Random blauwe rook pluimen bij warme motor S60 T 2.4

Carterventilatie is pas vernieuwd

 
 
 
 
 
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 69
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Random blauwe rook pluimen bij warme motor S60 T 2.4

 · 
Posted: 22.09.2016 - 16:18  ·  #1
Van het ene op het andere moment is mijn Volvo S60 T 2.4 geartronic blauwe rook gaan produceren. Ik heb inmiddels bij de dealer de carterventilatie laten vernieuwen. Het roken is daardoor zeker voor 70% gereduceerd. Vooral als je de motor warm hebt gereden (>25km) en je wacht dan een tijdje (uurtje) heeft hij bij het wegrijden nog altijd de nijging om wat rook te produceren. Bij het nemen van bochten en uit accelereren zie ik soms ook wat blauwe rook. Het olie verbruik is hoog en met de "gummi handschoentest" heb ik nog altijd wat carter overdruk moeten constateren. Daarnaast produceert de motor nog steeds wat rook/damp uit de olie vul- en de pijlstok opening.

Kan het zijn dat er kanalen verstopt zitten waar de carterventilatie op aangesloten is ?

Kan een motorflush in dit geval helpen ?

1. Turbo draait als een zonnetje,
2. Geen power verlies
3. Motor loopt keurig en rustig stationair op 750 toeren.
4. Bij vol gas en doortrekken geen probleem ook geen rook.
5. Vol gas, gas los, vol gas geen rook (klepgeleiders)
6. Geen lekke koppaking (is gecontroleerd)
7. Rook is niet constant aanwezig (heeft wel een vreemde lucht)
8. Oude caterventilatie zat helemaal verstopt met kool
9. Geen metaal gevonden in de kool
10. Geen sludge gevonden
11. Olie en filter zijn pas geleden door de dealer vervangen

Compressie wordt volgende week gemeten bij de dealer.

Wie weet misschien iets meer of heeft dit al eens meegemaakt

m.vr. Frans Petrij
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Random blauwe rook pluimen bij warme motor S60 T 2.4

 · 
Posted: 22.09.2016 - 16:28  ·  #2
Hebben ze bij het vervangen van de carterventilatie wel alle kanalen schoongemaakt en niet alleen de pot vervangen?
De onderste van de ventilatie gaat helemaal het carter in en is een lastige om goed schoon te krijgen.
Als je die echt schoon wil krijgen zal je eigenlijk je carterpan er af moeten halen.
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 69
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Random blauwe rook pluimen bij warme motor S60 T 2.4

 · 
Posted: 22.09.2016 - 16:30  ·  #3
Kan ik niet controleren omdat de caterventilatie bij de dealer is vervangen. Maar zal het zeker vragen. Stel dat deze wel verstopt zit kan dan een motorflush helpen, zeker omdat de pot en slangen al vernieuwd zijn ?
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 44
Berichten: 5018
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Random blauwe rook pluimen bij warme motor S60 T 2.4

 · 
Posted: 22.09.2016 - 16:48  ·  #4
Neem anders contact op met Volvoservice.eu

En vraag het even aan hun.
Wellicht overweeg je nog om je O-ringen van je carterventilatie te doen.
Dan kan je een motorflush doen, O-ringen en kanalen goed laten reinigen.

Dan is je carter er toch af en kunnen ze met een ragger de kanalen goed schoonmaken.
Bij mijn ventilatie werkte de pot ook niet meer goed maarde kanalen zaten echt goed dicht gekoekt.
Heb ze uiteindelijk met een flessen ragger schoongemaakt.
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 69
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Random blauwe rook pluimen bij warme motor S60 T 2.4

 · 
Posted: 22.09.2016 - 18:56  ·  #5
Ik ga het dinsdag meenemen in het hele verhaal. Ook ik heb het idee dat nog altijd 1 of meerdere kanalen dicht zitten. Het roken is na het vernieuwen van de pot wel een heel stuk minder geworden, maar de overdruk is er nog altijd zoals ik al schreef en dat vervreemd mij. Bedankt voor jullie reactie. wordt vervolgt .....
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Random blauwe rook pluimen bij warme motor S60 T 2.4

 · 
Posted: 22.09.2016 - 19:27  ·  #6
Ik heb dezelfde motor in mijn auto, ik heb een tijdje terug ook de carter ventilatie vernieuwd, alleen de leiding die in het harde schuim zit ben ik vergeten om iets aan te doen. De mijne rookt niet, en het olieverbruik is 1 op 5000 km. Ik heb geen intake reiniging gedaan. De handschoen test geeft bij mij een lichte overdruk.
Ik denk dat het goed is zo.
Ik heb recent bij een 2012 t4 gekeken en die geeft heel veel overdruk op het carter.
Dus ik denk dat de overdruk niet iets is waar je je direct op moet concentreren, maar zoeken richting olieschraapveren die vast zitten en daardoor rook en olieverbruik geven. En mogelijk dat de oliekeerringen op de inlaatkleppen lekken, alleen dat is een beste klus om te vervangen.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4710
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Random blauwe rook pluimen bij warme motor S60 T 2.4

 · 
Posted: 22.09.2016 - 19:30  ·  #7
Olieschrapers zijn toch toevoegingen voor?
Weet zo 123 niet welke maar er zijn toevoegingen die de vervuiling oplossen.

En anders de airintake?
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 69
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Random blauwe rook pluimen bij warme motor S60 T 2.4

 · 
Posted: 26.09.2016 - 09:37  ·  #8
Afgelopen weekend van Heino naar Arcen gereden in Limburg, ruim 580 km gereden halve liter olie verbruikt. Dus veeeeel te veel. Gestart met koude motor, rook uit het carter is direct zichtbaar. Dus denk toch dat het wat te maken heeft met de zuigerveren. Morgen bij Volvo een afspraak staan met de dealer voor een compressie test. Maar ik heb niet veel vertrouwen.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 26
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Random blauwe rook pluimen bij warme motor S60 T 2.4

 · 
Posted: 26.09.2016 - 09:44  ·  #9
Inderdaad wel erg fors.
Buiten de conclusie van de Volvo dealer is het een goed idee om een dag uit te trekken om een specialist, bijvoorbeeld MMTS in Oldenzaal, te benaderen. Een ervaren specialist kan het probleem zeer waarschijnlijk goedkoper oplossen. ;)
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 37
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3766
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Random blauwe rook pluimen bij warme motor S60 T 2.4

 · 
Posted: 26.09.2016 - 14:00  ·  #10
Klinkt als versleten klepseals. Qua materiaalkosten is dat 3x niks, alleen kost wel wat arbeid.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Random blauwe rook pluimen bij warme motor S60 T 2.4

 · 
Posted: 26.09.2016 - 18:44  ·  #11
Vrees dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Random blauwe rook pluimen bij warme motor S60 T 2.4

 · 
Posted: 26.09.2016 - 19:05  ·  #12
Quote door [-Tom-]

Klinkt als versleten klepseals. Qua materiaalkosten is dat 3x niks, alleen kost wel wat arbeid.

Voor vernieuwen van de seals hoeft de kop er toch niet af?
Heb ze wel eens bij een kop vernieuwd door luchtdruk via de bougie gaten op de cilinder te zetten zodat de kleppen op hun plaats bleven. Waren toen makkelijk en met niet te veel werk te vernieuwen.
Ik weet niet of dat ook bij Volvo zo kan?
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 36
Berichten: 2034
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Random blauwe rook pluimen bij warme motor S60 T 2.4

 · 
Posted: 26.09.2016 - 22:47  ·  #13
Ja dat kan op die eenvoudige manier ook bij volvo.

bij gas los, trekt het enkele seconden vacuum, trekt dus olie langs de versleten seals en bij gas erop verbrand je dit. Dat is waarschijnlijk je probleem gezien de symptomen..
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Random blauwe rook pluimen bij warme motor S60 T 2.4

 · 
Posted: 27.09.2016 - 09:14  ·  #14
Waarom stelt niemand hier de vraag wat de km stand is? en wat voor olie er in is gegaan nu en in het verleden?
Voordat men een dure klepseals reparatie uit laat voeren zou ik eerst eens onderzoeken hoe vervuild het blok is.
Dat kan je mooi zien aan de vuldop en als het oliefilter er af is.
Zwarte puisten aan de dop = veel lakvorming in het blok, en met de huidige brandstoffen en lang rijden met ( te slechte ) motorolie is een hele goede combinatie om vervuiling van de zuigerveren te hebben.
Het walmen kan ( van af hier natuurlijk moeilijk vast te stellen achter een PC ) inderdaad een resultaat zijn van vervuilde zuigerveren. Een motorflush met goed additief ( BG EPR bijvoorbeeld ) kan uitkomst bieden, en is veel goedkoper dan seals vervangen.
En omdat het op eens kwam, is dat ook al vreemd, zoek ook eens uit wat voor olie er in zit, zeker bij hoge km standen is een iets dikkere olie wel aan te raden, en al helemaal geen 0w30 in dit blok gooien.
fpetry
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heino (Zwolle)
Leeftijd: 69
Homepage: frans-petrij.nl/vo…
Berichten: 108
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Random blauwe rook pluimen bij warme motor S60 T 2.4

 · 
Posted: 28.09.2016 - 19:47  ·  #15
Gisteren bij de Volvo dealer in Deventer geweest, compressie gemeten cilinder 1, 2 en 4 (9) zijn beduidend lager als 3 en 5 (13). Ik weet natuurlijk niet hoe de compressie gegevens waren toen ik de auto anderhalf jaar geleden kocht. Bougies zagen er ook heel netjes uit, allemaal gelijk van kleur (grijs zoals het hoort)
Toch een motorflush uitgevoerd om de zuigerveren weer op zijn plaats te krijgen en de rest van het inwendige te reinigen, daarna olie gewisseld en het oliefilter vervangen. (KM stand +/- 246.000) Motorflush is gedaan met Xenum M-Flush. Nu even afwachten wat het resultaat is. Na 1000k gaan we nog een keer compressie meten op 1 en 2 (daar kun je namelijk makkelijk bijkomen. Er heeft altijd olie van de dealer in gezeten en is aangevuld met Shell 15W40. Benzine: de laatste tijd V-Power. Seals zijn goed.. vol gas... gas los .. vol gas... geen walm.. We denken nog even aan de Turbo .. maar weten het niet zeker.
Auto loopt zowel belast als onbelast normaal. Dus hij zal er wel oud mee worden hoop ik. We gaan gewoon rijden en zien wel waar het schip strand.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0