3e remlicht werkt niet.

 
 
 
 
 
Ghetto Bassie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoeksche Waard
Leeftijd: 44
Berichten: 115
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 10.12.2023 - 20:04  ·  #1
Hallo allen,

Ik kwam er onlangs achter dat mijn 3e remlicht het niet doet. Nu heb ik al het internet af gezocht, maar alleen voorbeelden van andere (oudere) modellen en weet ik dus niet of het om dezelfde soort oplossingen gaat.

Het betreft een V70 2.0T uit 2011, wat zou het euvel kunnen zijn? Of anders gezegd, waar zou ik zelf evt naar kunnen kijken? Iets doormeten heb ik de ballen verstand van, heb ik de apparatuur ook niet voor, maar wellicht een zekering of relais oid?

Bij voorbaat dank voor de reacties.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1524
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 10.12.2023 - 20:10  ·  #2
Kabelbreukje in de kabel naar de klep?
Ghetto Bassie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoeksche Waard
Leeftijd: 44
Berichten: 115
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 10.12.2023 - 21:33  ·  #3
Quote door MTE

Kabelbreukje in de kabel naar de klep?

Dat zou dan doorgemeten moeten worden bij de garage, daar heb ik helaas geen apparatuur/meter voor…
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1461
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 11.12.2023 - 20:22  ·  #4
Dat kun je al meten met een multimeter van 4,50 euro van de Action.
Maar de garage is natuurlijk ook een optie. Dat kost net iets meer.
Ghetto Bassie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoeksche Waard
Leeftijd: 44
Berichten: 115
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 12.12.2023 - 22:04  ·  #5
Quote door Vogel

Dat kun je al meten met een multimeter van 4,50 euro van de Action.
Maar de garage is natuurlijk ook een optie. Dat kost net iets meer.


Ik ga maar eens een metertje fixen, altijd wel handig om te hebben. Enige euvel wat er dan nog is, is de gebruiker, maar dat komt ook nog wel eens goed.

Zijn er evt nog andere opties om te kunnen checken?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 13.12.2023 - 09:47  ·  #6
De basis is echt niet zo moeilijk als het lijkt, en eigenlijk best leuk om te leren. Elke stap vooruit is er 1. Om een multimeter te gebruiken als een pro is wat anders, maar meten of er ergens voltage aankomt is echt niet zo moeilijk, of dat er bijv. een onderbreking in de kabel zit (oneindig grote weerstand) daar kan men je hier prima mee helpen. Voor autogebruik zou ik wel een multimeter nemen met een piepstand (die dient om 'een werkende electrische verbinding' te laten horen met een pieptoontje - is niet noodzakelijk maar wel makkelijk, dan hoef je niet altijd op je meter te kijken want soms kom je handen of ogen tekort) en in mijn (beperkte) ervaring zijn de prikkers (waar je mee meet) handiger als die dun en puntig zijn. Soms heb je prikkers met dikke stompe punten en dan kom je soms niet waar je wezen moet (in een stekker waar het contractpunt verzonken zit ofzo). En slappe kabels (niet van die stugge) is ook wel makkelijk. Goedkope metertjes hebben vaak van die kabeltjes die de vorm houden van 'opgevouwen zitten in de doos' en als die stug zijn dan gooit dat je metertje om zodat je er niet op kan kijken... niet handig. Allemaal niet overkomelijk maar dat zijn wel de dingetjes waar ik me aan geërgerd heb tot nu toe.
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 438
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 20.12.2023 - 13:40  ·  #7
https://www.hbm-machines.com/n…uit-tester

Deze kan je ook gebruiken. Hiermee kan je onder andere 12 volt op het achterlicht zetten om te kijken of hij het sowiezo wel doet.
Ghetto Bassie
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoeksche Waard
Leeftijd: 44
Berichten: 115
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 20.12.2023 - 15:28  ·  #8
Quote door M95

https://www.hbm-machines.com/n…uit-tester

Deze kan je ook gebruiken. Hiermee kan je onder andere 12 volt op het achterlicht zetten om te kijken of hij het sowiezo wel doet.


Bedankt voor de link, ik ga me eens even verdiepen in al die apparaatjes.

Alleen vanwege de drukke periode van het jaar, zal ik dit euvel even op moeten pakken in januari.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5828
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 20.12.2023 - 17:20  ·  #9
oei ziet er ook weer heel erg uit als een onder de boom hebbedingetje..
meijer
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 76
Berichten: 492
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 20.12.2023 - 17:44  ·  #10
Hallo Ghetto Bassie

Dit is een instrument waar ook schade mee aan kunt brengen, als je niet weet hoe je het moet instellen om in de bedrading te meten of te testen.

Een foutje is snel gemaakt voor al als je de plus van de accu gebruikt.

Groeten BUM
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 06.01.2024 - 23:19  ·  #11
Goedenavond allemaal,

Ik haak maar meteen even aan op dit draadje.

Onlangs APK gehad. Derde remlicht brandt maar voor de helft dus afkeur op de auto.

Bij thuiskomst werkt het derde remlicht weer naar behoren maar blijkbaar zit er toch iets dwars waardoor het niet volledig wilt branden.

Ik heb de achterklep ontdaan van de bekleding en het remlicht losgeschroefd. Ik kan niet zo snel ergens een breuk vinden maar aan de andere kant vraag ik me af hoe ik überhaupt de kabels moet nakijken.

Is hier een duidelijke instructie / schema voor?

Bij mij zit het derde remlicht in de spoiler verwerkt dus als ik er zo naar kijk lijkt het mij wel een lastige klus om de draden eruit te halen en opnieuw terug te stoppen.

Ik heb nog een paar dagen voordat ik de auto terug moet brengen naar de garage voordat de APK datum verloopt. Volgens mij gaan zij vrij grof te werk met een hele nieuwe kabelboom en die kosten wil ik juist besparen.

Hopelijk kan ik 'm nog erdoorheen bluffen aangezien het remlicht het nu weer doet. Geeft mij wat meer ademruimte om het op mijn gemak na te kijken.

Hartelijk dank,

René
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 07.01.2024 - 00:54  ·  #12
Zeer mogelijk draadbreuk tussen carrosserie en klep, waar de draad buigt als de klep opengaat, dat komt vaker voor. Maak die rubber doorvoer eens los en trek de draadboom een stukje uit de auto, dat hele stuk controleren. Handig om te weten welke kleur je moet hebben, dat versnelt de zoektocht.
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 61
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 07.01.2024 - 12:28  ·  #13
Ik heb de bedrading in de achterklep nagekeken.

Als ik aan het draadje trek die naar de spoiler en het derde remlicht gaat, zie ik de lamp knipperen dus daar lijkt het euvel te zitten.

Ik heb geprobeerd om de spoiler los te krijgen na het losdraaien van de schroeven maar deze blijft dan nog steeds muurvast zitten.

Iemand hier ervaring / tips voor?

De draad is te kort om het helemaal na te kunnen lopen. Ik vermoed dat de breuk ergens in de spoiler verborgen zit.

You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2058
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 07.01.2024 - 12:41  ·  #14
Die zal met een dikke klodder kit vastzitten, of met speciaal voor de spoiler geleverde plakstrips.
Kun je de lampunit niet van buitenaf verwijderen? Want al heb je de spoiler los, dan kun je er alsnog niet bij volgens mij.
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 438
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: 3e remlicht werkt niet.

 · 
Posted: 07.01.2024 - 14:33  ·  #15
De spoiler zit met 4 boutjes vast en, als het goed is, geplakt/gekit.

Wat joriz zegt, de lamp er af schroeven en de draden daar inspecteren? Hou er rekening mee dat je de draad niet geheel uit de spoiler trekt want als je deze weer moet doorvoeren lijkt mij dat niet echt eenvoudig.

Ook lijkt het snoertje mij niet echt origineel? Dus een draadbreuk of slechte soldering lijkt mij wel aannemelijk.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0