Regensensor met eigen leven

Ruspek
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

Regensensor met eigen leven

· 
Posted: 18.01.2019 - 07:08  ·  #1
Mijn regensensor leidt zijn eigen leven.
Hij wist als t niet moet, dan in 1keer heel snel meerdere keren. Als raam nat dan weer niet etc.
Is dit einde sensor of kan hij ook gewoon vuil zijn?
Eventueel te resetten?
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

Re: Regensensor met eigen leven

· 
Posted: 18.01.2019 - 07:45  ·  #2
Wellicht een simpel iets. Is je raam schoon en/of ga je vaak door de wasstraat? Die waxlaag die er dan vaak opkomt kan de sensor ook in de war brengen. Bij elke wisslag zie je dan ook een soort toebel iets op je raam waar je sensor weer op reageert.
elmarconi
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.01.2019 - 17:53  ·  #3
Sinds mijn nieuwe voorruit is de sensor ook zo betrouwbaar als een briefje van 7 euro.
Werkt 1 slag bij inschakelen, maar verder niet. Zodra je er een scheut water opmikt, dan wel weer. Maar fijne nevelregen, nee.
1 x draaien van min naar max interval en terug en dan maakt hij weer een slag.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 20.01.2019 - 18:54  ·  #4
Quote door Ruspek

Mijn regensensor leidt zijn eigen leven.
Hij wist als t niet moet, dan in 1keer heel snel meerdere keren. Als raam nat dan weer niet etc.
Is dit einde sensor of kan hij ook gewoon vuil zijn?
Eventueel te resetten?

Ik heb nu geen regensensor meer. Mis deze wel. Dat gehengel tijdens de regen naar die handle...

Maar mijn oude V70 heeft mij wel dit inzicht gegeven:

Condens aan de binnenkant van het raam heeft bij mij wel eens voor tijdelijk overijverigheid geleid. Met dit koude vriezende weer wil de airco niet aanslaan en neemt het vochtgehalte in de wagen toe. Als het sensor oog wat ruimte heeft tov het raam kan hij ook nat worden.

Nadat ik overigens ruitvervanging had gehad na een laagvliegende gans deed de sensor merkbaar beter zijn werk.
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 21.01.2019 - 03:09  ·  #5
Ik ben ook aan een ruit vervanging toe, en heb de ervaring dat de regensensor niet altijd adequaat is. Gezien bovenstaande wisselende ervaring met ruitvervanging ben ik wel benieuwd waar de ruitvervanging met positief en negatief effect zijn uitgevoerd. Het terugplaatsen van de sensor moet natuurlijk wel goed gebeuren...alhoewel je zou verwachten dat men daar meer dan genoeg ervaring mee moet hebben bij de autoglas bedrijven.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.01.2019 - 08:48  ·  #6
Zelfs als de plaatsing goed is, is de werking niet gegarandeerd zoals origineel, want zo'n regensensor werkt met de brekingsindex van het glas als uitgangspunt (de sensor meet hoe het licht door de ruit komt), en het is waarschijnlijk dat de brekingsindex van een vervangingsruit (ook een 'aftermarket' product tenslotte) iets anders is dan de originele Volvo ruit, waardoor de sensor andere signalen krijgt. Het zit dus doorgaans niet in de sensor, maar in de ruit, die het licht anders doorlaat waardoor de sensor andere signalen begint af te geven.
Het kan evt ook aan versleten ruitenwisserbladen liggen, die wat vocht op de ruit achterlaten.

https://www.mvwautotechniek.nl/sensoren/lichtsensor.htm
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 21.01.2019 - 09:13  ·  #7
Leuke site he 😁

Selected quotes for multi-quoting:   0