rempositiesensor foppen

 
 
 
 
 
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

rempositiesensor foppen

 · 
Posted: 13.02.2024 - 13:52  ·  #1
Goedendag allen,

mijn cruisecontrol valt regelmatig uit, uitlezen geeft aan dat de rempositiesensor een foutmelding veroorzaakt. dit is de sensor die in mijn rembekrachtiger zit. is er misschien een manier om deze sensor te foppen of misschien zelfs uit te schakelen is met vida? vrijdagnacht richting de sneeuw en weinig tijd om nog een nieuwe/andere te plaatsen.

ik heb in een ander topic gelezen dat men wel eens een weerstand parallel over een sensor heeft geplaatst maar dat zou een koppelingssensor zijn. werkt dit misschien hetzelfde?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: rempositiesensor foppen

 · 
Posted: 13.02.2024 - 14:54  ·  #2
Geen idee, ik weet ook niet precies wat die sensor doet, maar dat klinkt wel als eentje die ik werkend zou willen hebben als ik in de glibberige boel ga rijden... ik betwijfel of je veel advies gaat krijgen als dat mogelijk gevaarlijke situaties oplevert... voor jezelf of anderen. Kan er niet nog even gauw eentje ingeschroefd worden, of is dat echt een hels karwei?
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 333
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: rempositiesensor foppen

 · 
Posted: 13.02.2024 - 15:54  ·  #3
Is eenvoudig te vervangen, iig snel zelf gedaan bij mijn V70 2.5T uit 2005. Even de dwarsarm van de motorsteun verwijderen (2 x 3 boutjes en de bout uit de motorsteun halen) en je kunt er goed bij. Even de connector los maken, borgring verwijderen en goed kijken of de rubber ring mee naar buiten komt. Nieuwe met nieuwe ring eromheen er in, borgveer er weer op en de connector weer vastklikken. Ik heb de massakabel op de accu niet los gehaald trouwens.

Zie ook dit filmpje dat ik als inspiratie gebruikt heb op YouTube

Belangrijkste preconditie is dat je een nieuwe sensor hebt...

Het is trouwens de rempedaal positiesensor
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3184
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: rempositiesensor foppen

 · 
Posted: 13.02.2024 - 16:04  ·  #4
Is zoals Erik al zegt gemakkelijk zelf te vervangen. Ik weet niet wat ze nieuw kosten maar ik had een gebruikte bij Rima vandaan voor 3 tientjes.
Inmiddels bijna drie jaar geleden en geen uitval van de cc meer gehad.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 333
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: rempositiesensor foppen

 · 
Posted: 13.02.2024 - 19:02  ·  #5
Ik had hem nieuw van ATE voor 80 tientjes via eBay. De oude was ook een ATE dus mogelijk is dat de leverancier van origineel?

Je moet dan de ATE 03.0655-0005.2 hebben trouwens.
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1461
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: rempositiesensor foppen

 · 
Posted: 13.02.2024 - 20:45  ·  #6
tips:
voor je hem eruit trekt even een paar keer op de rem trappen zodat je niet tegen het vacuum in hoeft te trekken.
Heel belangrijk bij het terug prikken: een beetje vet (siliconen) op het rubber anders gaat ie er verdomd lastig in en krijg je de borgring niet op zijn plaats.

Het kan in een half uurtje gefikst zijn als je deze tips volgt. Zonder deze tips duurt het wat langer...net zo lang tot je zelf bedacht hebt dat je wat vet nodig hebt. (weet ik uit ervaring)
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: rempositiesensor foppen

 · 
Posted: 14.02.2024 - 07:48  ·  #7
bedankt allemaal voor de reacties, ik ga maar gewoon een nieuwe plaatsen. de enige en juiste oplossing. helaas betekend dat wel even aankomende week 2400 km Frankrijk heen en weer het voetje op het pedaal. haha
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 315
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: rempositiesensor foppen

 · 
Posted: 14.02.2024 - 08:24  ·  #8
Wacht even. Je cruise control doet het niet door de schakelaar op de rem en je wilt die foppen? Als je op je rem trapt schakelt je cruise control uit zodat bij een noodstop de auto niet door blijft rijden.

Je cruise control stopt er om een reden mee, het systeem ziet een fout en gaat uit veiligheid uit.
Peter Jansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 43
Geregistreerd: 10 / 2022
Subject:

Re: rempositiesensor foppen

 · 
Posted: 14.02.2024 - 09:12  ·  #9
je hebt gelijk hoor, maar ik heb het over de sensor in de rembekrachtiger. De sensor op de rempedaal zelf werkt gewoon zoals het hoort. Die zorgt ook voor de afschakeling van de CC.
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 36
Berichten: 315
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: rempositiesensor foppen

 · 
Posted: 14.02.2024 - 18:01  ·  #10
Dan is het een iets ander verhaal (was nog vroeg vanmorgen) maar toch zou ik erg voorzichtig zijn met het foppen van een cruise control. Ik zou zelf dan nog liever zonder rijden.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0