Radio upgrade (aftermarket) V70n 2007

En wat hebben we dan allemaal nodig.

 
 
 
 
 
Richard_Z
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Radio upgrade (aftermarket) V70n 2007

 · 
Posted: 25.01.2023 - 23:23  ·  #1
Goedenavond,
Er is al een hoop over geschreven en misschien heb ik nog niet alles gevonden, maar voor de zekerheid en voor mijn overzicht, maak ik er toch nog een topic bij.

Wij hebben onze V70n van 2007 inmiddels een aantal jaren. Sinds dat wij de auto hebben (2019) heb ik geïnvesteerd in betere audio en meer mogelijkheden:
  • Bij bij Doeke heb ik toen een set High Performance speakers gehaald
  • En volgens mij had ik de versterker ook bij Doeke vandaan, maar dat weet ik niet meer zeker
  • En een IMIV LE met camera en bluetooth module.

Een Parrot MKi9200 was reeds ingebouwd en de set heeft lange tijd goed gewerkt, maar zoals zo vaak, mooie tijden vervliegen.

De camera geeft heel vaak alleen maar een gestreept / flikkerend beeld en sinds ik er dit weekend mee bezig ben geweest werkt ook de bluetooth niet meer. Daar komt nog bij dat de PDC module al langere tijd niet meer werkt en dit blijkt het systeem te zijn met een knopje op het dashboard om het uit te zetten.
Diverse onderdelenleveranciers en slopers kunnen mij dit exacte nummer niet leveren en geven aan dat het standalone type niet gaat werken.

Nu kan ik enorm mijn best doen om de originaliteit te bewaren en alles weer aan de praat te krijgen.
Gisteren heb ik al contact met Doeke gehad over een bluetoothmodule en of dit zou werken in combi met de P2 light camera van SwedeSolutions. Maar die laatste is uiteraard in backorder, dus dat lijkt een lastige optie.
Uiteraard loop ik ook nog het risico dat alles straks vernieuwd/vervangen is en dat dan mijn RTI unit stuk gaat, of de HU650 zelf.

Dus ik overweeg inmiddels om eventueel maar af te stappen van originaliteit en over te stappen op aftermarket.
Voor ons zijn een achteruitrijdcamera (ivm ontbreken van sensoren) en bluetooth (spotify en dergelijke) vooral belangrijk.
Heel veel andere features zullen een leuke bonus zijn.

Mijn vraag, klopt onderstaande lijst van onderdelen die ik nodig heb? Of zie ik nog iets over het hoofd of heb ik verkeerde onderdelen.

De nieuwe headunit:
Pioneer SPH-DA360DAB

Met een camera:
Pioneer ND-BC8

Een module voor stuurwielbediening:
Dietz 66010 CAN-BUS Interface 10.Generation
(Heb ik hier nog een extra kabel voor nodig?)

Het enige juiste frame?

Ik ben heel benieuwd of ik nu nog iets heb gemist, want dan hoor ik het graag voor ik het aan de directie voorleg.

Alvast dank voor het meedenken.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1475
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Radio upgrade (aftermarket) V70n 2007

 · 
Posted: 26.01.2023 - 00:38  ·  #2
https://www.marktplaats.nl/u/erwin/13011608/

Vwb je pdc met een knopje … zover ik weet heeft “Erwin” die versie liggen. Of hij m nog heeft, daar kun je wel achterkomen 😉

Wanneer heb je contact gehad met Swedesolutions? Die p2 camera’s zouden weer binnen zijn. Snap niet waarom dat ding 195 moet kosten maar goed, das een ander verhaal.

Voor je rti zijn ook mogelijkheden maar snap ook wel waarom je een overstap maakt naar aftermarket.

Als je je origineel koopt is er altijd wel weer info die toch niet helemaal klopt. Software die niet nodig zou zijn maar eigenlijk toch weer wel, of oh ja dat moet ook nog dan, vergeten… etc. Met aftermarket Ben je daar vanaf als je het juiste setje hebt, ben je goedkoper uit en onafhankelijker .

Dat Pioneer set ziet er prima uit. Check even of alle aansluitingen erop zitten die je fijn vind en of het ontspiegeld display is. (Retina meen ik)

Sommige kunnen ook enkel draadloos carplay verbinding maken en andere ook bedraad zodat ze gelijk opgeladen worden.




Nb, dat linkje van je stuurbediening geeft een advertentie voor een vw ?
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 324
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Radio upgrade (aftermarket) V70n 2007

 · 
Posted: 26.01.2023 - 06:14  ·  #3
Quote door MTE

Sommige kunnen ook enkel draadloos carplay verbinding maken en andere ook bedraad zodat ze gelijk opgeladen worden.


Bedraad koppelen met je telefoon (Apple voor Carplay, Android Auto voor Android) kunnen ze allemaal. De modellen die ook draadloos kunnen communiceren (via WiFi) zijn meestal juist duurder!

Ik heb zelf een Kenwood DMX8019DABS ingebouwd met achteruitrijcamera. De Kenwood doet Carplay of Android Auto draadloos en indien gewenst ook met kabel. Wanneer de Headunit draadloos ondersteunt (WiFi) kun je je telefoon tijdens het rijden ook gewoon opladen in een willekeurige USB plug met een lader naar keuze...

Voor de stuurwielbediening heb ik een CANBUS adapter van ACV gebruikt, die werkt uitstekend. Daar kun je ook nog de juiste kabel meebestellen voor de radio die je uiteindelijk kiest.

ACV CANBUS adapter

Ik gebruik zelf trouwens Android Auto en ben daar erg tevreden over.
The.Omega
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 / 2020
Subject:

Re: Radio upgrade (aftermarket) V70n 2007

 · 
Posted: 26.01.2023 - 09:56  ·  #4
Ik volg dit topic even. Ik ben wel heel benieuwd naar de oplossing van stuurwielbediening en pdc voor een aftermarket radio.
WiWaaz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuidlaren
Berichten: 132
Geregistreerd: 04 / 2021
Subject:

Re: Radio upgrade (aftermarket) V70n 2007

 · 
Posted: 26.01.2023 - 10:01  ·  #5
Zelf heb ik de Pioneer SPH-DA160DAB. Geen idee wat het verschil is met de 360, maar hij bevalt ons prima. En volgens mij is die wat goedkoper.

Het Metra frame is qua pasvorm en kwaliteit inderdaad het beste wat verkrijgbaar is denk ik. Zelf heb ik deze ook, maar het kleurverschil vond ik toch enigszins tegenvallen.

Verder zou ik niet weten waarom je voor zo'n dure camera zou moeten gaan. Zelf voor eentje van AliExpress gegaan, en die doet het echt prima.

De canbus module heb je vooral nodig als je stuurwielbediening en PDC's wil blijven gebruiken. Volgens mij is er veel troep op de markt, of twijfelachtige functionaliteit.
De canbus module van SwedeSolutions is bewezen. Ook deze heb ik zelf ook. Wel een dure, maar ik zie als groot voordeel dat het plug&play is, i.p.v. dat je zelf nog kabels moet gaan verbinden. En, er zit een aparte speaker bij voor de PDC. Uiteraard weet ik niet precies wat er bij jou defect is, maar mogelijk lost dit het probleem direct op. Met deze extra speaker werkt het knopje voor het uitschakelen van de PDC namelijk niet meer. (wat dan wel weer lastig is, als je zoals ik soms met een aanhager achteruit rijdt ;-) )

Door te besparen op de camera, kun je de Canbus kopen

Om de directie te overtuigen: de Pioneer zelf kan natuurlijk ook in andere toekomstige auto's. Die van ons had ik ook eerst in een Ford. Mocht de Volvo ooit de deur uit gaan zijn de andere items altijd gewild. Dus het is dan niet 'weggegooid geld'. Daarmee kreeg ik van de directie een akkoord :-D


edit: wat je nog mist is niet onbelangrijk als je ook FM wil blijven luisteren: een verloop stekkertje. Bijvoorbeeld: https://www.goedkopeautoradio….escription
Richard_Z
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Radio upgrade (aftermarket) V70n 2007

 · 
Posted: 26.01.2023 - 13:22  ·  #6
Quote door MTE

https://www.marktplaats.nl/u/erwin/13011608/

Vwb je pdc met een knopje … zover ik weet heeft “Erwin” die versie liggen. Of hij m nog heeft, daar kun je wel achterkomen 😉
Ik heb inmiddels contact gelegd met Erwin, hij gaat voor mij kijken. Bedankt voor de tip.

Quote

Wanneer heb je contact gehad met Swedesolutions? Die p2 camera’s zouden weer binnen zijn. Snap niet waarom dat ding 195 moet kosten maar goed, das een ander verhaal.
Ik heb geen contact gehad met Swedesolutions, maar op de site zag ik dat ze in backorder staan. Natuurlijk kan dit achterhaald zijn.

Quote
Voor je rti zijn ook mogelijkheden maar snap ook wel waarom je een overstap maakt naar aftermarket.

Als je je origineel koopt is er altijd wel weer info die toch niet helemaal klopt. Software die niet nodig zou zijn maar eigenlijk toch weer wel, of oh ja dat moet ook nog dan, vergeten… etc. Met aftermarket Ben je daar vanaf als je het juiste setje hebt, ben je goedkoper uit en onafhankelijker .
Precies dit geneuzel waarom ik nu maar aftermarket overweeg.

Quote
Dat Pioneer set ziet er prima uit. Check even of alle aansluitingen erop zitten die je fijn vind en of het ontspiegeld display is. (Retina meen ik)
Dat is ook wel een goede om op te letten inderdaad, ik kreeg ook nog een tip om te letten op de aanwezigheid van fysieke knoppen. Daar had ik ook even niet bij nagedacht, dan zou deze Pioneer afvallen.

Quote

Nb, dat linkje van je stuurbediening geeft een advertentie voor een vw ?
Als ik de link open dan zie ik Volvo V70 Ab2004 er ook bij staan.
Richard_Z
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Radio upgrade (aftermarket) V70n 2007

 · 
Posted: 26.01.2023 - 13:43  ·  #7
Quote door Spier1968

Quote door MTE

Sommige kunnen ook enkel draadloos carplay verbinding maken en andere ook bedraad zodat ze gelijk opgeladen worden.


Bedraad koppelen met je telefoon (Apple voor Carplay, Android Auto voor Android) kunnen ze allemaal. De modellen die ook draadloos kunnen communiceren (via WiFi) zijn meestal juist duurder!

Ik heb zelf een Kenwood DMX8019DABS ingebouwd met achteruitrijcamera. De Kenwood doet Carplay of Android Auto draadloos en indien gewenst ook met kabel. Wanneer de Headunit draadloos ondersteunt (WiFi) kun je je telefoon tijdens het rijden ook gewoon opladen in een willekeurige USB plug met een lader naar keuze...

Voor de stuurwielbediening heb ik een CANBUS adapter van ACV gebruikt, die werkt uitstekend. Daar kun je ook nog de juiste kabel meebestellen voor de radio die je uiteindelijk kiest.

ACV CANBUS adapter

Ik gebruik zelf trouwens Android Auto en ben daar erg tevreden over.



Ik zal volgende week eens goed kijken naar die ACV adapter, op de site wordt het mij nog niet erg duidelijk welke kabel ik per merk radio nog extra nodig heb.
Richard_Z
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Radio upgrade (aftermarket) V70n 2007

 · 
Posted: 26.01.2023 - 13:58  ·  #8
Quote door WiWaaz

Zelf heb ik de Pioneer SPH-DA160DAB. Geen idee wat het verschil is met de 360, maar hij bevalt ons prima. En volgens mij is die wat goedkoper.

Het Metra frame is qua pasvorm en kwaliteit inderdaad het beste wat verkrijgbaar is denk ik. Zelf heb ik deze ook, maar het kleurverschil vond ik toch enigszins tegenvallen.

Verder zou ik niet weten waarom je voor zo'n dure camera zou moeten gaan. Zelf voor eentje van AliExpress gegaan, en die doet het echt prima.

De canbus module heb je vooral nodig als je stuurwielbediening en PDC's wil blijven gebruiken. Volgens mij is er veel troep op de markt, of twijfelachtige functionaliteit.
De canbus module van SwedeSolutions is bewezen. Ook deze heb ik zelf ook. Wel een dure, maar ik zie als groot voordeel dat het plug&play is, i.p.v. dat je zelf nog kabels moet gaan verbinden. En, er zit een aparte speaker bij voor de PDC. Uiteraard weet ik niet precies wat er bij jou defect is, maar mogelijk lost dit het probleem direct op. Met deze extra speaker werkt het knopje voor het uitschakelen van de PDC namelijk niet meer. (wat dan wel weer lastig is, als je zoals ik soms met een aanhager achteruit rijdt ;-) )

Door te besparen op de camera, kun je de Canbus kopen

Om de directie te overtuigen: de Pioneer zelf kan natuurlijk ook in andere toekomstige auto's. Die van ons had ik ook eerst in een Ford. Mocht de Volvo ooit de deur uit gaan zijn de andere items altijd gewild. Dus het is dan niet 'weggegooid geld'. Daarmee kreeg ik van de directie een akkoord :-D


edit: wat je nog mist is niet onbelangrijk als je ook FM wil blijven luisteren: een verloop stekkertje. Bijvoorbeeld: https://www.goedkopeautoradio….escription


Dat FM kabeltje is inderdaad een goede tip. :-)
Ik zal er nog even over nadenken of ik fysieke knoppen wil, als de stuurbediening werkt dan is de basisbediening al geregeld, en verder gaat het met de fysieke knoppen op de meeste units ook niet.
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3723
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Radio upgrade (aftermarket) V70n 2007

 · 
Posted: 26.01.2023 - 16:14  ·  #9
Verschil tussen de 160 en de 360 is dat de 360 draadloos CarPlay heeft en dat zou ik zeker aanraden, dat is echt ideaal. Geen omkijken meer naar, radio start gelijk in CarPlay modus.

Wat betreft het spiegelende scherm; bij de 360 is het niet mega spiegelend maar ook niet heel mat. Heel spiegelend heeft vaak mooiere kleuren maar het spiegelende is dan irritant. Heel mat is fijn omdat het geen reflecties geeft, maar de kleuren zijn in de regel minder mooi.
In de V70 heb je wel het voordeel dat je een ‘lang’ dak hebt, waardoor je in de regel enkel de spiegeling van de hemel ziet en niet het licht van buiten, bijv door spiegeling van een raam oid.

Wat ik wel storend vind aan eigenlijk alle aftermarket is dat ‘zwart’ nooit echt zwart is, omdat het paneel op licht. Overdag zie je dat niet en heb je er geen last van, maar in het donker vind ik het persoonlijk wel storend. Het is dan wel een plus als er een automatische dimmer op de radio zit. Die past de helderheid aan, aan het omgevingslicht. Zwart blijft dan toch nog oplichten, maargoed, dat hebben ze allemaal. Ik snap niet waarom er nog geen radio’s zijn met IPS of OLED panelen, dat zou veel mooier zijn.

Qua stuurwielbediening zou ik voor de ACV kiezen. Ik kan je die kant en klaar voor jouw Volvo en met (in dit geval) een Pioneer stuur draad leveren. De unit van SwedeSolutions is gewoon een ACV in een ander kleurtje ;)
Die van SwedeSolutions is goed geprijsd, als je de PDC speaker nodig hebt. Als je die niet nodig hebt, heb ik dezelfde ACV set, zonder PDC speaker, voor toch een stukje minder.
Die andere in de link van Richard, voor Volvo en VW… ik zou m’n geld er niet op inzetten. Daarnaast komt er nog een hoop knip- en plakwerk bij kijken. De ACV is plug&play.

Metra frame is qua pasvorm perfect, maar inderdaad, de kleur wijkt iets af, is iets lichter dan je zwarte climate control module. Het valt niet erg op. Het concurrerende merk ACV (er is niet zoveel keus) heeft een mooiere kleur, glimt wel iets meer, maar een slechte pasvorm. Aan de onderkant, waar die aan hoor te sluiten op de climate control, is ie wel iets van 5mm breder, dat steekt ie dus uit. Ik vind dat echt heel erg lelijk.
Let op als je de Metra besteld, dat je ook nog een soort sierrand nodig hebt. De radio past niet mooi in het frame, in de breedte moet je het frame iets uitvijlen (het dieper liggende gedeelte). Radio eenmaal gemonteerd, dan pas het sierrandje niet rond de radio. Daarvoor moet je dus dunnere sierranden bestellen van Metra.

Camera; de Pioneer is erg duur. Ik ben wel benieuwd hoe degelijk de bekabeling van de Pioneer is, wellicht is dat ook merkbaar ‘kwaliteit’. Met camera’s van Ali ben ik gestopt, de kwaliteit is gewoon ondermaats. Flinterdunne bekabeling, lenzen scheef in de behuizing, geknoei met lijm… ik zou eens kijken op Amazon, bij Parkvision. Redelijke prijs en echt prima kwaliteit. Voor de makkelijkste/netste plaatsing heb je eigenlijk wel een 4 pins verlengkabel nodig, 1-1,5 meter is genoeg. Zo’n dikke RCA kabel krijg je niet door het rubber in het scharnier.
J406
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 18
Geregistreerd: 11 / 2020
Subject:

Re: Radio upgrade (aftermarket) V70n 2007

 · 
Posted: 26.01.2023 - 16:30  ·  #10
Bedraad koppelen met je telefoon (Apple voor Carplay, Android Auto voor Android) kunnen ze allemaal. De modellen die ook draadloos kunnen communiceren (via WiFi) zijn meestal juist duurder!

Ik heb zelf een Kenwood DMX8019DABS ingebouwd met achteruitrijcamera. De Kenwood doet Carplay of Android Auto draadloos en indien gewenst ook met kabel. Wanneer de Headunit draadloos ondersteunt (WiFi) kun je je telefoon tijdens het rijden ook gewoon opladen in een willekeurige USB plug met een lader naar keuze...

Voor de stuurwielbediening heb ik een CANBUS adapter van ACV gebruikt, die werkt uitstekend. Daar kun je ook nog de juiste kabel meebestellen voor de radio die je uiteindelijk kiest.

ACV CANBUS adapter

Ik gebruik zelf trouwens Android Auto en ben daar erg tevreden over.
[/quote]

Ik heb dezelfde unit. Ik weet dat draadloos CarPlay mogelijk is, maar nog niet gelukt bij mij. Hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?
Doeke Dobma
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 3723
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: Radio upgrade (aftermarket) V70n 2007

 · 
Posted: 27.01.2023 - 11:06  ·  #11
Als ik mij niet vergis moet je bij de Kenwood voor draadloos carplay een snelheissignaal hebben. Als je de ACV stuurwielbediening module hebt; daar zit ook een draad op voor het snelheidssignaal, die moet je daar dan voor gebruiken.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 324
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Radio upgrade (aftermarket) V70n 2007

 · 
Posted: 27.01.2023 - 11:25  ·  #12
Quote door Doeke Dobma

Als ik mij niet vergis moet je bij de Kenwood voor draadloos carplay een snelheissignaal hebben. Als je de ACV stuurwielbediening module hebt; daar zit ook een draad op voor het snelheidssignaal, die moet je daar dan voor gebruiken.


Zo heb ik hem volgens mij wel ooit aangesloten op de ACV inderdaad, en op de Kenwood natuurlijk wel zorgen dat de WiFi is ingeschakeld zodat je telefoon draadloos kan verbinden.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1475
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Radio upgrade (aftermarket) V70n 2007

 · 
Posted: 27.01.2023 - 14:40  ·  #13
Quote door Richard_Z



Dat FM kabeltje is inderdaad een goede tip. :-)
Ik zal er nog even over nadenken of ik fysieke knoppen wil, als de stuurbediening werkt dan is de basisbediening al geregeld, en verder gaat het met de fysieke knoppen op de meeste units ook niet.




Je ziet het steeds minder idd maar fysieke knopen, zeker een draaiknop is toch wel verdomde makkelijk als je snel geluid wilt aanpassen. Druktoetsen zoals op het stuur is ook prima te doen maar draai gaat sneller. Druk of draai is natuurlijk persoonlijk maar het is mi iig veel prettiger dan een touchscreen, zeker in het donker. Gewoon vooruit kunnen kijken zonder je blik omlaag te hoeven doen is ook een stuk veiliger denk ik.

Wat het scherm zelf betreft. Hoe matter hoe minder weerspiegeling maar idd wat minder mooie kleuren tov glimmende schermen. Hoe minder je overigens op de scherm hoeft te kijken hoe beter. De keren dat je er echter op wilt/moet kijken( bijv. navigatie op zomervakantie) dan wil je ook echt zien wat je moet zien.
De betere schermen zijn ook vaak matter en wat duurder , net als bij monitoren.

Ben benieuwd wat je uiteindelijk er in gaat zetten., ook vwb je speakers.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 324
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Radio upgrade (aftermarket) V70n 2007

 · 
Posted: 27.01.2023 - 20:04  ·  #14
Quote door MTE


Wat het scherm zelf betreft. Hoe matter hoe minder weerspiegeling maar idd wat minder mooie kleuren tov glimmende schermen. Hoe minder je overigens op de scherm hoeft te kijken hoe beter. De keren dat je er echter op wilt/moet kijken( bijv. navigatie op zomervakantie) dan wil je ook echt zien wat je moet zien.
De betere schermen zijn ook vaak matter en wat duurder , net als bij monitoren.



Op mijn Kenwood kan ik het scherm prima zo afstellen dat hij zowel overdag maar ook in het donker goed beeld geeft.
Zo kan ik de kijkhoek en de waarden voor 'backlight', 'contrast', 'black', 'brightness', 'colour' en 'tint' handmatig instellen. Voor mij in ieder geval genoeg variabelen om het scherm zo in te stellen dat het onder alle omstandigheden prettig is, zou niet willen ruilen voor een mat scherm. Spiegeling nagenoeg geen last van, ik heb alleen moeite met het scherm bij laagstaande zon op de kop en dan vooral omdat ik nooit een zonnebril bij me heb..😎

Succes met kiezen voor de topicstarter en zoals Doeke al eerder aangaf: kies voor een model met draadloos Carplay/Android Auto indien mogelijk: bijzonder handig om zeker op kortere afstanden niet steeds met kabels te hoeven rommelen. Alternatief kan nog zijn om een niet draadloos model te kiezen (volgens mij scheelt dat best wel wat knaken) en voor het draadloos gedeelte een dongle aan de schaffen als deze aawireless.
Richard_Z
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: Radio upgrade (aftermarket) V70n 2007

 · 
Posted: 01.02.2023 - 20:07  ·  #15
Zo, daar ben ik weer, ik was een aantal dagen niet in de buurt van een computer. Maar ik heb wel over jullie adviezen en opmerkingen nagedacht.

Ik denk dat ik de optie van draadloze Android Auto / Apple Carplay wel ga waarderen en ik denk dat ik die ga combineren met een houder waarin de telefoon draadloos kan opladen.
*Wat ik mij nog wel afvraag is of je makkelijk kun switchen tussen meerdere telefoons. Mijn vrouw en ik gebruiken de auto samen. Schakelen tussen haar Android en Iphone en mijn Android zou wel makkelijk zijn.

Ik doe de dingen het liefst direct goed dus het geupdate boodschappenlijstje komt dan denk ik op:

- De nieuwe headunit:
Pioneer SPH-DA360DAB

De overwegingen hierbij:
- Het automatisch dimmende scherm zal zeker gewaardeerd worden.
- Liever een minimaal spiegelend display, half mat zal wel wennen. De kleuren daar wennen we aan, films kijken is het toch niet voor bedoeld.
- Ontbreken van fysieke knoppen zal ook wel wennen zolang de stuurwielbediening werkt.

- De camera:
Ik denk dat ik de huidige camera wel kan behouden en kan aansluiten met een verloop van 4 pins naar RCA. Ik moet nog even in de kofferbak kijken of het huidige stekkertje male of female is. Ik verwacht dat het probleem niet in een kabelbreuk zit en deze camera is al op kleur gespoten. Mocht de camera uiteindelijk niet blijken te werken of defect zijn, dan zoek ik dan een vervanger.

Een FM antenne verloop

Een DAB+ (buiten) antenne passend bij de Pioneer (tips voor de juiste en het beste ontvangst zijn welkom)

@Doeke Dobma
De ACV module met Pioneerkabel van Doeke Dobma.
Dit mag wat mij betreft zonder PDC, de camera is wat ons betreft voldoende. Maar als blijkt dat Erwin de juiste PDC module heeft, dan gaat dat dus ook niet meer werken?

Het frame van Metra
@Doeke Dobma, ik dacht dat ik redelijk kon googlen, maar ik kan nergens de rand voor het frame vinden die jij beschrijft. Heb jij toevallig een link, of heb je die ook in de verkoop?
Ik begrijp dus dat de 'aluminium' rand die er nu omheen zit, niet meer gaat passen?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0