Raar joelend geluid onder de motorkap

 
 
 
 
 
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 41
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Raar joelend geluid onder de motorkap

 · 
Posted: 01.01.2016 - 20:32  ·  #1
Sinds ~3 weken heb ik af en toe een "joel" geluid onder de motorkap.
Ik heb wat moeite om het te localiseren, alleen dat het beter te horen is aan de linkerkant van de motor (kant van de distributieriem).

Het gaat om een B5254T2, een 2.5T van 2004 met inmiddels ~303000km op de teller.

Motor gerelateerde zaken die zijn ondernomen:
Augustus 2014 is er een nieuwe distributieriem opgekomen, incl spanrollers & waterpomp.
September 2014, nieuwe carterventilatie
December 2014, BG Air-intake reiniging
Januari 2015 Motor timing hersteld na conclusie dat de inlaat VVT verkeerd stond
Juni 2015 Automaatflush, Dynamo-poelie vervangen, Temp. sensor preventief vervangen
Augustus 2015 Airco laten vullen

Linkje naar het betreffende Joel Filmpje

Mijn vraag aan dit forum is of iemand dit geluid herkent en/of weet waar het wegkomt.

Alvast bedankt!

Gr,
Marco
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Raar joelend geluid onder de motorkap

 · 
Posted: 01.01.2016 - 21:05  ·  #2
Dat klinkt als dat er iets mechanisch niet meer ok is, lijkt wel een lagergeluid d.w.z. metaal dat rolt op metaal danwel dat ergens iets tegenaan schuurt. Niet goed in ieder geval. Ik zou z.s.m. hier na (laten) kijken: distributie kappen eraf en op een brug zodat je met bijvoorbeeld een schroevendraaier tegen je oor op het blok en op de componenten kan luisteren.

Wat in je lijstje niet stond en ook aan de distributiezijde zit:
-spanner multi-riem
-magneetkoppeling airco-compressor (als de airco niet aan staat draait nog steeds het koppelingsdeel).
-stuurbekrachtigingspomp.
-dynamo zelf. Zou me niets verbazen dat het de lagers van deze zijn. Alleen de vrijloop poelie is vervangen (goede actie overigens).

Stel dat het een lager is dat je hoort en dit draait echt kapot en hierdoor 1 van de 2 riemen eraf lopen dan kunnen de gevolgen desastreus zijn.

Als de distributiekap eraf: is het dan weg? Kijk aan de binnen- en buitenzijde van de distributiekap of je schuursporen ziet.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 53
Berichten: 2746
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Raar joelend geluid onder de motorkap

 · 
Posted: 01.01.2016 - 21:12  ·  #3
Sluit ik me bij aan.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0