Remlichtprobleem S60

Het zijn niet de relais

 
 
 
 
 
Knientje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Remlichtprobleem S60

 · 
Posted: 28.11.2023 - 11:22  ·  #1
Vorig jaar heb ik al eens een relais vervangen en ben ik een tijd van het probleem afgeweest (alleen derde remlicht, hoofdremlichten doen niet mee)

Ik ben met de relais begonnen omdat dit als je gaat zoeken dit een bekend euvel is van de S60/V70.

Vandaag heb ik dus zowel voor het mistachterlicht als de remlichten de relais vervangen.
Probleem bestaat nog steeds.

Als ik hem uitlees krijg ik de volgende storingen.

1. Achterste REM-module, mistachterlicht, signaal ontbreekt (mistachterlicht werkt echter WEL)

2. Achterste REM-module, achterruitverwarming, signaal ontbreekt (raad eens: jawel, de achterruItverwarming doet het WEL)

En waar ik geen melding over krijg (wel op de DIIMM, die ik meestal niet kan lezen, maar dan zie ik het nog aan het driehoekje als ik de rem intrap) op de diagnosetool is over de remlichten

Aangezien mijn derde remlicht en de cruise control (die het volgens mij niet zou mogen doen als er een storing in de remlichtschakelaar zit) het wel doen, sluit ik deze eigenlijk uit als boosdoener.

Of ik steek de relais op de verkeerde positie (lijkt me sterk, maar de foto's die ik kan vinden zijn niet zo heel duidelijk)

Als je vanaf onder gaat tellen, 5de positie is remlichtrelais, 6de is mistlamprelais.

Maar een betere tekening met de relaisposities (én hun functies) is altijd welkom.

Hoewel hij van 2003 is heb ik blijkbaat een modeljaar 2004, er schijnt (elektr(on)isch) wat verschil in te zitten.

Maar ik wil natuurlijk gewoon drie werkende remlichten.

Del lampjes heb ik ook vervangen.
Knientje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Remlichtprobleem S60

 · 
Posted: 07.12.2023 - 16:16  ·  #2
Jammer genoeg is er niet op gereafgeerd, dus heb maar gedaan wat ik op andere forums erover kon vinden,

1. Relais vervangen
2. Zekeringen vervangen (waren niet kapot)
3. REM module vervangen

Overigens werkt met de "nieuwe" module alles wat met de oude ook werkte en wat niet werkte (de gewone remlichten) werkt ook nog steeeds niet en ik kreeg er gratis een probleem bij en dat is dat kofferbakontgrendeling ook niet werkt met de "nieuwe" module.

Echter bij het vervangen van de module viel mijn oog op een verdacht stukje bedrading (krimpkous en bij de connector isolatietape.
Maar ik weet niet waar deze van is.
Hij is rood-wit en ik kon wel iets vinden van een veel nieuwere Volvo met betrekking tot de remlichten en daar is de draad ook rood-wit.




https://volvoforums.com/forum/…id=1&pid=1

Omdat het probleem niet opgelost is met de module vermoed ik draadbreuk of slechte massa.
Ik krijg geen spanning bij de remlichten zelf.
Heel, heel af en toe doen ze het (nog) wel, dus ben toch echt geneigd om in de richting van draadbreuk te denken.

En ja, dan ook nog een draad ontdekken, waar al eens aan geknoeid is, versterkt mijn gevoel van draadbreuk.
En wat doet die blauwe stekker (er heeft ooit een (origineel Volvo) CD-wisselaar in gezeten, dus die zou daar van geweest kunnen zijn, maar toevallig is die draad ook rood-wit.
Hoewel ik die cd-wisselaar er zelf uitgehaald heb, weet ik dus niet meer welke stekker(s) ik daaruit getrokken heb.
Dat is alweer drie jaar geleden.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Remlichtprobleem S60

 · 
Posted: 07.12.2023 - 16:21  ·  #3
Ik denk toch een relais. Weet je 100% zeker dat je de juiste hebt vernieuwen? Wissel ze allemaal eens van plek.

En wat zegt vida met uitlezen? Is de rempedaalschakelaar nog goed? Goed afgesteld?
Knientje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Remlichtprobleem S60

 · 
Posted: 07.12.2023 - 16:29  ·  #4
Mijn derde remlicht werkt wel.
En de relais zijn al twee keer vervangen en de laatste keer (twee weken geleden) kwamen die van de Volvo-dealer zelf.
Ik heb geen Vida, maar wel foutcodes, maar dit is wel met de "nieuwe" REM-module.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Remlichtprobleem S60

 · 
Posted: 07.12.2023 - 16:40  ·  #5
Je moet de oude rem terug zetten. En dan echt even 1 voor 1 de relais gaan wisselen, ik weet bijna zeker dat je de niet juiste hebt vernieuwd en er nog een kapot relais tussen zit (die van de remlichten in de achterlichten dus)
Knientje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Remlichtprobleem S60

 · 
Posted: 07.12.2023 - 17:19  ·  #6
Bovenste twee aan de rechterkant.
Bovenste is mistachterlicht (slot RMI6)
Eerste daaronder zijn de remlichten (slot RMI5)

Tekst van antwoord op e-mail aan skandix (zie https://www.skandix.de/en/docu…ht/3000153)

Quote
Hi,

Okay when it is a 2003 or 2004 model. ( in your case then 2004 from the OBD, thats is correct then )

Model year and registration is two different things in this case, important is always the model year for parts.

The reason for this is that Volvo has technically already built the cars that were manufactured at the factory after their summer break for the next model year.

Indeed there are „two“ relays. One is for the brake light , the other for the rear fog light. Both are the same ( 1006296 ).

That is the reason that you can switch them with each othe


Ik krijg eerder het idee dat het relais niet aangestuurd wordt (mijn mistachterlicht doet het wel, dat zou dus ook niet moeten werken als ik de relais omwissel.

Als ik het relais eruit haal,moet er toch spanning komen op een van die klemmen in de module zelf als de rem ingetrapt wordt en ik dat dus moet kunnen meten met een spanningzoeker/multimeter?
Zo ja, welke klem (klemnummer).?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Remlichtprobleem S60

 · 
Posted: 07.12.2023 - 20:00  ·  #7
Over welke relais heb jullie het?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Knientje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Remlichtprobleem S60

 · 
Posted: 07.12.2023 - 20:39  ·  #8
Dat is van de verkeerde auto (ja, mijn schuld)

Het gat om het relais dat de gewone remlichten (dus die in de achterlichtunits) aanstuurt.

Je moet deze hebben (pagina 20 van de pdf)

http://forum.vccn.no/dokumenta…n_3_39.pdf
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5831
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Remlichtprobleem S60

 · 
Posted: 07.12.2023 - 22:45  ·  #9
ik haal t schema uit ewd. en dat is idd van 2005. wist niet dat het verschil nog zo groot was. zal deze toevoegen bij mn docu en m eens checken met mn s60 uit 2001
Knientje
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 50
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Remlichtprobleem S60

 · 
Posted: 07.12.2023 - 22:57  ·  #10
Die van mij is van 2003, maar is een modeljaar 2004.
En daar zit dus ook weer verschil in . ...
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 34
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5152
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Remlichtprobleem S60

 · 
Posted: 07.12.2023 - 23:18  ·  #11
Ik blijf bij een defect relais. En je de juiste nog niet hebt gevonden.

Kleine moeite even wat relais wisselen toch?

Succes 👍🏻
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Homepage: lachvandedag.nl
Berichten: 1615
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Remlichtprobleem S60

 · 
Posted: 08.12.2023 - 20:25  ·  #12
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 285
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Remlichtprobleem S60

 · 
Posted: 09.12.2023 - 18:44  ·  #13
Heb je een trekhaak ?
Kijk eens bij deze aansluitingen
En meet ook even of je daar spanning hebt
 
Selected quotes for multi-quoting:   0