Raar geluid bij achteruit schakelen xc70 2006 2.5t

 
 
 
 
 
marcelantal1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amersfoort
Leeftijd: 43
Berichten: 83
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Raar geluid bij achteruit schakelen xc70 2006 2.5t

 · 
Posted: 26.03.2018 - 21:26  ·  #1
Ik ben sinds kort in het bezit van een xc70 2006 2.5t manual. Nu heb ik soms als ik in zijn achteruit wil, dat t lijkt of de achteraandrijving niet goed pakt, en vast loopt. Net alsof de tandwielen niet goed in elkaar overlopen. Dit gebeurt niet altijd, iemand idee wat het kan zijn?
marcelantal1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amersfoort
Leeftijd: 43
Berichten: 83
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Raar geluid bij achteruit schakelen xc70 2006 2.5t

 · 
Posted: 27.03.2018 - 14:38  ·  #2
Niemand een idee beste leden???
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4106
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Raar geluid bij achteruit schakelen xc70 2006 2.5t

 · 
Posted: 27.03.2018 - 15:32  ·  #3
Niet zeker wat je met de 'achteraandrijving' bedoelt?
Indien 'achterWIELaandrijving': Ben geen AWD kenner, maar ik dacht dat de auto normaalgesproken voorwielaangedreven is, tenzij er tractieverlies optreedt op de voorwielen, en dat dan middels een koppelingssysteem de aandrijving gedeeltelijk naar de achterwielen wordt verplaatst.
Dus als je in stilstand naar de achteruit schakelt en achteruit gaat rijden, waarbij er de voorwielen niet spinnen, dan zou je vierwielaandrijving helemaal niet ingeschakeld moeten worden lijkt mij.

Indien 'achterUITaandrijving': stomme vraag misschien, maar zet je hem wel goed in de versnelling? Als je de pook niet helemaal doordrukt, zullen de tandwielen in de bak inderdaad langs elkaar gaan draaien. Ik heb geen detail van de bak, maar allicht moet er ergens een tandwieltje tussengeschoven worden om de draairichting om te wisselen... en die moet wel goed op de plek komen inderdaad.

Is je koppeling nog goed? Wordt er wel voldoende ontkoppeld om de versnelling goed ingeschakeld te krijgen? Hoeveel km heeft de wagen en is de koppeling nog origineel? Zegt ook niet alles, sommigen verslijten een koppeling sneller dan anderen, maar goed, kan relevante info zijn. Ook problemen bij inschakelen van andere versnellingen (m.n. de 1e)?

Ook kan het nog zijn dat de schakelbusjes versleten zijn en daardoor zorgen voor speling tussen de pook en de bak, waardoor de versnelling in de bak niet goed wordt ingeschakeld. Verbinding pook-bak is met kabels, die met busjes gekoppeld zijn. Zitten geloof ik onder de luchtfilterbak; daar zou je ook eens naar kunnen kijken.
marcelantal1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amersfoort
Leeftijd: 43
Berichten: 83
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Raar geluid bij achteruit schakelen xc70 2006 2.5t

 · 
Posted: 27.03.2018 - 17:50  ·  #4
Quote door Bolbo

Niet zeker wat je met de 'achteraandrijving' bedoelt?
Indien 'achterWIELaandrijving': Ben geen AWD kenner, maar ik dacht dat de auto normaalgesproken voorwielaangedreven is, tenzij er tractieverlies optreedt op de voorwielen, en dat dan middels een koppelingssysteem de aandrijving gedeeltelijk naar de achterwielen wordt verplaatst.
Dus als je in stilstand naar de achteruit schakelt en achteruit gaat rijden, waarbij er de voorwielen niet spinnen, dan zou je vierwielaandrijving helemaal niet ingeschakeld moeten worden lijkt mij.

Indien 'achterUITaandrijving': stomme vraag misschien, maar zet je hem wel goed in de versnelling? Als je de pook niet helemaal doordrukt, zullen de tandwielen in de bak inderdaad langs elkaar gaan draaien. Ik heb geen detail van de bak, maar allicht moet er ergens een tandwieltje tussengeschoven worden om de draairichting om te wisselen... en die moet wel goed op de plek komen inderdaad.

Is je koppeling nog goed? Wordt er wel voldoende ontkoppeld om de versnelling goed ingeschakeld te krijgen? Hoeveel km heeft de wagen en is de koppeling nog origineel? Zegt ook niet alles, sommigen verslijten een koppeling sneller dan anderen, maar goed, kan relevante info zijn. Ook problemen bij inschakelen van andere versnellingen (m.n. de 1e)?

Ook kan het nog zijn dat de schakelbusjes versleten zijn en daardoor zorgen voor speling tussen de pook en de bak, waardoor de versnelling in de bak niet goed wordt ingeschakeld. Verbinding pook-bak is met kabels, die met busjes gekoppeld zijn. Zitten geloof ik onder de luchtfilterbak; daar zou je ook eens naar kunnen kijken.


Bedankt voor je bericht. Schakelen gaat nog soepel, wel als ik hem in zijn achteruit zet hoor ik altijd een hard klak geluid. Wat mij overigens niet normaal lijk. De auto is een awd, heeft 215D gelopen. Schakelbusjes probleem komt volgens mij niet voor bij een xc70, wel bij oud model v40. Maar heb t van dit model nooit vernomen. Het gekke is dat het niet altijd gebeurt, en ik schakel altijd goed in zn versnelling. Daarom snap ik niet wat t kan zijn, omdat t niet altijd voorkomt. Het lijkt soms wel of ik de hele boel in de soep rij als ik hem in zn achteruit zet. Miss toch de dealer maar een bezoekje brengen:(
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Raar geluid bij achteruit schakelen xc70 2006 2.5t

 · 
Posted: 27.03.2018 - 18:08  ·  #5
Probeer hem eerst in zn 1 te zetten en dan in zn achteruit.
marcelantal1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amersfoort
Leeftijd: 43
Berichten: 83
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Raar geluid bij achteruit schakelen xc70 2006 2.5t

 · 
Posted: 27.03.2018 - 18:27  ·  #6
Quote door Blade

Probeer hem eerst in zn 1 te zetten en dan in zn achteruit.


Ik heb hem eigenlijk altijd in zn 1 staan. Las ook dat t beter was om hem eerst in zn 3 te zetten en dan in achteruit. Maar goed, daar zou t vastlopen ook niet van moeten komen.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Raar geluid bij achteruit schakelen xc70 2006 2.5t

 · 
Posted: 27.03.2018 - 18:29  ·  #7
Nou gaan die handbakken ook niet heel soepel vind ik. Zeker niet in achteruit. Maar kraken en knarsen hoort niet.
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Raar geluid bij achteruit schakelen xc70 2006 2.5t

 · 
Posted: 27.03.2018 - 19:39  ·  #8
Bij de 300-series moet je ze altijd eerst in de tweede versnelling zetten alvorens in de achteruit te gaan, anders gaat 'ie 'tandenpoetsend' achteruit...
Maar ik heb nog nooit bij een auto meegemaakt dat het voelde alsof het vastliep. Dat lijkt me zeer zeker iets dat nagekeken moet worden.
Eerst maar eens de boel uitlezen? Wellicht dat daar al iets uit naar voren komt.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Raar geluid bij achteruit schakelen xc70 2006 2.5t

 · 
Posted: 27.03.2018 - 19:46  ·  #9
Wat wil je uitlezen aan een handbak? Overigens zijn die bakken compleet gedynchroniseerd
Jack van Iersel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goirle
Leeftijd: 36
Berichten: 887
Geregistreerd: 11 / 2015
Subject:

Re: Raar geluid bij achteruit schakelen xc70 2006 2.5t

 · 
Posted: 27.03.2018 - 19:50  ·  #10
Sta je wel volledig stil bij inschakelen, of is het geluid alleen wanneer de wagen heel minimaal (of sneller) rolt?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Raar geluid bij achteruit schakelen xc70 2006 2.5t

 · 
Posted: 27.03.2018 - 20:57  ·  #11
AWD.......... dus bij achteruit inschakelen draait de aandrijflijn naar achteren ook de andere kant op. Wat je dan kunt ervaren is de speling tussen de bus en de haakseoverbrenging. Die geeft, als de spiebanen van de bus (en mogelijk ook van de HO) versleten is een klak geluid.
marcelantal1
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: amersfoort
Leeftijd: 43
Berichten: 83
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Raar geluid bij achteruit schakelen xc70 2006 2.5t

 · 
Posted: 27.03.2018 - 21:03  ·  #12
Quote door Steve

AWD.......... dus bij achteruit inschakelen draait de aandrijflijn naar achteren ook de andere kant op. Wat je dan kunt ervaren is de speling tussen de bus en de haakseoverbrenging. Die geeft, als de spiebanen van de bus (en mogelijk ook van de HO) versleten is een klak geluid.


ik ga t laten bekijken door de volvo dealer, want t klinkt niet gezond. Wat zou er dan vervangen moeten worden?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Raar geluid bij achteruit schakelen xc70 2006 2.5t

 · 
Posted: 27.03.2018 - 21:36  ·  #13
In het gunstigste geval alleen de koppelbus tussen de versnellingsbak en de haakseoverbrenging.

Heb je minder geluk dan zijn de spiebanen op de as van de haakseoverbrening te ver ingeslagen en moet je een andere haakseoverbrenging monteren of je eigen haakseoverbrenging laten reviseren waarbij er meteen nieuwe spiebanen op de as gemaakt worden die wat harder zijn.

Ik zou overigens niet naar de dealer gaan hiermee maar naar MMTS
 
Selected quotes for multi-quoting:   0