Remmen buiten werking V70 classic

 
 
 
 
 
vinzent
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Anna Paulowna
Leeftijd: 29
Berichten: 72
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Remmen buiten werking V70 classic

 · 
Posted: 13.06.2013 - 00:29  ·  #1
Dag allemaal. Vanavond was ik even op bezoek in Schagen, het dorpje 15 km bij mijn eigen dorp vandaan. Tijdens het rijden sprongen er ineens 2 lampjes aan. ABS en tractioncontrol, waarbij deze allebei buiten werking waren. Getest door hard te remmen en even hard op te trekken. Hierna ben ik snel gestopt langs de weg en even onder de kap gekeken. Niets te zien. Motor opnieuw gestart en de lampjes gingen uit. Weer op getrokken en mijn reis vervolgd. 5 minuten later rijd ik 100 en ineens springt het lampje van de ABS, tractioncontrol én die van het remcirquit aan (rode lampje met uitroepteken erin, volgens het boekje: remsysteem buiten werking) . Het was nogal regenachtig dus ik schrok er niet van, zeker omdat ik niet wist waarvoor de lampjes nou brandde. Eenmaal nog steeds 100 rijdend reed ik op een rood stoplicht af maar het rempedaal verzuimde. Met die snelheid en het rode licht ben ik dus ontsnapt aan een frontale botsing, met dank aan de oplettende bestuurder die stond te wachten en op trok bij groen licht. Nog nooit ben ik zo geschrokken in de auto en heb de auto dmv terugschakelen en handrem tot stilstand gebracht. De kap weer open en niets bijzonders. Ook de rem vloeistof was op pijl. Motor opnieuw gestart en met mijn hart in de keel verder gereden. Vanaf toen heb ik de resterende 20 kilometers geen lampjes of problemen meer gehad en/of gezien.

Erg vreemd allemaal, klinkt als een spannend jongens boek maar er heeft een engeltje op mijn schouder gezeten deze avond. Wie o wie kan mij de oorzaak van dit probleem vertellen, waar zou dit misschien aan kunnen liggen? Dinsdag vertrek ik met de Volvo richting Spanje, de auto MOET dan gemaakt zijn! Alle tips en trics zijn welkom!

Vincent
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Remmen buiten werking V70 classic

 · 
Posted: 13.06.2013 - 00:37  ·  #2
Godver, wat een verhaal man! :sick: Zijn je remleidingen dicht? Het lijkt mij te duiden op lucht in de leiding. Dus het opnieuw ontluchten van je remsysteem is welkom. Ten tijde van de storing... Heb je toen veel geremd?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Remmen buiten werking V70 classic

 · 
Posted: 13.06.2013 - 00:42  ·  #3
Ook ben ik bang voor de hoofdremcilinder...
vinzent
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Anna Paulowna
Leeftijd: 29
Berichten: 72
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Remmen buiten werking V70 classic

 · 
Posted: 13.06.2013 - 00:42  ·  #4
Nee helemaal niet geremd! Het lampje ging zomaar branden terwijl ik op de cruise reed... Overigens de eerste keer dat het ABS lampje en de tractioncontrol zichzelf hadden uitgeschakeld was eergisteren. Ik dacht toen een simpele storing. Even opnieuw starten en gaan, totdat ik deze avond het probleem tot 2 keer toe kreeg wat me bijna fataal werd, en toen ook nog eens dat remsysteem buiten werking. Volgens het boekje was mijn olie niet op pijl, maar dit was het zeer zeker wel!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Remmen buiten werking V70 classic

 · 
Posted: 13.06.2013 - 00:46  ·  #5
Ik ben bang voor lucht in het systeem! Evenals je hoofdremcilinder! Ik kan me voorstellen dat je je letterlijk verrot schrikt! Ik wil je hiermee helpen maar dan moeten we zien dat je een nieuwe hoofdremcilinder krijgt!

Woon je hier in de buurt?
vinzent
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Anna Paulowna
Leeftijd: 29
Berichten: 72
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Remmen buiten werking V70 classic

 · 
Posted: 13.06.2013 - 00:53  ·  #6
Ik woon aan de andere kant van het land! Nabij Den Helder. Ik breng de Volvo morgen ochtend meteen naar TVK, Volvo dealer. Daar mogen ze hem uitlezen en meteen vertellen wat er loos is, ik neem aan dat hij de fout codes op slaat in de computer? Net grieplig, koop je een auto bij een garage, garantie tot aan de deur omdat alles goed leek te zijn... Heb hem net 3 weken, maar ja dan had ik een nieuwe moeten kopen. Risico van het vak haha. Wel bedankt voor je aanbod om te helpen, maar dat is lastig om die afstand te overbruggen...
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Remmen buiten werking V70 classic

 · 
Posted: 13.06.2013 - 00:57  ·  #7
De dealer is onze forumsponsor in wording. Hij kent mij ook! Dus zeg maar dat er volgens mij lucht in het systeem zit en deze lucht je hoofdremcilinder naar de knoppen heeft gemaakt! Hoe dan ook... Het had een ander begin moeten zijn man! Wat een ellende! Laat me even iets weten morgen aub.

Succes man!

Tristan
vinzent
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Anna Paulowna
Leeftijd: 29
Berichten: 72
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Remmen buiten werking V70 classic

 · 
Posted: 13.06.2013 - 07:50  ·  #8
De dealer TVK Tristan? Of gewoon Volvo dealer in het algemeen?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Remmen buiten werking V70 classic

 · 
Posted: 13.06.2013 - 18:06  ·  #9
De dealer TVK. Die zit bij jou in de buurt toch? In deze toestand lijkt me doorrijden sowieso geen optie. ;)
Marc de Rooij
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hilversum
Leeftijd: 56
Berichten: 162
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Remmen buiten werking V70 classic

 · 
Posted: 13.06.2013 - 21:30  ·  #10
brand er een rood lampje is het niet geheel verstandig om nog door te rijden. Niet voor jouw en niet voor de auto maar zeker niet voor de andere weggebruikers.

misschien voor de zekerheid even lid worden van anwb 8-)
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Remmen buiten werking V70 classic

 · 
Posted: 13.06.2013 - 22:07  ·  #11
gadver wat een verhaal :sick:
mooi dat het allemaal goed gekomen is. 8-)

ik weet dat de 850's en de classic's met vochtig weer weleens last hadden van brandend abs en trac's lampje,ik heb dit voorheen ook weleens gehad maar nooit dat hij niet remde.
die rode lamp is voor mij weer nieuw..??
veel succes met de auto.
groet.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Remmen buiten werking V70 classic

 · 
Posted: 13.06.2013 - 22:11  ·  #12
Ja daar wordt je inderdaad niet vrolijk van. Ik denk toch echt dat er lucht in het systeem heeft gezeten wat nu de hoofdremcilinder kapot heeft gemaakt. :( Hoe dan ook hoop ik dat het mee gaat vallen. ;)
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 65
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Remmen buiten werking V70 classic

 · 
Posted: 13.06.2013 - 23:03  ·  #13
Hi Vincent, hij zal toch altijd op 1 kring moeten remmen, hetzij na twee keer pompen en met dieper ingetrapt rempedaal als je daar niet op rekent is het logisch dat je denkt dat hij niet goed remt je zegt dat je reservoir vol is dus een lek kan het niet zijn ergens teveel wiellagerspeling oid?
gaat ook je ABS./ ASR lampje eerst branden en bij remmen moet je eerst speling wegtrappen zodat je eerste remming ook sponzig aanvoelt maar dan moet je ook grommende geluiden horen.
Als de rem helemaal niet meer werkt dan zouden beide cupjes van de hoofdremcylinder lek moeten zijn kan wel maar lijkt me stug dat ze later weer heel zijn TVK. is wel een goed adres hoor of heb je de auto bij de Outlet gekocht zonder garantie?
vinzent
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Anna Paulowna
Leeftijd: 29
Berichten: 72
Geregistreerd: 10 / 2012
Subject:

Re: Remmen buiten werking V70 classic

 · 
Posted: 14.06.2013 - 11:15  ·  #14
Dag allemaal, wat fijn dat jullie zo behulpzaam zijn. Het is dus als volgt. De Volvo dealer tvk wist eigenlijk meteen al te constateren dat het de ABS pomp was die kapot is. Dat liet hij zien door middel van de corrosie die langs de zwarte cilindervormig blok op het aluminium deel vast zat. Tussen die delen zat corrosie, en dit duidde op rem vloeistof in de pomp. Als de module kapot was dan zou de computer storing geven op een wiel sensor of zou zelfs communicatie niet mogelijk zijn met de module. Dit was niet het geval, dus dan bleef de ABS pomp over wat de monteur haast zeker wist. Een nieuwe pomp zou mij 1800 euro kosten, maar heb gister de laatste pomp weten te bemachtigen op onderdelenlijn. Hetzelfde type en hetzelfde motornummer, dus alles kwam overeen. Kostte mij slechts 150 euro, en kan ieder moment bij mij thuis worden afgeleverd.

Nu is het dus zo dat ik maandag de afspraak heb voor het inbouwen van de pomp, maar de vertrek datum voor m'n werk in Spanje is gewijzigd, namelijk zondag op maandag. Dit gaat dus niet meer lukken dus heb ik een vriend van me gevraagd die bij een garage in de buurt werkt. Goed omschreven garage dus dat zit wel goed. Tevens is het kostenplaatje ook vele malen lager, dus dat scheelt. Ik hoop dat het de ABS pomp is!

Verder kon de monteur van tvk niet verklaren waarom de auto niet remde. De cilinders lekken niet, en de auto remt perfect. Volgens de monteur is het enige wat hij kon bedenken, 2 geblokkeerde voorwielen en aquaplaning (gebeurde tijdens hevige regenval) . Dit zou ik dan niet gevoeld hebben, en het is ook allemaal zo snel gegaan dat ik het ook niet zou weten!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Remmen buiten werking V70 classic

 · 
Posted: 14.06.2013 - 20:16  ·  #15
Nu hopen dat de auto snel weer de oude is! Het is je gegund man! ;)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0