Remvloeistof

 
 
 
 
 
Remco1978
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 160
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Remvloeistof

 · 
Posted: 13.12.2022 - 07:42  ·  #1
Auto voor de apk geweest.
Gelijk ook remvloeistof laten vervangen.
Wat n verschil zeg. Was zelf eerlijk gezegd bang dat rembekrachtiger kapot zou zijn.
Gelijk eerste keer dat ik t rempedaal intrapte merkte ik t verschil
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Remvloeistof

 · 
Posted: 13.12.2022 - 09:48  ·  #2
Dan was die ook wel goed over tijd waarschijnlijk. Kwam hij er bruin of groen uit? Ik heb beide al gezien. Met elke 2-3 jaar vervangen voorkom je aanslag en roest in het systeem. Ook de koppeling meegenomen igv handbak? Die gebruikt dezelfde vloeistof.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Remvloeistof

 · 
Posted: 13.12.2022 - 12:27  ·  #3
Het kost weinig en mag echt wel iedere twee jaar ververst worden.

Remvloeistof is sterk hygroscopisch, het trekt vocht aan.
Dat is om twee redenen ongewenst.
1. Vocht verlaagt het kookpunt en brengt fading dichterbij vooral wanneer de remmen zoals in de bergen zwaarder belast worden.
Bij fading is de remkracht in een keer weg. Het vocht gaat koken met gasvorming tot gevolg. Gas laat zich samendrukken, de remmen weigeren.
2. Vocht in het systeem is de oorzaak van roestinwerking op de cylinders. Dat levert vastzittende remklauwen op.

In landen als Zwitserland wordt de remvloeistof ieder jaar vervangen. Kleine moeite die veel zin heeft.
Remco1978
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 160
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Remvloeistof

 · 
Posted: 13.12.2022 - 19:48  ·  #4
Quote door Bolbo

Dan was die ook wel goed over tijd waarschijnlijk. Kwam hij er bruin of groen uit? Ik heb beide al gezien. Met elke 2-3 jaar vervangen voorkom je aanslag en roest in het systeem. Ook de koppeling meegenomen igv handbak? Die gebruikt dezelfde vloeistof.


Geen idee zal ze morgen eens vragen, heb zelf n automaat.
Remco1978
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 160
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Re: Remvloeistof

 · 
Posted: 13.12.2022 - 19:52  ·  #5
Quote door Wakkerewilly

Het kost weinig en mag echt wel iedere twee jaar ververst worden.

Remvloeistof is sterk hygroscopisch, het trekt vocht aan.
Dat is om twee redenen ongewenst.
1. Vocht verlaagt het kookpunt en brengt fading dichterbij vooral wanneer de remmen zoals in de bergen zwaarder belast worden.
Bij fading is de remkracht in een keer weg. Het vocht gaat koken met gasvorming tot gevolg. Gas laat zich samendrukken, de remmen weigeren.
2. Vocht in het systeem is de oorzaak van roestinwerking op de cylinders. Dat levert vastzittende remklauwen op.

In landen als Zwitserland wordt de remvloeistof ieder jaar vervangen. Kleine moeite die veel zin heeft.


Dit is de 1e keer met al m’n oude auto’s die ik heb gehad dat ik dit verschil zo heb kunnen vernemen.
Had eerder ook de auto’s nooit langer als 3jaar.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Remvloeistof

 · 
Posted: 13.12.2022 - 21:46  ·  #6
Heb bij de S40 ook de remolie ververst afgelopen zomer. Met een remontluchter echt een fluitje van een cent. In je eentje en geen geknoei of vieze handen.
Pompen en wachten tot er shcone olie uit de nippel stroomt. Moet zeggen dat het bij de S40 nog best mooi schoon was.
Van de S60 en V70 kon je echt duidelijk zien wanneer de schone olie bij de remklauw was. Dat ging van bruin naar helder.

Hoe doe je de handbak dan? Zit daar ook een ontluchtingsnippel oid?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3163
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Remvloeistof

 · 
Posted: 13.12.2022 - 21:47  ·  #7
En stel je doet er water in, waardoor gaat het dan koken, waar komt die hitte precies vandaan?
Door de wrijving in de remcilinder of remklauw?
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 75
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Remvloeistof

 · 
Posted: 13.12.2022 - 22:17  ·  #8
Quote door Jeroen

En stel je doet er water in, waardoor gaat het dan koken, waar komt die hitte precies vandaan?
Door de wrijving in de remcilinder of remklauw?


Door de wrijving van remblok op de remschijf. En vergis je niet in de temperatuurontwikkeling die zich voortzet via remcylinder naar de remvloeistof.
Wakkerewilly
 
Avatar
 
Subject:

Re: Remvloeistof

 · 
Posted: 14.12.2022 - 09:01  ·  #9
Vergis je niet in het effect van kokende remvloeistof door vochtinwerking.
Ik herinner me nog goed hoe machteloos ik me voelde bij een afdaling in de bergen met een rempedaal dat tot de bodem gaat zonder enige remwerking. In een auto met automatische versnellingsbak heb je niet veel mogelijkheden de snelheid naar beneden te brengen.

Castrol had een apparaat waarmee het kookpunt van de remvloeistof gemeten kon worden.
Het is verstandiger niet te meten maar iedere twee jaar de remvloeistof te vervangen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4101
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Remvloeistof

 · 
Posted: 14.12.2022 - 09:12  ·  #10
Quote door Jeroen

Hoe doe je de handbak dan? Zit daar ook een ontluchtingsnippel oid?


Ja, uit het koppelingshuis aan de kant van het vliegwiel steekt een ontluchtingsnippel, net zo een als op de remklauwen. De hitte-ontwikkeling en druk is veel minder in de koppeling dan in de remmen, dus het gevaar dat het daar zal koken is niet groot, maar roestvorming is wel een probleem. Je behoudt er dus je hulpkoppelingscylinder mee door ook die vloeistof te vervangen.
Dit wordt nog minder vaak gedaan dan de vloeistof in de remklauwen, bij mijn auto's kwam het er echt supergoor uit terwijl de koppeling nog prima werkte, gelukkig.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4709
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Remvloeistof

 · 
Posted: 14.12.2022 - 12:35  ·  #11
Quote door Wakkerewilly

Vergis je niet in het effect van kokende remvloeistof door vochtinwerking.
Ik herinner me nog goed hoe machteloos ik me voelde bij een afdaling in de bergen met een rempedaal dat tot de bodem gaat zonder enige remwerking. In een auto met automatische versnellingsbak heb je niet veel mogelijkheden de snelheid naar beneden te brengen.

Castrol had een apparaat waarmee het kookpunt van de remvloeistof gemeten kon worden.
Het is verstandiger niet te meten maar iedere twee jaar de remvloeistof te vervangen.


Hier ben ik het wel mee eens.
Gewoon 1 keer per 2 a 3 jaar preventief vervangen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0