remblokken

 
 
 
 
 
Holie 2
 
Avatar
 
Subject:

remblokken

 · 
Posted: 18.02.2009 - 13:03  ·  #1
Ik ben binnenkort toe aan nieuwe remblokken.
Uiteraard wil ik die zelf vervangen.
Heeft er iemand een beschrijving van hoe dat moet?
Dat zou me wat gepuzzel kunnen besparen. :)
minirep
 
Avatar
 
Subject:

Re: remblokken

 · 
Posted: 19.02.2009 - 12:04  ·  #2
Zou het gewoon laten doen vind remmen toch wel erg belangrijk en zo te horen heb je er niet echt veel verstand van
Holie 2
 
Avatar
 
Subject:

Re: remblokken

 · 
Posted: 20.02.2009 - 21:38  ·  #3
Valt wel mee , ik doe al het onderhoud van mijn motor ook zelf en bij de 626 die ik hiervoor had heb ik het ook zelf gedaan.
Het is simpeler dan je denk. :D
minirep
 
Avatar
 
Subject:

Re: remblokken

 · 
Posted: 20.02.2009 - 22:22  ·  #4
Ik deed het onderhoud altijd zelf tot ik me realiseerde dat andere mensen dat gewoon beter kunnen als mij sowieso met de hedendaagse techniek
janpie
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 19
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: remblokken

 · 
Posted: 21.02.2009 - 17:55  ·  #5
Ja ik wil het ook gaan doen ,Maar hoe zit het eigenlijk met de achtrremmen ??
Daar wil ik ook namelijk de trommels direct meenemen ..en dat heb ik nog nooit gedaan ..ik weet dat ze achter de schijfen zitten maar dan?? en hoe zit het met afstellen??
josiepos
 
Avatar
 
Subject:

Re: remblokken

 · 
Posted: 21.02.2009 - 21:17  ·  #6
je heb achter ook schijf.
tromel hoef je niet te vervangen wand die gebruik je niet aleen met de handrem.
Veezeventig
 
Avatar
 
Subject:

Re: remblokken

 · 
Posted: 20.08.2009 - 22:24  ·  #7
Volgens mijn weten is er voor de achterremmerij zowel remblokken als remschoenen nodig!! De remschoenen worden alleen voor de handrem gebruikt. Ik had een Volvo S80 en aan het begin van dit jaar vastgelopen achterrem. Heb alles vervangen, dus de schijven, remblokken maar ook de remschoenen!!! De remvoering op de remschoenen lieten nl. ook een beetje los. Blijkt meer voor te komen!!! Als je al bezig bent...... doe het dan goed!!! Totale kosten aan materiaal zullen zo rond de €300 zijn voor remschijven, remblokken en remschoenen, als je het zelf gaat doen.

Succes.
PeteTheGod
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 23
Geregistreerd: 06 / 2011
Subject:

Re: remblokken

 · 
Posted: 16.06.2011 - 14:28  ·  #8
maar is het eenvoudig om de voorremblokjes zelf te vervangen? ook al ben je geen professional?
Greyline
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Parkstad
Leeftijd: 75
Homepage: sfa-parkstad.nl
Berichten: 1806
Geregistreerd: 08 / 2009
Subject:

Remblokken V70 MY2004 achter vervangen met of zonder bouten ??

 · 
Posted: 16.04.2012 - 16:53  ·  #9
Binnenkort moet de de remblokken achter ook maar eens vervangen (112.000 kM nu en nog circa 5 mm over).
Nu las ik in Vida dat dan ook de bouten vernieuwd moeten worden.
Die komen mij nogal "speciaal" van constructie over en lijken mij dus ook goud te kosten?

Wie geeft uitleg, heeft ervaring hiermee?
- Moeten ze echt vervangen worden en zo ja, waarom?
- Zijn deze normaal aan de prijs of extra duur?

Alvast bedankt.

BTW: De remolie is ook nog nooit vervangen en hij remt prima, uitstekend zelfs.
Wat te doen hiermee ???
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: remblokken

 · 
Posted: 16.04.2012 - 20:30  ·  #10
Quote door PeteTheGod

maar is het eenvoudig om de voorremblokjes zelf te vervangen? ook al ben je geen professional?


Ja, is niet lastig. Met twee rechterhanden moet het lukken. Voorwaarde is wel dat je over een goede krik en (liefst) assteunen kunt beschikken. In grote lijnen komt het neer op:
1. auto omhoog
2. wiel er af
3. klauw los
4. oude blokken eruit
5. de boel schoonmaken, glij- en contactvlakken smeren
6. nieuwe blokken erin
7. klauw vast
8. wiel er op
9. auto omlaag
10. Enkele keren pompen met rempedaal
Voor meer info: http://www.parts4swedes.nl/nl/cms/faq/-remblokken/

@greyline:
Blokken: Volvo geeft 3mm als minimale maat.
Bouten: Als bouten vervangen moeten worden, dan zitten ze normaal gesproken bij de remschijfset of remblokset. Ligt aan het type Volvo. Je vindt dit idd ook terug in VIDA: je ziet bij de onderdeelomschrijving of er bouten bij horen.
Prijs: ligt aan type Volvo.
Remolie: Volvo adviseert momenteel preventief vervangen om de twee jaar of 60000 km. Vul hier http://www.volvocars.com/us/to…fault.aspx het type in en vind de info. Het probleem van remolie is dat hij hygroscopisch is, trekt water aan. Water(damp) wordt opgenomen in de remvloeistof. Het gevolg is dat de rem wat sponzig kan gaan aanvoelen. Daarnaast kan er roestschade ontstaan aan remcilinders en zuigers.

@josiepos:
Bij de meeste Volvo's, zeker de 'onze', is de remtrommel geïntegreerd in de remschijf.

@veezeventig:
Klopt: Onlangs ook bij mijn eigen S80 aan beide zijden álle voeringen los van de remschoenen (zie foto's op de site). Ik denk dat het vooral bij automaten voor komt, die de handrem niet (vaak) gebruiken.

@janpie:
Afstellen is eenvoudig: je draait de bout van de handremhandel 10 slagen los. Als je de boel vervangen hebt, draai je hem zó ver aan, dat je de handrem met 3-4 klikken vast kunt zetten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0