Quote door TeeFive
Op M-BMW's (en ook/zelfs op mij BMW uit 1975) zitten 4-zuiger remklauwen. Perfect!
Volvo remmen vallen mij een beetje tegen. Het zijn meestal mono-zuiger 2 delige remklauwen. (uitzondering: S60-R-AWD)
problemen die je vrij vaak tegenkomt:
- vervuilde en gecorrodeerde geleide pennen. (schoonmaken en smeren)
- vervuilde/vastzittende zuiger ( half eruit persen met het pedaal, schoonpoetsen (polijstpasta + brede platte schoenveter!), stofrubber schoonmaken. Daarna alles weer terug in elkaar duwen)
- vervuilde/gecorrodeerde glij/steun vlakken van de carrier en de klauw (het gevolg is dat de remblokken niet meer vrij kunnen bewegen in de klauw. oplossing: schoon maken)
- oude remslangen kunnen intern opzwellen zonder dat je het aan de buitenkant kan zien, remmen lukt dan meestal nog wel redelijk maar de vloeistof komt niet meer retour door de opgezwollen slang. Gevolg: aanslepende rem (voel na een ritje aan de velgen! Is er een velg duidelijk heter dan de andere? Aanlopende rem!), kokende remvloeistof, sponzig rempedaal gevoel. Oplossing: remslangen vervangen en remsysteem opnieuw ontluchten.
Klopt inderdaad! Maar toch vind ik een Volvo ook niet verkeerd remmen hoor. Mits je systeem natuurlijk goed in orde is! Af en toe behoeven de remklauwen en geleiders inderdaad aandacht maar ach.... Dat mag de pret ook niet drukken toch!? Wel had ik ooit privé een Alfa 166 3.0 V6. Een geweldig appparaat hoor maar die remmen pas écht slecht. Als ik dan weer in de BMW 530I van de zaak ging zitten merkte je echt een verschil. Nou ja, ik wil het gekker maken.... Daar waar je met de BMW gewoon lekker door remt, vloog er bij de Alfa de rook al vanaf!
Hoe dan ook vond ik die Alfa wel heel erg mooi maar ja.... Het blijft dan wel weer een Italiaan. Je bent er gewoon druk mee om zo een auto op de weg te houden. Ook al was die wagen toen maar een jaar of 3 oud.