Regensensor, werkt'ie wel, werkt'ie niet???

slechte prestaties bij nacht...

 
 
 
 
 
Benontwerper
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 46
Berichten: 43
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Regensensor, werkt'ie wel, werkt'ie niet???

 · 
Posted: 18.12.2011 - 21:31  ·  #1
Een vraagje;
Hebben er meer Volvo rijders matige tot slechte ervaringen met de interval-regensensor bij nacht? Vooral als het 's nachts motregent is er geen pijl op te trekken...van een lange interval als het flink motregent tot zeer snel bij een paar spatjes, het lijkt alsof de ruitenwisser een eigen leven leidt...

Overdag doet'ie het aardig...maar bij nacht...
en dan vooral als het motregent, en als er geen ZOAB ligt...

Andere ervaringen? Oplossingen? En anders is het 'AAN' of 'UIT'...
BTW: ik rij V70-D5 uit 2003
JBV70
 
Avatar
 
Subject:

Re: Regensensor, werkt'ie wel, werkt'ie niet???

 · 
Posted: 18.12.2011 - 21:42  ·  #2
Ik rij dan een v70 van 2000 maar heb denk ik hetzelfde probleem. Ik wist niet dat ik op de eerste interval de regensensor had zitten totdat het me opviel dat hij bij miezer, ook overdag, overdreven actief wordt en regent het gestaag door dan tart hij mijn geduld behoorlijk. De regensensor op mijn 3 serie werkte super, daar zijn ze dan wel goed in ce germans.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Regensensor, werkt'ie wel, werkt'ie niet???

 · 
Posted: 18.12.2011 - 22:01  ·  #3
Mijn vorige V70N ( 2002 ) had ook een regensensor, de gevoeligheid moest je d.m.v. de ring ( aan de rechter hendel ) instellen.
Bij de fase 2 modellen zit er een aparte knop op voor de regensensor.
ronsas
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 68
Berichten: 92
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Regensensor, werkt'ie wel, werkt'ie niet???

 · 
Posted: 18.12.2011 - 22:50  ·  #4
Ik heb hetzelfde probleem met mijn S60: of hij doet het niet snel genoeg en heeft ff een zetje nodig of hij begint bij stuifregen ineens als een gek te wissen en moet door de bestuurder weer tot bedaren gebracht worden :D

Volgens ijsbeer kan de Volvo garage hem aan de computer hangen en opnieuw afstellen. Wat ze dan afstellen zou ik trouwens niet weten...
Benontwerper
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 46
Berichten: 43
Geregistreerd: 09 / 2011
Subject:

Re: Regensensor, werkt'ie wel, werkt'ie niet???

 · 
Posted: 18.12.2011 - 23:10  ·  #5
Quote door Bigdog

Mijn vorige V70N ( 2002 ) had ook een regensensor, de gevoeligheid moest je d.m.v. de ring ( aan de rechter hendel ) instellen.
Bij de fase 2 modellen zit er een aparte knop op voor de regensensor.


ha, die knop, die zit er inderdaad, maar ik ben meer tijd kwijt met daar aan te draaien dan dat ik de ruitenwisser gewoon handmatig zou bedienen...
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Re: Regensensor, werkt'ie wel, werkt'ie niet???

 · 
Posted: 19.12.2011 - 10:15  ·  #6
Quote door Benontwerper

Een vraagje;
Hebben er meer Volvo rijders matige tot slechte ervaringen met de interval-regensensor bij nacht? Vooral als het 's nachts motregent is er geen pijl op te trekken...van een lange interval als het flink motregent tot zeer snel bij een paar spatjes, het lijkt alsof de ruitenwisser een eigen leven leidt...

Overdag doet'ie het aardig...maar bij nacht...
en dan vooral als het motregent, en als er geen ZOAB ligt...

Andere ervaringen? Oplossingen? En anders is het 'AAN' of 'UIT'...
BTW: ik rij V70-D5 uit 2003


.... vreemd, dan heb ik zeker veel geluk met deze sensor want hier werkt hij nog steeds perfect. Af en toe even een standje verzetten aan de ring is alles dat ik doe. :love:
blastaway
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: South Limbourgia
Leeftijd: 46
Berichten: 3730
Geregistreerd: 03 / 2011
Subject:

Re: Regensensor, werkt'ie wel, werkt'ie niet???

 · 
Posted: 19.12.2011 - 11:36  ·  #7
herkenbaar, ook op mijn V70 modeljaar 2007... is dus niet het sterkste punt van Volvo.
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Regensensor, werkt'ie wel, werkt'ie niet???

 · 
Posted: 19.12.2011 - 11:44  ·  #8
Mmmm.... De regensensor op mijn S80 t6 doet het meestal ook prima. De ring staat meestal in het midden. Als het een heel klein beetje miezert draai ik hem een paar klikken met de klok mee. Ik heb tot nu toe geen verschil gemerkt tussen gebruik overdag en 's nachts.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Regensensor, werkt'ie wel, werkt'ie niet???

 · 
Posted: 19.12.2011 - 18:55  ·  #9
Quote door maurits

Ik heb tot nu toe geen verschil gemerkt tussen gebruik overdag en 's nachts.


Ik kan me ook niet voorstellen dat dit zo zou zijn, het is immers een regensensor en geen lichtsensor.
Wel is het zo dat de druppeltjes door de spiegeling in het donker meer opvallen en dus ook eerder beginnen te irriteren.
ronsas
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 68
Berichten: 92
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Regensensor, werkt'ie wel, werkt'ie niet???

 · 
Posted: 19.12.2011 - 19:25  ·  #10
Het valt me op de mensen die zeggen dat ie het wel goed doet ook zeggen dat ze aan de (gevoeligheids)ring draaien. Kan je dan nog zeggen dat ie het doet of heb je een soort handbediening? Want op zo'n manier kan je ook die hendel af en toe een tikje geven om een enkele slag te laten maken...

Maar ach, schrale troost is dat regensensoren bij veel andere merken ook niet optimaal werken. Wat je wel leest is dat schone ruiten en goede wisserbladen problemen kunnen voorkomen. Heb je weer een mooi excuus om eens een keertje extra door de wasstraat te rijden :P .
frans_v70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Warnsveld
Leeftijd: 67
Homepage: pa5ca.com
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2009
Subject:

Re: Regensensor, werkt'ie wel, werkt'ie niet???

 · 
Posted: 19.12.2011 - 19:35  ·  #11
Mmmmmmm we hebben een V70 bj 2001... hoe weet ik nu of ik een regen sensor heb??? voor mijn gevoel heb ik gewoon een instelbare interval...
Gisteren uit Duitsland gekomen en m'n ruiten wissers gaan gewoon door ook al is de vooruit gewoon droog :-| Met diie wetenschap ga ik er vanuit gewoon interval te hebben en geen regensensor.. dus heb ik geen last van de beschreven problemen... 8-) Maar soms wens ik wel een sensor.. zeker als het van de wel niet nat weer is.. de interval is dan altijd te vaak of nooit vaak genoeg... :(

Frans....
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Regensensor, werkt'ie wel, werkt'ie niet???

 · 
Posted: 19.12.2011 - 19:38  ·  #12
Quote door ronsas

Het valt me op de mensen die zeggen dat ie het wel goed doet ook zeggen dat ze aan de (gevoeligheids)ring draaien. Kan je dan nog zeggen dat ie het doet of heb je een soort handbediening? Want op zo'n manier kan je ook die hendel af en toe een tikje geven om een enkele slag te laten maken...


Met de ring kun je de gevoeligheid van de sensor aan de omstandigheden aanpassen.
JBV70
 
Avatar
 
Subject:

Re: Regensensor, werkt'ie wel, werkt'ie niet???

 · 
Posted: 19.12.2011 - 21:52  ·  #13
Ik vraag me dat af, want ik ben wel eens gaan tellen en buiten de eerste stand zitten in de andere standen, in te stellen door de ring te draaien, dezelfde aantal seconden. Bij andere merken is er altijd een stand voor de sensor en de rest heeft standaard instellingen dus heb het idee dat de eerste stand de sensor is en de rest standaard maar ik kan het mis hebben.
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Regensensor, werkt'ie wel, werkt'ie niet???

 · 
Posted: 20.12.2011 - 14:46  ·  #14
@JBV70: Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'standen'. De gevoeligheid van de regensensor neemt toe als je de ring verdraait, met de klok mee. De gevoeligheid neemt af als je tegen de klok in draait. Er is dan een duidelijk verschil merkbaar. Staat trouwens ook in het instructieboekje.
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Regensensor, werkt'ie wel, werkt'ie niet???

 · 
Posted: 20.12.2011 - 18:57  ·  #15
Inderdaad, volgens het instructieboekje zou de sensor als volgt te werk moeten gaan:
De regensensor registreert de hoeveelheid regen op de voorruit en activeert automatisch de ruitenwissers op de voorruit. De gevoeligheid van de regensensor is in te stellen met de ring. Draai de ring rechtsom voor een grotere gevoeligheid en linksom voor een lagere gevoeligheid (de wissers maken een extra slag, als u de ring rechtsom draait.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0