Raar geluid tussen 1750 en 2100 rpm

 
 
 
 
 
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Raar geluid tussen 1750 en 2100 rpm

 · 
Posted: 17.02.2014 - 17:13  ·  #1
Na het vervangen van de intercooler afgelopen weekend heb ik bij stevig accelereren een raar fluitend geluid. Dit hoor ik alleen tussen de 1750 en 2100 rpm. Het klinkt een beetje als een slippende multiriem.

Ik heb alle slangen nogmaals gecontroleerd op lekken en of deze goed vast zitten. Voor het vervangen van de Intercooler hebben we de radiateur los moeten halen, en dus leeg laten lopen. Wij konden geen ontluchting o.i.d. vinden. Moet deze ontlucht worden, en zou dit hier aan kunnen liggen?

Wellicht dat een van jullie een idee heeft waar ik nog naar kan kijken?

Groet,

J.W.
Petrus64
 
Avatar
 
Subject:

Re: Raar geluid tussen 1750 en 2100 rpm

 · 
Posted: 19.02.2014 - 09:57  ·  #2
Heeft ie een turbo?
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Raar geluid tussen 1750 en 2100 rpm

 · 
Posted: 19.02.2014 - 11:45  ·  #3
Petrus: 't is een D5 en de intercooler is vervangen. Ik denk dus wel dat 'ie een turbo heeft :lol: :sleep:

Waarschijnlijk ontlucht het koelsysteem zichzelf, meestal bij aanslaan van de fan o.i.d. Daar zou ik 't niet zoeken.
Petrus64
 
Avatar
 
Subject:

Re: Raar geluid tussen 1750 en 2100 rpm

 · 
Posted: 19.02.2014 - 12:09  ·  #4
Ja zoveel verstand heb ik er ook niet van dat geef ik graag toe. :-)
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Raar geluid tussen 1750 en 2100 rpm

 · 
Posted: 19.02.2014 - 16:39  ·  #5
een turbo die boost moet leveren kan gaan fluiten.
wat mogelijk ook kan zijn is als de power bij lage toeren te weinig is dat dan de VNT aansturing kapot is of het VNT mechanisme vastgekoekt zit.(bv door systematisch erg rustig rijden, dan hoeft de VNT nooit te verstellen en kan dan vastroeten. Dan zal de turbo eerder vreemde geluiden kunnen gaan maken.

VNT= variable nozzle turbo. in het NL's, een turbo met variabele turbine inlaat.
Dat soort turbo's vind je op veel moderne diesels. Er zit een mechanisme op dat de turbine helpt met het vroeg op spoelen, daardoor heb je dus eerder boost.
bij de oudere euro3 D5's wordt de VNT bediend door een actuator potje (die gaan wel eens kapot) de euro4 D5 heeft een electrisch aangestuurde VNT.
een VNT diesel moet er al vanaf 1400tpm aan gaan lopen sleuren, komt de power er pas in bij 2000tpm dan is er iets niet in orde.


over dat koelsysteem, zo doe ik het: bij het nieuw vullen de autoverwarming maximaal aan te zetten zodat er geen luchtbel kan blijven steken in de verwarmingsradiator.
Een goeie kwaliteit thermostaat heeft als het goed is een ontluchtingsgaatje in de flens zitten. Ook hier weer om het vormen van een air-bubble tegen te gaan. Tijdens het vullen is het een goeie zaak om af en toe even in alle grote dikke waterslangen te knijpen. Ook weer om lucht de kans te geven naar het hoogste punt te ontsnappen (= expansievat)
Nadat je de moter hebt gestart moet je wachten tot de moter op is gewarmd en de thermostaat open is gegaan. Daarna nog wat slangknijperij en afvullen tot het normale niveau. Dan kan de dop erop.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Raar geluid tussen 1750 en 2100 rpm

 · 
Posted: 19.02.2014 - 18:54  ·  #6
Bedankt voor t meedenken! Vandaag op weg naar t werk viel mij nog iets op. Als ik bijvoorbeeld 100 rij en ik geef gas accelereert de auto, dan stopt de acceleratie, en gaat dan weer verder. Het rare fluit geluid is dan ook te horen. Dit gebeurd niet iedere keer.

Verder zijn er geen meldingen op t dashboard oid. Heb net nog even alle slangen los gehaald die er van de week ook zijn afgehaald, en gecontroleerd op scheuren en gaatjes. Daarna weer alles vast gezet maar helaas blijft die rare fluit er in.

@ teefive

Waar zit dit actuator potje en hoe ziet die er uit?

Koelsysteem heeft zich zelf idd ontlucht en het niveau staat weer normaal.

De "nieuwe" intercooler is een gebruikte met ca.56000 km. Hoop dat t daar niet aan ligt, ik heb deze goed bekeken voor de montage.
OttoV
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dubbeldam
Leeftijd: 37
Berichten: 1759
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Raar geluid tussen 1750 en 2100 rpm

 · 
Posted: 19.02.2014 - 22:12  ·  #7
Stomme suggestie misschien: zit alles rond het luchtfilter wel goed dicht? Ik moet denken aan m'n vorige auto die daar ook eens behoorlijk valse lucht trok door een ingescheurde inlaatbuis, zelfde verschijnsel. Soort verzuipeffect.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Raar geluid tussen 1750 en 2100 rpm

 · 
Posted: 19.02.2014 - 23:05  ·  #8
Is zeker geen stomme suggestie. En heb ik ook naar gekeken. Er was een klipje van het luchtfilter deksel gebroken. Deze zit weer terug..... maar helaas.

Ben vanavond even naar een kennis geweest die auto monteur is. Auto lekt geen lucht op het inlaattraject. Dus intercooler en slangen. We houden naar ons inzien dan nog over, pakking turbo, pakking bij egr klep, en voor het af toe inhouden de inmiddels overbekende egr klep zelf. Hij vond de auto verder prima rijden en het lijkt hem geen kwaad kunnen. Maar we blijven zoeken!
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Raar geluid tussen 1750 en 2100 rpm

 · 
Posted: 19.02.2014 - 23:09  ·  #9
ik heb ook wel eens gehoord dat de nieuwere euro4 intercoolers sterker zijn dan de oude. Bekijken heeft weinig zin, je had 'm beter kunnen testen voor inbouw: een kant afsluiten met plastic en een slangklem, andere kant afvullen met water, dan checken op lekkage. Indien goed, leeggooien en inbouwen. Maar goed,een lekke intercooler zal je ook merken aan een gebrek aan vermogen en overdadig roeten.

De VNT actuator moet ergens aan de turbine kant van de turbo vast zitten.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Raar geluid tussen 1750 en 2100 rpm

 · 
Posted: 20.02.2014 - 00:10  ·  #10
Heb je de rubberen inlaatbocht net voor de turbo al eens gecontroleerd?

Deze buis wil door de olie van de turbo wel eens week worden en daardoor zacht worden en kan gaan scheuren of imploderen door de zuigkracht van de turbo waardoor hij problemen met acceleratie (luchttekort) en/of fluitgeluiden kan gaan maken. Dit heb ik in ieder geval gehad bij mijn vorige D5 van 2002.

Dit is eenvoudig te controleren door erin te knijpen, een goed slang moet namelijk niet makkelijk in te knijpen zijn.

Het zagende gevoel bij het accelereren kan eventueel ook door een vervuild brandstoffilter komen.

Het is ook belangrijke dat er een origineel filter in zit, tenminste dat scheelde bij mijn auto aanzienlijk.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Raar geluid tussen 1750 en 2100 rpm

 · 
Posted: 24.02.2014 - 16:43  ·  #11
@Herby:

Ik heb vandaag eens in die buis geknepen, en die voelt zacht en uitgedroogd aan. Ook zat onderaan wat olie/vet. Qua zachtheid vergelijkbaar met de slangen aan de intercooler. Wellicht dat dit euvel nu opspeelt omdat de intercooler gemaakt is en dus meer druk op het systeem komt.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Raar geluid tussen 1750 en 2100 rpm

 · 
Posted: 24.02.2014 - 23:34  ·  #12
Ja, dat was dan ook precies wat er bij mijn auto ook gebeurde na vervanging van de interkoeler.

Een nieuwe of goede inlaatbocht moet nagenoeg niet in te knijpen zijn anders is hij gewoon niet goed meer en implodeerd en scheurt door de zuigkracht van de turbo. :sick:

Deze bocht kost geloof ik een tientje of 5 en is goed zelf te vervangen, het moeilijkste gedeelte is om de sensor van de carterventilatie erin te duwen.

Ik hoop dat dit het probleem voor je oplost. ^_^
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Raar geluid tussen 1750 en 2100 rpm

 · 
Posted: 25.02.2014 - 18:31  ·  #13
Vandaag maar de slang besteld bij swedish car parts voor € 50.34 incl btw en verzend kosten (7.34) volvo onderdeel nummer 30636854

Ook nog even bij dealer nagevraagd wat deze kost : € 92.- voor n slang zonder montage! :sick:

IK hoop dat het straks is opgelost.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Raar geluid tussen 1750 en 2100 rpm

 · 
Posted: 09.03.2014 - 00:18  ·  #14
Ik heb van de week de de nieuwe slang vervangen, helaas blijft het probleem. De rare fluit blijft tussen het aangegeven toeren gebied, en doet zich nu ook voor bij 2400 tpm (heel even). dit is trouwens alleen bij deellast tot vollast. Ook lijkt het terug vallen van het vermogen zich steeds duidelijker voor te doen. De motor lijkt af en toe ook niet heel lekker te draaien, als of er een soort weerstand in zit. Afgelopen week is er een nieuwe distributie en multi riem in gezet. Ook hebben we de auto op de brug gezet en de turbo met alle slangen onder de auto een visuele inspectie gegeven. Hierbij is (helaas) niets gevonden.

Ik heb nu besloten om eerst de EGR (tijdelijk) dicht te zetten, om te zien of hier door het probleem verdwijnt. Indien dit niet helpt gaan we de turbo demonteren om de VNT verstelling te reinigen.
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Raar geluid tussen 1750 en 2100 rpm

 · 
Posted: 09.03.2014 - 00:29  ·  #15
heb je al gevoeld aan de turbine as of er misschien speling op die as zit? uiteraard niet met draaiende moter!) << goeie aanwijzing dat de turbo revisie nodig heeft.
verder: als je de turbo eraf gaat nemen, check dan ook de actuator die het VNT mechanisme moet bedienen, deze mag niet lekken van binnen. Lekt deze wel dan kan de VNT niet worden versteld,
 
Selected quotes for multi-quoting:   0