57  ·  #9
Nog even een plaatje voor het afstellen van de buitenhandgreep:

Selected quotes for multi-quoting:   0