Rammelende hoofdsteun voorstoel: opgelost

lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Rammelende hoofdsteun voorstoel: opgelost

· 
Posted: 18.04.2020 - 19:03  ·  #1
Nou staan geloof ik de wat oudere Volvo's bekend dat ze qua interieur wat rammeltjes gaan krijgen, mijn V70 uit 1999 in ieder geval wel. Een van de geluiden kwam van de hoofdsteunen, bij het rijden over klinkers duidelijk te horen rammelen. Precies op oor-hoogte. Ik vind het irritant. Eerder dacht ik dat de hoofdsteun in de geleidebussen los zat, maar als de hoofdsteun uit de bussen getrokken is, blijken de bussen in de leuning los te zitten. Het gaat om misschien 0.5 mm. Gelezen dat een oplossing zou zijn om de buis van de hoofdsteun iets ovaal te maken of iets van een propje onderin de bus doen, maar dat zag ik niet zo zitten. De bussen zijn gewoon te koop: 1345739 a 7,50 euro incl. , dus gewoon vervangen, dan zou het weer goed moeten zijn.

Het eruit halen van de bus is wel even een dingetje. De kunststof bus zit in het plaatwerk van de leuning geklikt en het is de kunst om de twee "weerhaken" naar binnen te halen en te houden en dan de bus eruit te trekken. En dat door het gat in de bekleding. De bus zit aan de onderzijde en bovenzijde door een stuk plaatwerk. De weerhaken haken achter het bovenste plaatwerkgat.

Over de eerste bus had ik 30-45 min. gedaan met proberen. Weerhaken kreeg ik naar binnen door ze eigenlijk behoorlijk met een grote schroefdraaier te vervormen zodat ze naar binnen bleven staan, maar nog kreeg ik ze er niet uit getrokken met een punttang.

Hoe het wel moet: de 2e was er in 3 min. uit.
-2 dunne platte schroevendraaiers of 45 gr. o-ring pick tool.
-1 dunne haaktool om te kunnen trekken. Ik had deze gemaakt van een draadeind M5, eind om gebogen en kort afgezaagd. Haak is maar 4-5 mm. Handvat zoals kurketrekker. Zodanig lang dat als de haak onderin de bus zit, je met je hand nog onder het handvat tussen de bovenkant leuning kan zodat je met de hand de haak naar boven kan drukken.
-1 zaklampje.

1. steek/duw de schroevendraaier/pick in 1 van de 2 uitsparing van de weerhaak. Dit is een beetje frotten. Kijk dat je de weerhaken naar binnen ziet staan.
2. steek de trekker tot onder in de bus, haak naar de achterzijde gericht.
3. nu heb je nog plek voor de 2e schroevendraaier/pick in de ander uitsparing te friemelen en de weerhaken naar binnen te trekken en te houden.
4.Is een beetje de kunst om nu met 2 handen de 2 schroevendraaiers/picks op spanning te houden/zetten en dan de trekker naar boven te drukken en dan schiet hij los naar boven.

Zie fotos, heb de bus in de bankschroef gezet om idee te geven hoe deze in de leuning zit.

De slijtage aan de bus was minimaal, enkele tienden millimeters was het kunststof weggeschuurd. Mmm, de constructie is zo, dat als de buis van de hoofdsteun erin gaat, deze aan de onderzijde de bus iets uit elkaar drukt, klem in het plaatwerk. Maar de bovenzijde niet. Stel dat de nieuwe bus nou toch rammelt, dat zou ik deze met montagekit rondom aan de buitenrand aan het plaatwerk kunnen lijmen. Dat kan prima, zie je niets van, bus zit 2 cm onder oppervlak.

Maar eerst zonder natuurlijk. Nieuwe bus eerst 180 gr. gedraaid door de 2 gaten winkelen, dan goed draaien en dan helemaal naar beneden drukken: klik. En...bus zit voelbaar minder los. Hoofdsteun erin en jawel, hoofdsteun kan wel iets elastisch bewegen maar de speling is eruit. Weer een rammel weg!
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Selected quotes for multi-quoting:   0