Raarrrr

 
 
 
 
 
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Raarrrr

 · 
Posted: 14.09.2014 - 21:51  ·  #1
Sinds het eind van de vakantie zijn er twee vreemde dingen aan de hand:

1 Voor de vakantie gaf de bc een veel gunstiger verbruik aan dan ik haalde. Tot wel meer dan 1 km/l. Nu ineens geeft de bc veel ongunstiger aan dan ik echt haal, tot 0,8 km/l

Maar..

2. Het daadwerkelijke verbruik is ook gestegen. Haalde ik voor de vakantie regelmatig 1:14,8 en soms zelfs zuiniger dan 1:15. Nu haal ik met moeite 1:14 en dat vereist ouwegrieplenrijden. Met mn gebruikelijke rijstijl hooguit 1:13,7. Scheelt zomaar 1 km/l.

Ik vind dat raar (speciaal nr 2), kan ik daar wat aan doen?
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Raarrrr

 · 
Posted: 23.09.2014 - 14:30  ·  #2
en nog steeds vind ik het raarrrrrrr want het word niet beter... :(

Niemand een idee waarom zoiets kan veranderen puur doordat je eens twee lange ritten maakt in 1,5 week? (1400 km heen en 1400 terug)
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Raarrrr

 · 
Posted: 23.09.2014 - 14:37  ·  #3
Bandendruk? temperatuur?
Ik heb geen idee. Het is nog steeds een redelijk nette waarde naar mijn idee.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Raarrrr

 · 
Posted: 23.09.2014 - 14:59  ·  #4
Bandendruk kan ik eens checken. Temperatuur kan niet echt een issue zijn. We hebben inmiddels alles van 30 plus naar 15 graden gehad en het verbruik blijft hetzelfde. En het fenomeen dat de bc ineens negatief afwijkt in plaats van positief kun je dan weer niet aan bandenspanning wijten toch?
R-W
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid NL
Leeftijd: 45
Berichten: 1532
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Raarrrr

 · 
Posted: 23.09.2014 - 15:07  ·  #5
Luchtfilter verstopt, bc is eerlijker geworden, verbranding niet meer optimaal, slechte diesel getankt, gewoon wat anders gaan rijden na je vakantie, zeg het maar.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Raarrrr

 · 
Posted: 23.09.2014 - 15:54  ·  #6
Die slechte diesel heb ik ook aan gedacht. Na de vakantie twee tanks V-Power gereden. Geen verschil. :(

Luchtfilter is vernieuwd drie weken voor de vakantie.

Slechte verbranding kan ik niet nagaan. Zowel voor tijdes als na de vakantie heeft ie nog nooit een misslag gedaan.
J.W.
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Krimpen aan de Lek
Leeftijd: 45
Berichten: 431
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Raarrrr

 · 
Posted: 23.09.2014 - 16:37  ·  #7
Inderdaad raarrr.. . Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde, een beter verbruik en mooiere loop na een lange rit. Probeer anders een verstuiver cleaner, wellicht is er wat aanslag in gekomen door smerige brandstof.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Raarrrr

 · 
Posted: 23.09.2014 - 20:41  ·  #8
Daar denk ik ook eigenlijk aan. Het kan het verbruik verklaren, niet de bc.

In ieder geval vandaag toch maar weer eens V power getankt. Hierna wellicht nog een tankje Vpower en dan eens kijken hoe het dán gaat.

Thanks voor het meedenken allemaal.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Raarrrr

 · 
Posted: 09.10.2014 - 08:55  ·  #9
Nu kreeg ik dinsdag een storingsmelding. Motorservice vereist. Motor in noodloop en ook na enkele keren opnieuw starten bleef de melding en de noodloop. Woensdag naar de garage en met de rookgasinstallatie was de oorzaak binnen een half uurtje gevonden. Een lekkage in een luchtslang ergens tussen lmm en turbo. De LMM gaf een waarde aan gemeten lucht en de turbo kon de druk daarbij horende niet opbouwen omdat niet alle lucht schijnbaar de turbo bereikte.... Vervangen en hij leek beter te lopen dan voorheen. Dat is nog eens bemoedigend!

Maar nu. Vanochtend moest ik tanken en na het tanken op weg naar mn werk zie ik ineens weer waarden op de bc van 1:17 en zuiniger, bij 115 gaf hij zelfs een momentaan verbruik van 1:22,7.

Zou het kunnen zijn dat dit al tijden een luchtlekje was die sinds kort zodanig doorgescheurd was dat het verbruik en de meetwaarden hierdoor werden beinvloed?

Ik heb goede hoop. :)
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Raarrrr

 · 
Posted: 09.10.2014 - 09:22  ·  #10
Ik ben klaar met de bc, leuk voor temperatuur en zo, verder nix.
Tegenwoordig kijk ik alleen naar de km/liter verhouding.
Alleen dan heb je een juist beeld van het gebruik.
een Euro 4 mag gewoon niet meer dan 1 op 15 gebruiken ( met eco en normaal rijden )
Af en toe eens een lange rit, met niet te grieplig rijden is altijd goed voor hem.
En hou de injectoren schoon...
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3210
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Raarrrr

 · 
Posted: 09.10.2014 - 10:00  ·  #11
Quote door TPR Powerflush

Ik ben klaar met de bc, leuk voor temperatuur en zo, verder nix.


Hier nog één... Ik rij op gas en daarvan is me uiteraard bekend dat er een meerverbruik is t.o.v. benzine. Maar mijn BC geeft altijd een gebruik van tussen de 8 en 9 liter aan, terwijl mijn effectieve verbruik (km:aantal liters LPG) over een periode van 5000 km gemeten, aangeeft dat mijn onzuinigste gebruik 1:5,35 was en mijn zuinigste gebruik 1:8,73 was.
Door de bank genomen zit ik ergens op de 1:7,5 of zo.

Ik vind het prima zo: voor 35 euro heb ik weer een volle tank en kan ik weer ongeveer 400 km rijden. Mijn vorige auto had een doorsneegebruik van 1:4,5 of zo. Op zijn zuinigst 1:6. En dat was op benzine. :'(
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Raarrrr

 · 
Posted: 09.10.2014 - 11:33  ·  #12
Quote door V-driver


Zou het kunnen zijn dat dit al tijden een luchtlekje was die sinds kort zodanig doorgescheurd was dat het verbruik en de meetwaarden hierdoor werden beinvloed?

Ik heb goede hoop. :)


Natuurlijk kan dat.
De inspuit computer verwacht dat er X aan luchtmassa de moter in gaat en selecteert daar de bijpassende Y hoeveelheid diesel bij om te injecteren.

Als nu een deel van die X luchtmassa ontsnapt uit het inlaat systeem dan bereikt dus een deel van die X luchtmassa niet de moter. Maar dat kan je motermanagement niet 'weten', het motermanagement gaat uit van de eerder gemeten luchtmassa ! Er wordt dus naar verhouding tot de werkelijke luchtmassa die de moter bereikt te veel brandstof ingespoten. Omdat je al rijdend toch hetzelfde vermogen vraagt, want je wilt immers dezelfde snelheden als altijd rijden, trap je het gaspedaal onbewust een stukje dieper in met als gevolg een wat hoger verbruik.

Nu het lek dicht is, bereikt alle luchtmassa ook de moter en is de geinjecteerde hoeveelheid brandstof exact afgestemd op die luchtmassa. Gevolg: mooier draaien en een lager verbruik. En waarschijnlijk ook een lagere roetuitstoot.
V-driver
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 763
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Raarrrr

 · 
Posted: 09.10.2014 - 11:50  ·  #13
Da's een heldere uitleg. Bedankt.

Ik heb inderdaad goede hoop dat het verbruik beter wordt. De motor loopt in ieder geval wel al "rustiger", precies zoals je zegt. :)
v70r awd
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: friesland
Leeftijd: 53
Berichten: 47
Geregistreerd: 05 / 2010
Subject:

Re: Raarrrr

 · 
Posted: 09.10.2014 - 14:29  ·  #14
Ik kijk nooit op de verbruiksmeter...1:7 stads, Maar ja, dat wist ik voor ik hem kocht! :happy:
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Raarrrr

 · 
Posted: 21.10.2014 - 13:35  ·  #15
Quote door V-driver

Nu kreeg ik dinsdag een storingsmelding. Motorservice vereist. Motor in noodloop en ook na enkele keren opnieuw starten bleef de melding en de noodloop. Woensdag naar de garage en met de rookgasinstallatie was de oorzaak binnen een half uurtje gevonden. Een lekkage in een luchtslang ergens tussen lmm en turbo. De LMM gaf een waarde aan gemeten lucht en de turbo kon de druk daarbij horende niet opbouwen omdat niet alle lucht schijnbaar de turbo bereikte.... Vervangen en hij leek beter te lopen dan voorheen. Dat is nog eens bemoedigend!

Maar nu. Vanochtend moest ik tanken en na het tanken op weg naar mn werk zie ik ineens weer waarden op de bc van 1:17 en zuiniger, bij 115 gaf hij zelfs een momentaan verbruik van 1:22,7.

Zou het kunnen zijn dat dit al tijden een luchtlekje was die sinds kort zodanig doorgescheurd was dat het verbruik en de meetwaarden hierdoor werden beinvloed?

Ik heb goede hoop. :)



Ik had zelf laatst ook een defecte slang van de intercooler en na vervanging rijd de auto ook iets zuiniger.

Nu lijkt het mij vreemd dat ik al anderhalf jaar met een kapotte slang rond rij :D :D :D :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0