3e remlicht werkt niet.

 
 
 
 
 
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 08.01.2024 - 09:14  ·  #16
Ik dacht al zoiets wat betreft de spoiler.

Het remlicht is zeer kort bedraad in de spoiler dus ik heb weinig speling in de spoiler zelf (zie foto).

Ik denk dat ik de bedrading vast ga maken aan een draad o.i.d. en dan op die manier de boel weer terug kan trekken wanneer ik de breuk heb gevonden en gerepareerd heb.

Als het lukt zal ik wel wat foto's plaatsen van dit avontuur.

You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4108
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 08.01.2024 - 10:34  ·  #17
Test ook even het remlicht zelf met een los draadje aan de accu oid, om zeker te weten dat de lampjes het wel goed doen als ze direct stroom krijgen. Anders ben je misschien op zoek naar draadbreuk terwijl de unit het misschien zelf niet doet door bijv. corrosie vanwege condens/vocht bijvoorbeeld (wat doorgaans wel opgelost kan worden door schoonmaken verbindingen met contactspray of schoonkrabben... tenzij een printplaatje beschadigd zou zijn).
Bij zulke dingen best aan het einde beginnen en terugwerken naar de bron, tenzij je reden hebt om aan te nemen dat een specifiek punt in de schakeling de oorzaak is (nu is het hier wel redelijk aannemelijk dat het om beschadigd draad gaat, dat komt nu eenmaal vaak voor op dit punt).
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 09.01.2024 - 08:32  ·  #18
Dag Bolbo,

Ik vervang meteen ook het remlicht zelf inderdaad. Op dit moment lijkt de oorzaak in het kabelschoentje gezeten te hebben, welke in de spoiler verwerkt was.

Ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,

René
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 09.01.2024 - 20:01  ·  #19
Terugkoppeling van mijn probleem met het derde remlicht.

Breuk gevonden in de bedrading in de spoiler.

De bedrading bij het derde remlicht vastgemaakt met een lang (drie meter) touw en vervolgens afgeknipt.

Bedrading bij de scharnier van de achterbakklep uitgetrokken, totdat het uiteinde van de bedrading met het touw eruit komt.

Aan het touw de nieuwe kabels vastgeknoopt en de oude bedrading los geknipt.

In mijn geval was het gat bij de scharnier van de achterklep, waar de bedrading weer terug door moet, te klein dus heb ik deze verder uitgeboord met een boormachine en een boortje voor metaalbewerking.

Het touw bij de ingang waar het derde remlicht geplaatst is terug trekken, waardoor de nieuwe kabels terug de spoiler ingetrokken worden.

Het nieuwe remlicht... (Volvo garage gekocht, komt met nieuwe kabels en aansluitpunten welke je zelf moet bijknippen voor het gebruik van kabelschoentjes).

Bevestiging van de bedrading van het remlicht met behulp van kabelschoentjes. Vervolgens de andere kant van de bedrading, welke in de bekleding van de achterklep verwerkt is verbonden met nieuwe kabelschoentjes.

Remlicht werkt weer!





You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 09.01.2024 - 20:04  ·  #20
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4108
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 10.01.2024 - 10:05  ·  #21
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 10.01.2024 - 19:43  ·  #22
Dank Bolbo!
Ghetto Bassie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoeksche Waard
Leeftijd: 44
Berichten: 115
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 23.01.2024 - 22:05  ·  #23
Ik moet er nog steeds mee aan de slag, kom echt tijd tekort :|

Donderdag eerst naar de schadehersteller om de schade aan de voorbumper te laten repareren (heftruck bij de vuilstort kwam zonder te kijken achteruit zetten). Bumper ontzet en lakschade aan de bumper en grille…

Wellicht breng ik ‘m daarna wel naar mijn garage toe, werknemer daar heeft voorheen bij de Volvo dealer gewerkt en is bekend met dat euvel.

Ik kom er nog op terug…. :)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0