Ratel bij accelereren

Vooral vanuit lage toeren erg luid

TonyT5-R
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Ratel bij accelereren

· 
Posted: 20.08.2020 - 16:47  ·  #1
Hey hoi,

V70 2.4i 2003 handbak

Ik heb net een andere M56 versnellingsbak gemonteerd ivm defect oude. Ook heb ik direct een enkel massa vliegwiel gemonteerd met bijbehorende koppelingsplaat en drukgroep.

Alles weer terug gebouwd en aangesloten en nu heb ik een best harde ratel bij accelereren.. het komt bijna zeker vanuit de motorruimte/ voorzijde auto. Het geluid overstemd vooral bij accelereren vanuit lage toeren. Het is hoorbaar bij accelereren in alle versnellingen. Wanneer ik de auto laat uitrollen in versnelling is het geluid helemaal weg. Ook bij het rijden op contante snelheid hoor ik niets. Dus puur bij accelereren in de versnelling hoor ik het.

Na wat speuren zag ik dat de voorste motorsteun(de rubbersteun tussen blok en subframe) doormidden is..

Nu vraag ik me af, zou dit de oorzaak kunnen zijn? Het lijkt me dat ook al is deze steun kapot het alsnog rubber op rubber is. Hebben meer mensen ervaring met ratelende geluid door toedoen van een kapotte motorsteun? Ik kan me bijna niet voorstellen dat het uit de v.bak komt omdat baklagers ook geluid zouden moeten maken wanneer je gewoon zou rijden of uitrollen in de versnelling.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

Re: Ratel bij accelereren

· 
Posted: 20.08.2020 - 18:05  ·  #2
Kan je verder niks vinden van onderdelen die ergens tegenaan lopen? Aandrijfassen, dynamo of dat soort zaken?

De ratel moet ergens door veroorzaakt worden.
TonyT5-R
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 20.08.2020 - 18:23  ·  #3
Quote door martijn-a

Kan je verder niks vinden van onderdelen die ergens tegenaan lopen? Aandrijfassen, dynamo of dat soort zaken?

De ratel moet ergens door veroorzaakt worden.

Alles loopt zover ik kan zien vrij. Als er iets zou aanlopen zou dat ook met uitrollen of bij het rijden van dezelfde snelheid moeten aanlopen zou je zeggen. Het ratelen/schuren is puur bij accelereren en vooral vanuit lage toeren.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 20.08.2020 - 18:34  ·  #4
Nee dat ben ik niet met je eens. Tijdens het optrekken kantelt het blok een andere kant op dan tijdens het lossen van het gaspedaal.

Je kunt het zelf zien als je met de handrem erop (en de motorkap open) de koppeling laat opkomen of licht gas geeft bij een automaat, het blok zal neigen naar voren (of is het achteren) te kantelen?

Juist als je een torsiesteun kapot hebt kan het blok aan de onderkant van zijn plaats komen. Dus het is geen gekke gedachte
TonyT5-R
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 20.08.2020 - 18:50  ·  #5
Quote door martijn-a

Nee dat ben ik niet met je eens. Tijdens het optrekken kantelt het blok een andere kant op dan tijdens het lossen van het gaspedaal.

Je kunt het zelf zien als je met de handrem erop (en de motorkap open) de koppeling laat opkomen of licht gas geeft bij een automaat, het blok zal neigen naar voren (of is het achteren) te kantelen?

Juist als je een torsiesteun kapot hebt kan het blok aan de onderkant van zijn plaats komen. Dus het is geen gekke gedachte

Nou nu je het zegt, het zou natuurlijk kunnen dat het blok meer dan normaal naar achter kantelt door de gebroken steun. Misschien net genoeg zodat de uitlaat oid ergens tegenaan gaat lopen rammelen De torsie steunen zijn echter nog intact. Het gaat om de rubber steun waarmee de motor op het subframe ligt. Ik haal morgen een andere steun en hoop dan heel erg dat het is opgelost.
eric27
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 63
Homepage: autorijschooletimm…
Subject:

· 
Posted: 20.08.2020 - 19:42  ·  #6
Ik heb dat ook een keer gehad bij de S 60 van mijn zoon.
Zoek eens op gearbox chatter op internet en is dat het zelfde geluid?
Dat schijnt voor te komen bij single massa vliegwiel.
Bij mijn zoon is het na verloop van tijd verdwenen.
TonyT5-R
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 21.08.2020 - 21:26  ·  #7
Het lijkt een stuk minder na vervangen motorsteun. De bovenste kantelsteun is ook niet meer de nieuwste. Ik denk dat wanneer alle motorsteunen zijn vervangen het probleem is opgelost. De bak en koppeling zijn in ieder geval uitgeloten en daar ben ik zeer blij om.

Bedankt voor het meedenken!
Klaasw
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.08.2020 - 07:57  ·  #8
Check ook even je hitteschilden enzo. Ik heb gehad dat door oude steunen de motor kantelde waarbij een hitteschild ik meen het stuurhuis raakte en resoneerde. Kan een heel vervelend geluid geven bij accelereren.
TonyT5-R
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 22.08.2020 - 10:07  ·  #9
Quote door Klaasw

Check ook even je hitteschilden enzo. Ik heb gehad dat door oude steunen de motor kantelde waarbij een hitteschild ik meen het stuurhuis raakte en resoneerde. Kan een heel vervelend geluid geven bij accelereren.

Ik denk dat dat precies is wat er gaande is! Omdat met de andere voorste steun de motor nu minder kantelt is het iets minder. Het geluid komt even heel kort bij accelereren vanuit lage toeren nog maar het is niet meer vervelend. Snel even de andere steunen vervangen nog!
Selected quotes for multi-quoting:   0