Radio storing

 
 
 
 
 
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1385
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Radio storing

 · 
Posted: 28.11.2023 - 11:52  ·  #1
Vreemde storing welke ik ook had in mijn vorige s60.
Als ik de achterraam verwarming aanzet dan heb ik direct forse storing op de radio zender...bij de s60 vond ik t best maar nu ik het ook bij de s80 heb vraag ik me toch af hoe dat komt.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Radio storing

 · 
Posted: 28.11.2023 - 13:07  ·  #2
Zit zeer waarschijnlijk in de ruit waar ook je antenne in zit, vermoedelijk de achterruit dus. Je kunt dit uitmeten.
Toevallig afgelopen week bij een Volkswagen hetzelfde gehad, daar de ruit vervangen en probleem opgelost.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3174
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Radio storing

 · 
Posted: 28.11.2023 - 13:15  ·  #3
S80N heeft toch een vin op het dak?
Is dat niet de antenne of zit daar de GPS?
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1385
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Radio storing

 · 
Posted: 28.11.2023 - 13:46  ·  #4
Inderdaad...heb een haaievin op t dak.
Om nou een compleet raam te vervangen...
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Radio storing

 · 
Posted: 28.11.2023 - 16:02  ·  #5
Ik meldde alleen wat ikzelf met een volkswagen meemaakte, heb zo geen idee of je radioantenne in de haaievin zit of in de ruit.
Feit is dat ze met elkaar intefereren...
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1385
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Radio storing

 · 
Posted: 28.11.2023 - 16:08  ·  #6
Om de een of andere reden hebben ze met elkaar te maken alleen de verklaring ontgaat me.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Radio storing

 · 
Posted: 28.11.2023 - 16:25  ·  #7
Heb je toevallig iets van een USB lader in je sigarettenaansteker zitten? Als ik die er in heb zitten begint mijn FM ontvangst ook te storen.
Johan XC70
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ammerzoden
Leeftijd: 58
Berichten: 348
Geregistreerd: 05 / 2021
Subject:

Re: Radio storing

 · 
Posted: 28.11.2023 - 16:28  ·  #8
Als beide in de achterruit zitten kunnen ze naar elkaar "lekken".
Als ik me niet vergis konden ze dat met een weerstandmeting bepalen.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1385
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Radio storing

 · 
Posted: 28.11.2023 - 16:32  ·  #9
Al die electronica tegenwoordig
Hier...toen was het auto rijden nog eenvoudig,goeie ouwe tijd.

Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Radio storing

 · 
Posted: 28.11.2023 - 17:05  ·  #10
Een Ford Model T rijden schijnt anders niet zo eenvoudig te zijn! Weliswaar de bekende 3 pedalen op de vloer maar rechts was de rem, de achteruit in het midden en links versnelling hoog/laag. De koppeling en rem met een hendel op de vloer. Begin er maar aan...

Voor mij is het YouTube kanaal van (de Nederlandse) Diagnose Dan een ware verademing om te zien hoe je met een systematische aanpak toch enigszins licht kan schijnen op die mysterieuze auto-elektronica waar de meeste hobbyisten (waaronder ikzelf) weinig kaas van gegeten hebben... de meesten van ons opgegroeid met mechanische auto's in de jaren 80/90 met weinig electronica (en zo ja, simpel + en massa), zeker geen digitaal busverkeer... over een tijdje kan ik me voorstellen dat de modules draadloos met elkaar communiceren (en zelfs met andere auto's in de omgeving) dus dan is de eindelijk opgedane kabeltjeskennis ook alweer verouderd ;-)
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3734
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Radio storing

 · 
Posted: 28.11.2023 - 22:51  ·  #11
Haaienvin is gps en evt dab antenne. FM in achteruit en kofferdeksel vermoed ik.
Barre gaander
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Pyongyang
Leeftijd: 103
Berichten: 1385
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Radio storing

 · 
Posted: 29.11.2023 - 11:18  ·  #12
Quote door Doeke Dobma

Haaienvin is gps en evt dab antenne. FM in achteruit en kofferdeksel vermoed ik.


hey Doeke,
wat kan dan de oorzaak zijn? is het toevallig dat het bij 2 van mijn auto,s dan vookomt...en wat is in de meeste gevallen dan de oorzaak?
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1462
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Radio storing

 · 
Posted: 29.11.2023 - 23:42  ·  #13
Een voor mij erg fijne workaround is de CustomRadioPlayer app op mijn telefoon. Dan heb ik gelijk ook de audio van Waze over de radio, wat weer centjes scheelt ivm snelheidscamera's.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Radio storing

 · 
Posted: 30.11.2023 - 09:43  ·  #14
Quote door Johan XC70

Zit zeer waarschijnlijk in de ruit waar ook je antenne in zit, vermoedelijk de achterruit dus. Je kunt dit uitmeten.
Toevallig afgelopen week bij een Volkswagen hetzelfde gehad, daar de ruit vervangen en probleem opgelost.


Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat het in de ruit zelf zit, want de draden die IN de ruit zitten (verwarming en evt antenne) die veranderen niet van positie. Kunnen hooguit breken bij ruitbeschadiging, maar ik betwijfel dus dat het vervangen van de ruit zelf de oplossing gegeven heeft.
Wat ik me wél kan voorstellen is dat het aan de aansluitingen op de ruit ligt. Als er een verwarming en antenne in die ruit zitten, moeten die ergens (waarschijnlijk achter de plastic omranding) een aansluiting hebben om stroom te krijgen of het antennesignaal door te geven richting radio.
Ik zou het daar zoeken: raamomlijsting weghalen en aansluitingen losmaken, schoonmaken en weer goed vastzetten (niet té vast zeker niet als dat tegen glas zit ivm kans op barsten).
De kringen zelf veranderen niet, maar blijkbaar als TS de achterruitverwarming aanzet dan treedt de storing op. Waar wordt die storing door veroorzaakt? Bij audio in huis is dit meestal een aardlus, misschien is dat bij de auto ook zo: als de schakelaar voor de achterruitverwarming wordt ingedrukt, wordt die stroomkring gesloten en wordt er een elektrische spanning opgewekt in het radiocircuit die via de speakers te horen is, zie 1e alinea hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus.
Daar moet ergens een afscherming/onderbreking in, wat bij de meeste auto's wel werkt, dus lijkt mij dat er toch ergens een probleem is bij de TS.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0