Rem probleem!!

Remklauw of ABS remunit of??

 
 
 
 
 
Chriske
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Brabant
Leeftijd: 43
Berichten: 608
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Rem probleem!!

 · 
Posted: 28.02.2016 - 13:02  ·  #1
Heb een probleem, mijn linker voorrem doet niks meer. Wel vindt ik het apart dat de auto hier goed mee omgaat want je merkt wel iets maar houdt de auto nog steeds recht met zacht en hard remmen (ABS unit??)

mijn vraag is of een ABS unit makkelijk uit te sluiten is, ook wanneer hier namelijk geen melding geeft in de cpu. Ook heb ik de voorremmen laatst nog gangbaar laten maken vanwege remverschil, en had niet duidelijk de indruk versleten te zijn.

En is een ABS unit makkelijk uit te wisselen of moet hier ook software overgezet worden? En kan dit dan ook met een 2de handse van een demontage bedrijf

Eigenlijk hoop ik dat de remklauw overleden is, maar kan hier geen duidelijk diagnose in stellen.

Wat denken jullie?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5829
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Rem probleem!!

 · 
Posted: 28.02.2016 - 15:30  ·  #2
hoe weet je dat je linker voorrem niets doet, als de auto er goed mee omgaat oftwel geen duidelijk remverschil links rechts??
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1425
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Rem probleem!!

 · 
Posted: 28.02.2016 - 15:43  ·  #3
Lijkt mij geen geval van linker voorrem doet het niet.
Wanneer je linker wiel niet meer remt ga je bij hard remmen bijna direct rechts de bocht om...... :sick: :'( :D
Chriske
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Brabant
Leeftijd: 43
Berichten: 608
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Rem probleem!!

 · 
Posted: 28.02.2016 - 17:08  ·  #4
Tja hoe weet ik het zeker, heel simpel als ik na het rijden de remschijf aan kan raken en voelt koud aan. Lijkt het me wel duidelijk :'( En alleen heel hard remmen (ABS) dan trekt hij pas naar rechts!
Chriske
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Brabant
Leeftijd: 43
Berichten: 608
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Rem probleem!!

 · 
Posted: 28.02.2016 - 17:13  ·  #5
En na een week stilstand zit er roest op je schijf, dan is er na een ritje weer schoon! En aan de linkerkant dus nog niet helaas. Vandaar dat ik het zeker weet
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5829
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Rem probleem!!

 · 
Posted: 28.02.2016 - 18:16  ·  #6
maar dan is het wel gek dat je het niet merkt bij het remmen. Meestal is het tegenovergestelde het geval de rem zit vast. zit er lucht in mogelijk?
Chriske
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Brabant
Leeftijd: 43
Berichten: 608
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Rem probleem!!

 · 
Posted: 28.02.2016 - 18:32  ·  #7
Het is niet zo dat je niks merkt, en ik wist wel dat er iets mis mee was (remverschil) alleen ik schrok ervan dat de rem helemaal niks doet. Want je verwacht juist dat ie dan abrupt naar rechts trekt. Of in ieder geval meer dan ie nu doet.

Vandaag ook gecontroleerd op een afgelegen industriegebied getest. En tot mijn verbazing blijft de auto goed recht, natuurlijk niet zoals het hoort maar je verwacht niet dat er een rem helemaal niet meer remt.

Maar nogmaals mijn vraag hoe kan ik de ABS computer uitsluiten wanneer er geen storingen aanwezig is. en kan deze eventueel makkelijk uitgewisselt worden met een ander unit (wel/niet software)
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5829
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Rem probleem!!

 · 
Posted: 28.02.2016 - 22:23  ·  #8
Ik zou eerst eens kijken of je wel remdruk hebt dat kun je eenvoudig doen door even met twee mensen. een slangetje(volgens mij past benzineslang voor een brommer wel) aan de ontluchtingsnippel van de verdachte klauw. slangetje in een bus of beker houden en nippel open draaien en remmen. normaliter spuit de remvloeistof er dan krachtig uit. denk even aan aanvullen vloeistof vooraf zodat je niet meteen alles kunt ontluchten. :'(

doet ie dat zou ik eerder aan de klauw zelf denken. Doet ie dat niet moet het wel bij de verdeling van de druk vandaan komen. :thumb:
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 493
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Rem probleem!!

 · 
Posted: 28.02.2016 - 22:56  ·  #9
Hallo Chriske

Weet je zeker dat de cilinder in de remklauw niet vast zit, of dat hij met een vrij grote druk pas in beweging komt.

Groeten BUM.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Rem probleem!!

 · 
Posted: 28.02.2016 - 23:20  ·  #10
Ik roep maar wat maar heeft deze auto niet ook een kruislings gescheiden remsysteem? Dus linksvoor in combinatie met rechtsachter en rechtsvoor in combinatie met linksachter. Alleen dan kan ik het logisch vinden dat bij uitval van een circuit je auto enigszins in het rechte spoor blijft als je remt.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Rem probleem!!

 · 
Posted: 29.02.2016 - 00:09  ·  #11
Dan nog, als je na het rijden en remmen niet de roest van je schijf hebt gereden, is er met vloeistofdruk, de zuiger, de klauw of de blokken iets loos. En niet direct met de ABS-unit. Die komt in, als er verschil in omwentelingssnelheid (dus niet de vertraging van het geheel) tussen de voorwielen wordt gemeten.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2843
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Rem probleem!!

 · 
Posted: 29.02.2016 - 10:57  ·  #12
Waar ik op doel is dat bij een kruislingsgescheiden remsysteem er enige balans blijft in de auto. Dus het haaks de bocht on trekken bij remmen is dan niet zo heftig als je zou verwachten.

Systeem heb ik vroeger in een auto gehad. Vandaar
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5829
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Rem probleem!!

 · 
Posted: 29.02.2016 - 11:00  ·  #13
volgens mij is kruislings de standaard. tenminste ik ken al vele jaren niet anders meer. bij onze volvo's ook. maar als voor (waar het meeste remwerk plaatsvindt) een van de twee niest doet zou ik verwachten dat je dat heel duidelijk voelt. is de binnenzijde van de schijf ook roestig (kan haast niet anders maar je weet t niet?

en even wat info lijkt me voor eerste inzichten mbt werking wel voldoende :bandit:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Chriske
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Brabant
Leeftijd: 43
Berichten: 608
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Rem probleem!!

 · 
Posted: 29.02.2016 - 19:04  ·  #14
Thanks mannen voor het mee denken, ga eerst aan de slag of ik überhaupt remdruk op mijn remklauw heb. Daarmee ga ik verder kijken. En zo hopelijk de oorzaak te vinden.
@GRUNN60: goede info ga me er even in verdiepen :thumb:

Hopelijk krijg ik er tijd voor bij mijn baas, enorm druk :'(

Ik hou jullie op de hoogte, :yes:
Chriske
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord Brabant
Leeftijd: 43
Berichten: 608
Geregistreerd: 06 / 2013
Subject:

Re: Rem probleem!!

 · 
Posted: 09.03.2016 - 19:13  ·  #15
Even een update betreft mijn rem probleem, nu blijkt de remkrachtverdeler het probleem te zijn.
Bij de garage konden ze eigenlijk eerst niet geloven en geen reden geven waarom de auto niet abrupt naar rechts trekt bij remmen.
Wat je wel verwacht bij mijn probleem! Toch aan de ene kant fijn om te weten dat een Volvo je bij een kapotte rem je nog steeds veilig kan laten stoppen :lol:

Helaas weer geen goedkope reparatie, maar een slecht werkende remsysteem is ook geen optie!
Nog even wachten op een 2 handse en monteren. Hopelijk komende donderdag weer veilig de weg op ^_^
 
Selected quotes for multi-quoting:   0