Relais parkeersensoren zoemt

Relais CAN-bus bypass zoemt

 
 
 
 
 
apatio
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 / 2024
Subject:

Relais parkeersensoren zoemt

 · 
Posted: 23.03.2024 - 14:49  ·  #1
Hi allemaal,

Nog een elektronisch probleempje in mijn auto waar ik jullie hulp bij zou willen vragen.

In mijn V70 is er een niet-origineel setje ingebouwd voor parkeersensoren achter, ik denk dat dit is gebeurd nadat de auto ooit is aangereden en door de verzekering op deze manier is opgelost.

Het gaat om een Ampire PS400C set. Deze is niet direct aangesloten op het achteruitrijlicht, maar wordt ingeschakeld door een relais dat is aangesloten op het achteruitrijlicht. Ik verwacht dat degene die het heeft ingebouwd, is uitgegaan dat het achteruitrijlicht geen stabiele 12V geeft door de zelf-tests van CAN-bus. Zie ook deze link. Volgens mij is het aangesloten op deze manier (zie 2b. Bij canbus en/of spanning hoger dan 13,4 volt ).

Nu is het zo dat dit setje prima werkt (enkele pieptoon bij schakelen naar achteruit, piept bij naderen objecten), maar dat na het gebruiken van de achteruit (en dus het setje inclusief relais), het relais hard begint te zoemen. Als ik het relais aanraak, voel ik ook dat er vanalles gebeurt in dat kleine kastje.

Het relais betreft een Hella 4RA 965 400-00 met erop als rating 12V, 30A.

Is het relais gewoon aan het eind van zijn latijn? Of moet ik het zoeken in een slechte schakeling o.i.d.?

Ik weet dat dit niet direct een Volvo-specifieke vraag is, maar hopelijk kan een van de forumleden mij toch helpen hiermee!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Relais parkeersensoren zoemt

 · 
Posted: 23.03.2024 - 16:46  ·  #2
dit is een heel basaal relais. ik zou voor 5 euro(kost ie ok verzendkosten dr bij) een nieuwe bestellen en vervangen, kijken of dat het oplost.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Relais parkeersensoren zoemt

 · 
Posted: 24.03.2024 - 05:19  ·  #3
Ik zou ook het relais vervangen, als je het niet kan openmaken/ schoonmaken.
Door het vele schakelen wil het contactpunt wel eens zwart worden of slijten, waardoor het contact minder wordt en de elektrische weerstand toeneemt, en op den duur de werking minder wordt.
Kan ook zijn dat er niet voldoende spanning is om het relais gesloten te houden waardoor hij heel snel open en dicht gaat (zoemen), dat kan komen door een slechte aansluiting of kabel.
Maar relais ligt het meest voor de hand denk ik.
apatio
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 / 2024
Subject:

Re: Relais parkeersensoren zoemt

 · 
Posted: 25.03.2024 - 21:08  ·  #4
Beste GrunnS60 en Bolbo,

Dank voor jullie antwoorden. Ik heb een nieuw relais besteld, zal hier even laten weten of dat het oplost! :)
apatio
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 9
Geregistreerd: 02 / 2024
Subject:

Re: Relais parkeersensoren zoemt

 · 
Posted: 28.03.2024 - 20:10  ·  #5
Nieuwe relais heeft het probleem helaas niet opgelost en geef precies hetzelfde gezoem. Ik moet even goed uitzoeken hoe het precies allemaal aangesloten is, want er zitten nog meer niet-originele modules in de achterbak die ook (deels) verbonden zijn met dit relais, zoals de ECS 5D033 (trekhaakbekabeling).

Wat ik zo snel kon zien is in ieder geval contact nummer 30 direct verbonden met de batterij, zoals verwacht. Die zou dus wel netjes 12V moeten leveren. De rest is zo'n warboel dat ik het eerst even moet uitvogelen. Wordt vervolgd :)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Relais parkeersensoren zoemt

 · 
Posted: 28.03.2024 - 20:43  ·  #6
Jammer was t eenvoudigst geweest. Puzzel ze..
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Relais parkeersensoren zoemt

 · 
Posted: 28.03.2024 - 22:11  ·  #7
Trekhaakaansluiting geeft regelmatig problemen, daar komt makkelijk vocht in en kan corroderen, waardoor de elektrische weerstand stijgt.
Nog niet opgelost maar wel wat wijzer: het probleem zit dus niet in het relais... dus toch niet voor niks wellicht.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0