Remupgrade - monteren grotere schijven

S80 D5 automaat 2002

 
 
 
 
 
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2719
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Remupgrade - monteren grotere schijven

 · 
Posted: 26.04.2015 - 13:47  ·  #16
Dat zijn ook geen Volvo remmen onder een v70nn, maar Ford...... :bandit: :D
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Remupgrade - monteren grotere schijven

 · 
Posted: 26.04.2015 - 13:57  ·  #17
Quote door Hksvs



Serieus?! Tijdens je privé ritjes wellicht. Maar voor ons, LE Infra Verkeer (voormalig KLPD) tijdens onze diensten remt het dus voor geen meter onder de V70NN d5 / T6. Wij zouden echt iets beters moeten hebben, want we zetten ze nog regelmatig in de fik, de remmen dan.

Ik denk soms dat we nog vaker schijven en blokken wisselen dan banden. Heel vaak zijn de schijven helemaal blauw geblakerd en heb je er niks meer aan.


LE zijn dan ook lompe horken :P

Iedereen snapt dat een paar leuke hoge snelheid ritjes in druk verkeer een aanslag gaan zijn voor met name je remmen.
Gelukkig zal geen weldenkend mens zo met zijn eigen auto omgaan, die vergelijking vind ik dus niet echt opgaan.
Wat ik dan weer niet snapt ( niet zou willen snappen, maar helaas snap ik het wel ) is waarom er dan niet na 2 of 3 van die soort incidentjes een up-grade van de remmen uitgevoerd word.
Hksvs
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Noord-Brabant
Leeftijd: 41
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Remupgrade - monteren grotere schijven

 · 
Posted: 26.04.2015 - 14:04  ·  #18
Tsja, na de media ophef over de V50 remmen is er wel wat gedaan. Nu niet..... maar geloof mij maar dat dit weleens de laatste Volvo's voor ons geweest kunnen zijn. Wij hebben nog nooit zoveel problemen met een Volvo gehad als met onze V70's MY'13 en MY'15. Ik vind het wel jammer, maar Volvo kan gewoon niet meer aan ons eisen pakket voldoen.
@@lgra
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Groningen
Leeftijd: 64
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Remupgrade - monteren grotere schijven

 · 
Posted: 26.04.2015 - 16:40  ·  #19
Grotere schijven is niet de eerste optie voor betere remmen. De standaard schijven zijn niet onder gedimensioneerd. Kies als voor een set goede remblokken, daarmee valt echt winst te boeken. Met vrijwel al het after-market-spul lever je echt in tov originele blokken, maar winst valt te behalen door bv ATE, Pagid of SBS remblokken om maar eens wat merken te noemen.

Het verhaal KLPD is een verhaal apart. Een dergelijk gebrek aan koeling komt normaliter niet voor, zelfs niet op het circuit. Veelvuldig remmen, waarbij het ESP ook nog een forse duit in het zakje doet en zonder dat de remschijven eens de tijd krijgen om weer af te kolen, dar is vrijwel geen enkel remblok tegen bestand. Je moet dan echt naar een betere remkoelings oplossingen gaan zoeken, bv gewijzigde remstofkappen en andere/groter schijven. Zelfs dan zul je incidenten! overhouden waarbij oververhitting optreedt. Laat duidelijk zijn dat dit echt niet een specifiek Volvo "probleem" is. Hetzelfde zie je bij de Tourans, de Vito's, de Passat's die wat sneller zijn dan het gemiddelde politievoertuig. Tis gewoon de af en toe extreme, niets ontziende, rijstijl. Juist bij de LE komt dit probleem als eerste naar voren omdat die vaker van extreem hoge snelheden weer afremmen, of met regelmaat in het regelbereik van de ESP rijden. En die rijden toevallig Volvo. :police: :yes:
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 56
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Remupgrade - monteren grotere schijven

 · 
Posted: 26.04.2015 - 17:57  ·  #20
Die andere merken zou ik wel willen proberen maar aan welke soort kleeft welk nadeel?

De originele blokken die ik nu heb op de 305? schijven doen hun werk beter dan op de 286 schijven. Als het nog beter kan dan graag!
noensboy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 42
Berichten: 98
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Remupgrade - monteren grotere schijven

 · 
Posted: 28.04.2015 - 10:41  ·  #21
Voor de upgrade zou ik hieraan voldoende moeten hebben?

Voorzijde:


Achterzijde:


De afstand tussen de boutgaten zou in principe voor de S80 en XC90 gelijk moeten zijn aan elkaar?

En moeten de remschoenen ook vernieuwd worden neem ik aan?
FreddyNL
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: De Bilt
Leeftijd: 35
Berichten: 840
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: Remupgrade - monteren grotere schijven

 · 
Posted: 28.04.2015 - 12:10  ·  #22
Quote door Lupo Roffel

Die andere merken zou ik wel willen proberen maar aan welke soort kleeft welk nadeel?

De originele blokken die ik nu heb op de 305? schijven doen hun werk beter dan op de 286 schijven. Als het nog beter kan dan graag!


Over het algemeen produceren de meeste remblokken die genoemd zijn meer remstof en sommigen willen nog wel eens piepen.

Mag zelf denk eind van het jaar ook naar andere remblokken gaan kijken en dan komt er ook wat beters op.
Het voldoet, maar het kan altijd beter en grotere schijven/klauwen sla ik liever nog even over.

Zelf trouwens met een flink haast ritje, iets met noodgeval ook de remmen dusdanig heet weten te stoken dat ze ook bijna einde verhaal waren. Ritje had niet langer moeten zijn, stonken een uur in de wind en de werking was duidelijk minder. Zijn gelukkig niet blauw geworden want dan had ik ze ook direct weg gedaan, na het afkoelen remde het weer zoals het hoort.
En ja, ik rijd ook op het circuit dus weet wel het een en ander van remtechnieken, maar het blijft een zware auto die even niet werd gebruikt zoals hij standaard is bedoeld :whistle:
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Remupgrade - monteren grotere schijven

 · 
Posted: 28.04.2015 - 12:49  ·  #23
Remschoenen (parkeerrem) zijn van XC90 en V70 gelijk, dus ik neem aan voor S80 ook. Afstand tussen boutgaten klopt ook exact tussen SC90 en V70. Alleen zijn bij de voorremmen de boutgaten bij XC90 M14 draad en bij V70 M12 draad. Ik verwacht dat de S80 ook M12 draad heeft, dit zou ik even controleren. Je kunt de draad in de voorklauwen vergroten naar M16 en verloopbusjes M16->M12 verlijmen, of de gaten in de S80 opboren naar M14 en nieuwe bouten gebruiken.
En voor de upgrade zou ik er ook een paar remschijven bij doen :D , remt net effe beter.
noensboy
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 42
Berichten: 98
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Remupgrade - monteren grotere schijven

 · 
Posted: 03.05.2015 - 20:02  ·  #24
Hmmmm,
Wil eigenlijk niet gaan boren etc. aan het fuseestuk, met alle eventuele ellende van dien.

Maar als dat het enige is, kan daar ook wel een andere oplossing voor gevonden worden.
Nog bedankt voor de tip van de schijven, zou ze bijna vergeten :whistle:
steven v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Leersum
Berichten: 444
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Remupgrade - monteren grotere schijven

 · 
Posted: 03.05.2015 - 21:22  ·  #25
Wat is het gevolg voor de stabiliteit van de auto, als je de remkracht aanzienlijk gaat verhogen? Is er bijvoorbeeld een gevolg voor je ABS, DTSC, of hoe al die systemen ook Mogen heten bij volvo?

even eerlijk (het is absoluut niet persoonlijk bedoeld)
Volvo is nogal een merk dat veiligheid hoog heft staan. Ik ga er dan ook vanuit dat de remmen eveneens in orde zijn ontworpen. Mijn V70 remt prima met een 2.5T. Als je zoveel meer behoefte hebt aan remkracht, dan vraag ik me eigenlijk af hoe er met de auto wordt gereden? (...wil ik dat jij uit mijn buurt blijft?)

Ik heb zelf aardig wat ervaring met het rijden op zandvoort. In die wereld wordt natuurlijk veel met de remmerij gedaan. Daar liepen genoeg dwazen rond die op straat met schijven reden die warm moesten zijn voordat ze wat gingen doen: levensgevaarlijk. Ik heb genoeg mensen zien rond-torren doordat de afstelling niet klopte, hij opens "toch wel heel hard" remde etc...

Als alle onderdelen van Volvo erop gedimensioneerd zijn, kun je dat allemaal wel overzetten.

Pas ajb wel op wat je tussen de oren denkt als je opens meer remvermogen hebt. Diegeen achter je heeft waarschijnlijk gewoon die zielige standard remmen uit zweden.

Be safe :happy:
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Remupgrade - monteren grotere schijven

 · 
Posted: 03.05.2015 - 22:05  ·  #26
Steven V70 onderschrijf ik grotendeels. Het bij elkaar hobby-en van remonderdelen, waar de sloop de leverancier is, er gaten worden opgeboord en met helicoils worden teruggebracht om e.e.a. passend te krijgen:

A: wat is je huidig remvermogen in m/sec2
B: welk remvermogen denk je te bereiken met je zgn. "up-grade"?

Volvo levert ruim bemeten auto's met dito remmen, die ruimschoots voldoen bij normaal gebruik. Dus ook voor gebruik met de caravan in de bergen. Tenminste als je daar kunt rijden. Kun je niet normaal rijden, blijf dan op het circuit. De openbare weg is geen testcircuit voor hobby projecten.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0