remstof

ineens veel

 
 
 
 
 
reinoutsmit
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: nieuw-vennep
Leeftijd: 41
Homepage: watersportspics.co…
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

remstof

 · 
Posted: 07.05.2015 - 19:30  ·  #1
Het lijkt erop alsof er vanaf m'n voorremmen de laatste paar dagen ineens heel veel remstof afkomt. Normaal gesproken zie ik na een maand rijden m'n velgen nog meer dan genoeg (als in bijna geen stof), en nu zijn ze redelijk zwart geworden in een paar dagen
Is dit een teken dat ze op aan het raken zijn of wat anders?

Hoor geen vreemde geluiden ofzo bij het remmen. Vorige week wel een keertje gehad dat de auto wat trilde bij een afrit en vandaag blokkeerde een of allebei de voorwielen bij dezelfde afrit (korte uitvoeg strook en scherpe bocht)
Bsxc
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 162
Geregistreerd: 08 / 2014
Subject:

Re: remstof

 · 
Posted: 07.05.2015 - 23:03  ·  #2
Waarschijnlijk heb je nieuwe remblokken nodig. De blokken gaan harder stoffen wanneer ze bijna 'op' zijn. Volgende week ga ik ook nieuwe remblokken op mijn Volvo leggen, deze zijn namelijk ook 'op'.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: remstof

 · 
Posted: 07.05.2015 - 23:15  ·  #3
Of de remklauwen blijven hangen, ff opkrikken en voelen of het wiel vrij ronddraait.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: remstof

 · 
Posted: 07.05.2015 - 23:27  ·  #4
De dikte en dus de levensduur van je remblokken kun je door je velg heen kijkend vaststellen. Zodra het zichtbare frictiemateriaal net zo dik is als de metalen drager van je remblok: Geen risico, nemen maar direct vervangen! Je remzuiger moet dan te ver uitkomen en je remvloeistof niveau wordt angstig laag!
reinoutsmit
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: nieuw-vennep
Leeftijd: 41
Homepage: watersportspics.co…
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: remstof

 · 
Posted: 09.05.2015 - 07:22  ·  #5
Gisteren nog even paar keer proberen te kijken, maar als ik zo kijk lijkt me dat dit er nog wel redelijk uitziet, of denken jullie er anders over?
Linksvoor:

Rechtsvoor:


Heb geen krik tot m'n beschikking hier, dus maar andere manier bedacht om te voelen of er iets aanloopt, na ritje na kantoor aan alle remschijven gevoeld of er een duidelijk temperatuur verschil aanwezig is, tussen linksvoor en rechtsvoor geen duidelijk verschil te merken zijn allebei heet.
Achter voelt wel stuk koeler aan (lijkt me normaal door remkrachtverdeling)

Gisteren auto gewassen om te kijken of de hoeveelheid remstof op m'n velgen weer snel toeneemt of niet
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: remstof

 · 
Posted: 09.05.2015 - 09:31  ·  #6
blokdikte op het randje (50:50 met rugplaat)
heet als in je kunt ze niet meer vastpakken? (leg je je vinger op het wrijvingsvlak of op het hart bij de velg?)
en heb je dan veel en krachtig geremd of rustig en normaal?
probeer het eens na een stuk snelweg, en dan zoveel mogelijk uitrollend, remmend op de motor een parkeerplaats/tankstation opzoeken.. dan ook au heet=te zwaar aanlopen!
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: remstof

 · 
Posted: 09.05.2015 - 09:32  ·  #7
Zit nog genoeg voering op. Wat je ook kunt proberen is de auto uit te laten rollen in de vrij, dan moet hij zonder weerstand doorrollen zonder dat hij opeens stil blijft staan. Beetje lastig uit te leggen. En op een heel flauw aflopen weg deel moet de auto gaan rollen zodra je de rem los laat.
Ook met het duwen van de auto moet je geen weerstand voelen
reinoutsmit
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: nieuw-vennep
Leeftijd: 41
Homepage: watersportspics.co…
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: remstof

 · 
Posted: 10.05.2015 - 22:00  ·  #8
voelde midden op remschijf waar blokken de schijf raken.
Gisteren nog is goed opgelet bij stoplichten enzo, auto rolt netjes uit verder/terug bij flauwe hellingen en zelfs bij volledig uitrollen/remmen op de motor van de snelweg komende met kouden schijven stilstaan bij de pomp.
Lijkt erop dat ik me dus vergist heb.
Dank voor de tips, weet in ieder geval waar op te letten bij een volgende keer.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: remstof

 · 
Posted: 10.05.2015 - 22:24  ·  #9
Vroeger was ik nog dom(mer) en reed de blokken op tot er nog 4 of 5mm op zat.
Dat heeft me wel een een remklauw revisie gekost,
Tegenwoordig gaan ze bij 50% er al af.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 53
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: remstof

 · 
Posted: 10.05.2015 - 23:34  ·  #10
Ik gebruik ze altijd tot dat ze echt op zijn, en nog nooit iets nadeligs ondervonden
joostgroot
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Utrecht
Berichten: 100
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: remstof

 · 
Posted: 11.05.2015 - 21:57  ·  #11
Ik heb net nieuwe schijven en blokken (1,5 week geleden bij volvoservice). Mijn velgen zijn momenteel ook erg zwart. Kan het kloppen dat er bij nieuwe blokken + schijven ook extra remstof oid afkomt?
@@lgra
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Groningen
Leeftijd: 64
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: remstof

 · 
Posted: 12.05.2015 - 20:52  ·  #12
Remstof kan idd verergeren bij het inlopennvan de blokken. Er moet nl extra materiaal afgeslepen worden (inlopen) om optimaal het profiel van de gebruikte schijf te volgen.

Verder kunnen periodes van regen ook voor extra remstof zorgen. Tengevolge van opspattend water ontstaat er nl roestvorming op de schijf waardoor het oppervlak vd schijf iewat ruw wordt.
ga je daarna weer rijden en dus remmen dan geeft de ruwere schijf extra slijtage van de remblokken met als gevolg extra remstof. <_<
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: remstof

 · 
Posted: 13.05.2015 - 07:10  ·  #13
626Ronin
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Cocoa City
Leeftijd: 50
Berichten: 1226
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: remstof

 · 
Posted: 13.05.2015 - 14:01  ·  #14
Quote door maurits
Om goed te beoordelen moet toch echt het wiel eraf.

sorry, maar deze foto's zeggen mij genoeg, als ze op de foto (of door de spaken heen) verder versleten zijn ga ik pas het wiel erafhalen voor verdere inspectie..

als je remklauwen (en stofhoezen daarvan) al wat ouder zijn, kan je met helemaal oprijden van blokken en schijven, net je stofhoes scheuren waarna je zuiger vastroest en je de volgende set blokken er niet meer in krijgt zonder revisie van de klauw..
preventief je stofhoes vervangen (of meteen beide ringen) kan dat probleem helpen voorkomen.
reinoutsmit
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: nieuw-vennep
Leeftijd: 41
Homepage: watersportspics.co…
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: remstof

 · 
Posted: 08.08.2015 - 09:34  ·  #15
nu bij volvoservice voor onderhoud en meteen even de blokken/schijven laten nakijken.
Worden op advies van Kuba meteen vervangen. Schijven voor hadden best dikke rand (paar mm) tussen de buitenkant en het versleten oppervlak.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0