Remmen in combinatie met tunen

 
 
 
 
 
Audiopaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Remmen in combinatie met tunen

 · 
Posted: 22.12.2016 - 20:24  ·  #1
Is een remmenupdate wenselijk na een anabolenkuur voor onder de motorkap bij een D5 2004 163 pk?
Vanuit eerdere tuningsprojecten heb ik de auto's vaak voorzien van andere blokken en schijven (Brembo / EBC), is dat bij Volvo ook wenselijk, of volstaan de remmen nog steeds bij deze vermogenstoename?
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2720
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Remmen in combinatie met tunen

 · 
Posted: 22.12.2016 - 20:54  ·  #2
Wat je gewent bent, of wenst....
En ik blijf van mening dat auto's van 1600 plus kilo's beter moeten remmen af-fabriek dan hetgeen Volvo de V70-S60-Xc70 (2000-2007/2009/2007) heeft meegegeven...

Ik geniet nog dagelijks van mijn Xc90 rem conversie... :yes:
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 410
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Remmen in combinatie met tunen

 · 
Posted: 22.12.2016 - 21:05  ·  #3
Remmen hebben toch weinig van doen met vermogenstoename? Het gaat om de massa die tot stilstand gebracht moet worden. Of een auto van 1500 kg nu 140 of 275 pk heeft, dat maakt dan niets uit.

Of je nu razendsnel naar de 100 km/h optrekt of heel langzaam, als je moet remmen heeft de acceleratie daar niets mee van doen.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Remmen in combinatie met tunen

 · 
Posted: 22.12.2016 - 21:23  ·  #4
Quote door Rik Tuin

Remmen hebben toch weinig van doen met vermogenstoename? Het gaat om de massa die tot stilstand gebracht moet worden. Of een auto van 1500 kg nu 140 of 275 pk heeft, dat maakt dan niets uit.

Of je nu razendsnel naar de 100 km/h optrekt of heel langzaam, als je moet remmen heeft de acceleratie daar niets mee van doen.


Strikt genomen heb je gelijk, echter, diegenen die aan tuning beginnen zullen veelal hogere gemiddelde snelheden willen rijden, waar bij de massa vanaf een hogere snelheid moet worden afgeremd. En dan is het best handig als je remsysteem wat extra capaciteit heeft.
Overigens mijn verder standaard S60 170 pk met 17" wielen weegt 1447 kg, is uitgerust met 305mm geventileerde schijven en ik ben eigenlijk nooit iets tekort gekomen. Maar daar komt wel bij, dat ik een hekel aan remmen heb. Ik anticipeer, kijk breed/ver en hoef mijn remmen zelden te gebruiken.......
Rik Tuin
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Grijpskerk
Leeftijd: 62
Berichten: 410
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Remmen in combinatie met tunen

 · 
Posted: 22.12.2016 - 21:49  ·  #5
Mijn wel getunede S80 T5 komt qua remmen eveneens niets te kort. Ik vind dat Volvo gewoon erg goede remmen heeft, helemaal vergeleken met een Saab. Ik heb bij mijn Saab de remmen wel aangepast, maar dat doen velen. Ik heb dat gedaan puur omdat de standaard Saab remmen niet in de buurt komen van de standaard Volvo remmerij.
PvL
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Omgeving Arnhem
Berichten: 3211
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Remmen in combinatie met tunen

 · 
Posted: 22.12.2016 - 22:03  ·  #6
Ik heb het na het tunen van mijn T5 wel gedaan.
Audiopaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Remmen in combinatie met tunen

 · 
Posted: 24.12.2016 - 12:43  ·  #7
Quote door VolvoS60Racer

Wat nog wel wil helpen is RVS remslangen te monteren.....wordt het rempedaal wat steviger van.


Ik heb ooit vernomen dat dit apk afkeur zou zijn, al lees ik dat nergens.
Zijn staal/teflon remslangen wel gewoon apk goedkeur?
Vroegah gooiden we daar meteen DOT 5.1 remvloeistof in, welke kan in deze geadviseerd worden bij een dergelijke aanpassing?
Audiopaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Remmen in combinatie met tunen

 · 
Posted: 24.12.2016 - 12:57  ·  #8
Quote door Rik Tuin

Remmen hebben toch weinig van doen met vermogenstoename? Het gaat om de massa die tot stilstand gebracht moet worden. Of een auto van 1500 kg nu 140 of 275 pk heeft, dat maakt dan niets uit.

Of je nu razendsnel naar de 100 km/h optrekt of heel langzaam, als je moet remmen heeft de acceleratie daar niets mee van doen.


Ja en nee. Het gaat meer om de kwaliteit en overcapaciteit van remmen.
De remmen van Volvo stellen me tot op heden niet teleur, als je ooit een Alfa 33 hebt gehad zul je begrijpen wat ik ermee bedoel :D
Ergens aankomend jaar zal ik aan een remmenwissel toe zijn, en wil voor die tijd een beetje helder hebben wat de opties zijn mbt het tunen hiervan.
Hoewel ik er nooit het circuit mee zal gaan betreden, rijd ik dagelijks een 90-95% snelweg kilometers, en merk dat met het drukker worden van het verkeer, er ook dagelijks mensen voor mijn V70 duiken waarbij ik het toch fijn vind om net wat extra remkracht te hebben. (lees: van die mensen die niet weten hoe spiegels werken, en waarbij tijdens de rijles nooit uitgelegd is geworden waar dat staafje naast het stuur voor dient)
Ik ben een sportieve rijder, en zie (eerlijk is eerlijk) meer linkerbaan dan de rechter.
Audiopaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Remmen in combinatie met tunen

 · 
Posted: 24.12.2016 - 13:00  ·  #9
Quote door VolvoS60Racer

Mag gewoon, misschien in Belgie niet...maar hier wel. En 5.1 remvloeistof? Remt fijn, maar dan moet je zeer regelmatig remvloeistof vervangen. 40000 km is dan al te lang.


5.1 trekt inderdaad vocht aan (dat doet nagenoeg alle olie), in combinatie met staal/teflon remslangen ga je niet weten wat je meemaakt.
Het sponzen behoort dan echt tot de verleden tijd.
Deze zal inderdaad frequenter moeten worden vervangen.
Audiopaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 23
Geregistreerd: 12 / 2016
Subject:

Re: Remmen in combinatie met tunen

 · 
Posted: 24.12.2016 - 13:02  ·  #10
Zijn er mensen die ervaring hebben met EBC (green / redstuff) remmen in combinatie met een V70 met originele maat remschijven ?
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Remmen in combinatie met tunen

 · 
Posted: 24.12.2016 - 14:28  ·  #11
Ik heb geen aangepaste remmen nodig.
Ook niet na tuning.

Mensen die aangepaste remmen nodig hebben.....
Hebben waarschijnlijk een aangepaste rijstijl nodig.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Remmen in combinatie met tunen

 · 
Posted: 24.12.2016 - 17:14  ·  #12
Als je een anker uit het raam moet gooien om tijdig stil te staan zegt dit m.i. meer over de rijstijl.
Overcapaciteit is altijd prettig, maar als je dit ook echt nodig hebt, dan wordt het tijd je eens achter de oren te krabben.
Het verhaal wordt pas anders als je regelmatig op het circuit zit met je kar.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3218
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Remmen in combinatie met tunen

 · 
Posted: 24.12.2016 - 17:25  ·  #13
Quote door hermanusb
Ik heb geen aangepaste remmen nodig.
Ook niet na tuning.

Mensen die aangepaste remmen nodig hebben.....
Hebben waarschijnlijk een aangepaste rijstijl nodig.


Ik zit ook een beetje met verbazing te lezen. Na tuning veranderde mijn rijstijl niet echt, ik laat nog steeds ver van te voren het gas los. De rem gebruik ik alleen de laatste meters om te stoppen. Blokken en schijven zijn nu 125.000 km oud, en vervangen is nog lang niet in zicht.
Maar als je van hard rijden en hard remmen houdt, tjah ieder zijn ding natuurlijk :)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Remmen in combinatie met tunen

 · 
Posted: 24.12.2016 - 17:50  ·  #14
Op de T5 van Pieter (PVL) zitten ook beste schijven.
Of hij dit ook echt nodig heeft ?
Denk het niet, maar het staat wel enorm bruut.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4711
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Remmen in combinatie met tunen

 · 
Posted: 24.12.2016 - 18:08  ·  #15
Quote door Bigdog

Als je een anker uit het raam moet gooien om tijdig stil te staan zegt dit m.i. meer over de rijstijl.
Overcapaciteit is altijd prettig, maar als je dit ook echt nodig hebt, dan wordt het tijd je eens achter de oren te krabben.
Het verhaal wordt pas anders als je regelmatig op het circuit zit met je kar.


Uiteraard.

Gebruik je de auto op hockenheim om te planken dan moet je aanpassingen doen.

Ik laat ook altijd op tijd het gas los, want remmen is verspilde energie.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0