Remblokken vervangen voorzijde

 
 
 
 
 
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4065
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Remblokken vervangen voorzijde

 · 
Posted: 28.11.2022 - 10:51  ·  #1
Een goedemorgen samen,

Van het weekend dacht ik even de remblokken te vervangen voor een setje nieuwe keramische van Ate.
De Haynes manual die ik doorgaans als handleiding gebruik gaf uitdrukkelijk aan dat de bouten/sliders (kan even niet op het juiste Nederlandse woord komen...) waarmee de remklauw vastzit (niet de bracket, die blijft zitten), niet opnieuw gebruikt mogen worden, en ze worden bij het Ate remblok setje niet meegeleverd. Hoe kwalijk is het om die toch te hergebruiken? Ze moeten op 200Nm vast dus dat is wel heel veel, en geeft kans op breuk bij hergebruik als je het mij vraagt.
Kan ik die anders los kopen, bij Volvo of elders?

Voor het terugduwen van de remzuiger, kan dat gewoon met een lijmklem, of moet dat per sé met zo'n draaiend setje?

En als laatste: er wordt aangeraden om bij het terugduwen van de zuiger de remvloeistofnippel open te zetten om zo de overtollige vloeistof af te tappen, ipv die terug te drukken naar het reservoir, ivm risico op het 'omslaan' (flip, in het Engels) van de pakkingen in de hoofdremcilinder. Ik wil de vloeistof toch vervangen (wordt weer eens tijd) dus op zich heb ik daar niet zo'n probleem mee, maar ik vroeg me toch even af of dit typisch gezien gedaan wordt, of dat het overdreven voorzichtig is.
FlorianBos
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gorredijk
Berichten: 208
Geregistreerd: 01 / 2016
Subject:

Re: Remblokken vervangen voorzijde

 · 
Posted: 28.11.2022 - 11:01  ·  #2
Hoi,

Heb het zelf nog niet eerder gehoord dat je deze elke wissel moet vervangen ( alleen als ze beschadigd zijn )

Weet je zeker dat de "sliding pins" op 200NM vast moeten? Op de meeste auto's is 30NM meer dan genoeg zo ook op de modellen voor 2007.

Wat betreft het terugdrukken van de remzuiger, heel langzaam doen dan voorkom je dat er pakkingen omslaan. Denk dat de meesten het zo doen. Even de deksel van het remvloeistofreservoir af.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1479
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Remblokken vervangen voorzijde

 · 
Posted: 28.11.2022 - 11:13  ·  #3
Ik gebruik al m'n leven lang dezelfde geleidepennen. En ik maak ze regelmatig los om de contactpunten van blokken en bracket te reinigen.
Die 200Nm lijkt mij dan ook onjuist. Dat kan nooit voor zo'n dun pennetje.
Zelfs je wielbouten zitten vast met 'slechts' 140Nm
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1677
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Remblokken vervangen voorzijde

 · 
Posted: 28.11.2022 - 11:16  ·  #4
Haynes is fout
Op die pennen komen geen grote krachten, de grote krachten komen alleen op de backets
die aan het fusse vast zitten. Op all andere beweegbaren delen sliders, etc komen geen remkrachten.
attachment_processor.php?mode=implement_file&id=39505

Als je die pennen met 200NM aan draait draai je ze kapot
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
V70train
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss
Leeftijd: 22
Berichten: 136
Geregistreerd: 11 / 2022
Subject:

Re: Remblokken vervangen voorzijde

 · 
Posted: 28.11.2022 - 11:31  ·  #5
Quote door Bolbo

Een goedemorgen samen,

Van het weekend dacht ik even de remblokken te vervangen voor een setje nieuwe keramische van Ate.
De Haynes manual die ik doorgaans als handleiding gebruik gaf uitdrukkelijk aan dat de bouten/sliders (kan even niet op het juiste Nederlandse woord komen...) waarmee de remklauw vastzit (niet de bracket, die blijft zitten), niet opnieuw gebruikt mogen worden, en ze worden bij het Ate remblok setje niet meegeleverd. Hoe kwalijk is het om die toch te hergebruiken? Ze moeten op 200Nm vast dus dat is wel heel veel, en geeft kans op breuk bij hergebruik als je het mij vraagt.
Kan ik die anders los kopen, bij Volvo of elders?

Voor het terugduwen van de remzuiger, kan dat gewoon met een lijmklem, of moet dat per sé met zo'n draaiend setje?

En als laatste: er wordt aangeraden om bij het terugduwen van de zuiger de remvloeistofnippel open te zetten om zo de overtollige vloeistof af te tappen, ipv die terug te drukken naar het reservoir, ivm risico op het 'omslaan' (flip, in het Engels) van de pakkingen in de hoofdremcilinder. Ik wil de vloeistof toch vervangen (wordt weer eens tijd) dus op zich heb ik daar niet zo'n probleem mee, maar ik vroeg me toch even af of dit typisch gezien gedaan wordt, of dat het overdreven voorzichtig is.


Om me ook nog erbij te melden

200nm lijkt me aan de hoge kant, kan me niet voorstellen dat dat op die bouten van de klauw naar de bracket moeten.
Ik zou ze persoonlijk controleren, indien droog een beetje invetten op het niet-getapte stuk en weer terugdraaien. Als ze vol roest zitten haal ik pas een nieuwe set. Good luck!
wimg
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 573
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Remblokken vervangen voorzijde

 · 
Posted: 28.11.2022 - 13:10  ·  #6
Quote door V70train

Quote door Bolbo

Een goedemorgen samen,

Van het weekend dacht ik even de remblokken te vervangen voor een setje nieuwe keramische van Ate.
De Haynes manual die ik doorgaans als handleiding gebruik gaf uitdrukkelijk aan dat de bouten/sliders (kan even niet op het juiste Nederlandse woord komen...) waarmee de remklauw vastzit (niet de bracket, die blijft zitten), niet opnieuw gebruikt mogen worden, en ze worden bij het Ate remblok setje niet meegeleverd. Hoe kwalijk is het om die toch te hergebruiken? Ze moeten op 200Nm vast dus dat is wel heel veel, en geeft kans op breuk bij hergebruik als je het mij vraagt.
Kan ik die anders los kopen, bij Volvo of elders?

Voor het terugduwen van de remzuiger, kan dat gewoon met een lijmklem, of moet dat per sé met zo'n draaiend setje?

En als laatste: er wordt aangeraden om bij het terugduwen van de zuiger de remvloeistofnippel open te zetten om zo de overtollige vloeistof af te tappen, ipv die terug te drukken naar het reservoir, ivm risico op het 'omslaan' (flip, in het Engels) van de pakkingen in de hoofdremcilinder. Ik wil de vloeistof toch vervangen (wordt weer eens tijd) dus op zich heb ik daar niet zo'n probleem mee, maar ik vroeg me toch even af of dit typisch gezien gedaan wordt, of dat het overdreven voorzichtig is.


Om me ook nog erbij te melden

200nm lijkt me aan de hoge kant, kan me niet voorstellen dat dat op die bouten van de klauw naar de bracket moeten.
Ik zou ze persoonlijk controleren, indien droog een beetje invetten op het niet-getapte stuk en weer terugdraaien. Als ze vol roest zitten haal ik pas een nieuwe set. Good luck!

200 NM lijkt me niet te kloppen, voor mijn XC70 hanteer ik de volgende aanhaalmomenten:
- Bouten brackets rem - 75 NM
- Remschijf boutje - 8 NM
- Glijpennen rem - 30 NM
- Wielbouten 140 NM
- Oliefilter - 25 NM
- Oliecarterplug - 38 NM

Ik heb de bouten hergebruikt. Zuiger kun je ook met (lijm)klem terugduwen. Ik heb de nippel niet opengezet.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0