Reparatie loslatende (bekleding) deurpanelen S/V70 classic.

Het is mogelijk.

lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Reparatie loslatende (bekleding) deurpanelen S/V70 classic.

· 
Posted: 25.12.2015 - 14:44  ·  #1
Ook mijn deurpanelen moesten eraan geloven: 2 euvels:
-de kunststof bevestigingsbeugels en het bergvak die loslaten van het paneel zodat het paneel aan de onderzijde los van de deur zit.
-loslatende bekleding van de armsteun. Het gaat hier om een half 'leder' interieur (= skai bekleding).

Eerst de diverse Volvo-slopen gevraagd of ze nog goede panelen hadden. Helaas, die zijn schaars aan het worden....dus dan zelf maar eens kijken.

Het paneel bestaat uit 2 delen: een binnenpaneel met de armsteun, luidsprekerrooster en bergvak, verlijmd in het buitenpaneel.

Bij een auto-interieur bekleder gevraagd welke contactlijm ik zou kunnen gebruiken: gewoon Bisontix. O ja, zij wilden deze panelen niet repareren, waarschijnlijk om onderstaande en als je iemand vindt die het wel zou doen zal het niet goedkoop zijn.

Omdat het binnenpaneel toch half los was, was het makkelijk om met een plamuurmes de rest van het paneel van het buitenpaneel te scheiden. De lijm was toch al niet best meer. Begonnen met het voorzichtig loshalen van het skai-bekleding van de armsteun. Dit is een 1 mm kunststof deklaag op een 8 mm dikke schuimlaag gelijmd. Deze is vervolgens op het paneel gelijmd. Met een plamuurmes voorzichtig tussen het schuim en het paneel de laag los steken in de verwachting dat waar de bekleding los aan het laten was, dit niet meer hoefde te gebeuren en dan de boel opnieuw lijmen. Wat blijkt: het schuim van de bekleding laat niet los van het paneel maar de deklaag laat los van het schuim dat zelf nog netjes op het paneel zat :swear: ...zie foto waar ik het schuim open heb geknipt om te laten zien dat de lijm van het schuim helemaal van de deklaag losgelaten heeft: zelfs geen lijmrest te bekennen. Wat nu? Het enige wat je kan doen is proberen dit weer te lijmen. Het liefst zou je de hele bekleding laag eraf halen en de hele schuimlaag eraf halen en opnieuw verlijmen maar dit kan niet: de bekleding zit onder het handvat en het luidsprekerrooster en beide zijn niet te verwijderen...(de eerste is heeel goed met het paneel verlijmd, van het rooster zijn doorgestoken pennen omgesmolten) Dit hoeft eigenlijk ook niet: je kan alleen de losgelaten gedeeltes van het schuim open knippen en opnieuw verlijmen met de deklaag. Vervolgens kun je het weer verlijmen op het paneel. Deze 'binnenranden' hebben het meeste spanning, de rest is vlak en blijft wel zitten. Dit is te doen. (in een ander topic werd de suggestie gedaan om lijm door een injectienaald door de bekleding te prikken maar dit gaat niet werken omdat je contactlijm nodig hebt).

Omdat ik bij een algemene sloop een goed binnenpaneel met intakte armbekleding gevonden had, hoefde ik dit niet te doen gelukkig.

De positie van binnenpaneel en losse beugels afgetekend op het buitenpaneel. Beide panelen met een kwast goed in de Bisontix gezet. Een goede uitgestreken laag, niet te dun. 25 minuten laten drogen. Vervolgens eerst voorzichtig de onderzijden op de afgetekende posities tegen elkaar gezet en zo naar boven "afgerold"' (vergelijk het met een sticker plakken).

Daarna met lijmtangen, doeken en wat houten latjes en rubber stroken op zoveel mogelijk plaatsen druk uit oefenen en een paar uur laten liggen. Na het loshalen van de lijmtangen zie je afdrukken van de latjes maar die trekken na een paar uur weer weg.

Paneel zit weer muurvast en rammelvrij in het portier. :thumb: Yihaa.

Benodigdheden:
-Bisontix professional.(in de betere bouwmarkt) of een andere goede contactlijm.
-kwast voor het lijmen.
-plamuurmes
-veel lijmtangen, doeken tegen beschadigen, latjes of rubberstroken om de druk te verdelen.
-geduld.

Kosten: 1 binnenpaneel 10,-, 1 pot Bisontix 750 ml 22,- (genoeg voor wel 8 panelen, dus een flinke tube 100 ml zou moeten gaan). Voorbereiden en lijmen een uurtje of 2-3 en een uurtje of 8 onder de lijmtangen laten 'drogen'.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Reparatie deurpanelen S/V70 classic: gedeeltelijk mogelijk.

· 
Posted: 25.12.2015 - 14:56  ·  #2
Vervangen kunnen we allemaal , maar dit is repareren , goed bezig .
wannahaveV70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

Re: Reparatie loslatende (bekleding) deurpanelen S/V70 classic.

· 
Posted: 26.12.2015 - 07:31  ·  #3
Goed bezig! Mijn panelen zijn nog behoorlijk rammelvrij, behalve lv en rv. Als ik de raamgeleiders in het voorjaar vervang, ga ik meteen de panelen doen zoals in jouw voorbeeld! Top!

Hoe is het met het paneel in je achterklep gesteld? Ik heb vorige week met succes het welbekende reparatie setje gebruikt. De pluggetjes zijn iets minder mooi dan origineel, maar vooral door de vouwbare alu stripjes kon ik met succes de uitgelubberde gaten in het kunststof aan de bovenzijde van het paneel repareren. Paneel zit nu steviger, en rammelvrij, op z'n plek.
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.12.2015 - 09:20  ·  #4
@wannahavev70: nou ben ik even benieuwd waarom je je raamgeleider gaat vervangen. Of bedoel je die groene glijblokjes?

Ik merkte al een hele tijd een 'tikkerig' rammeltje ergens op slothoogte bij de B-stijl (kabel die los zat?). Dit bleek niet in de B-stijl te zitten, ik dacht dat het van het rolgordijn van het achterportier dan kwam, ook op die hoogte. Nu met het deurpaneel eraf, was het geluid veel harder en wat bleek: de popnagel waarmee de raamgeleider (verticale u-profiel met rubber) in het portier zit, was helemaal los waarmee de hele raamgeleider half los rammelde. Moest het raam en motorplaat eraf halen om goed met een tang bij de popnagel te kunnen (tegenhouden met boren) en nu vastgezet met M5-bout met sleufkop, ringen en zelfborgende moer.
Het geleiderprofiel zelf en rubber waren in orde. Meteen de groene glijblokjes vervangen en de tanden van het raammechanisme opnieuw ingevet.

Al met al een hele revisie van het portier. :D

Bijgevoegd nog een paar foto's van het lijmen. Succes! Groeten, Ludo.
wannahaveV70
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 26.12.2015 - 11:41  ·  #5
Ik bedoelde de glijblokjes inderdaad, maar ik zal dus ook opletten hoe de er verder uitziet. Overigens heb ik geen bijgeluiden, al merk ik vooral aan de bijrijderskant dat de boel niet heel soepel zakt en daalt, en enigszins kantelt.
rondog
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: wolvengang.com
Subject:

· 
Posted: 11.01.2016 - 16:33  ·  #6
Da's een mooi maar flink project geworden! Omdat wij met ons Wolvengang netwerk 3 Classics rijden hebben we onszelf beloofd een eenvoudige oplossing te vinden voor het vinyl probleem op de deurpanelen van de Classic. En dat lijkt nu gelukt! Voor onze eenvoudige en voordelige reparatiekit hoeft het deurpaneel NIET te worden verwijderd! We horen binnenkort de resultaten afkomstig van de derde test, we houden jullie op de hoogte! Hier vind je ons: http://www.wolvengang.com/#!classic-van-de-zaak/c205l
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.02.2016 - 14:19  ·  #7
Zoals boven geschreven had ik een binnenpaneel met niet-losgelaten-bekleding weer in een net buitenpaneel gelijmd zodat ik weer een goed deurpaneel had.

Ik had nog niet geprobeerd om de losgelaten bekleding zelf te repareren. D.w.z. de losgelaten schuimlaag eerst weer op de skai-buiten-laag lijmen (dit is dus het probleem, niet dat de schuimlaag van het paneel loslaat) en vervolgens weer de skai+schuimlaag weer op het paneel lijmen.

Omdat ik nog een losgelaten achterdeur paneel had liggen, dit maar eens geprobeerd: Bekleding zover mogelijk los steken van het paneel, de schuimlaag ter plekke van het losgelaten gedeelte open knippen, daar contactlijm tussen schuim en skai-laag aanbrengen en weer op elkaar lijmen en vervolgens het geheel op het paneellijmen. Het resultaat is niet mooi helaas. Het grootste probleem zit 'm in het verlijmen van het schuim op de skai. De randen waar je het schuim open knipt en de overgang van oud-nieuw lijmgedeelte blijft zichtbaar. Het tweede is dat het moeilijk is om het geheel weer strak in de hoeken te krijgen. Zie foto's: ik had geen foto van 'voor' gemaakt, dus daarom even een oude foto van een voordeur paneel met vergelijkbare loslaat-plek ge-upload.

Dus de enige werkbare "reparatie" is om 1. een net deurpaneel op de sloop te vinden of 2. als je op de sloop een beschadigd buitenpaneel met intacte bekleding (binnenpaneel) kan vinden, dan hiervan het binnenpaneel eruit te halen en in je eigen buitenpaneel te lijmen. Dit gaat prima.

Overigens kan ik voor het lijmen van de kunststof beugels op het paneel (voor de bevestigingspluggen naar het portier) een lijmkit aanbevelen i.p.v. de contactlijm waarmee ik het binnenpaneel heb gedaan. Dit omdat ik merkte dat sommige beugels niet echt vastzaten en ze er weer te makkelijk af kon trekken. De lijmlaag van de contactlijm is te dun waardoor deze niet over het hele oppervlak contact maakt. Zo'n beugeltje heeft al weinig contactoppervlak met het paneel dus trek je ze er dan zo weer af. Ook leek de lijm niet goed te hechten op de beugels -> deze hadden nog de groene oude lijmlaag. Deze lijmlaag zit weliswaar muurvast op het kunststof echter de Bisontix leek niet goed hierop te hechten. Of was ik vergeten te ontvetten? Dus nu voor de zekerheid de oude lijm van de beugels geschuurd, oude nieuwe Bisontix-lijmresten van paneel geschuurd, ontvet en met DenBraven Hybrifix gelijmd en geklemd. Na 12 uur drogen: muurvast zoals ik het wilde! Een dergelijke lijmkit (Bison Polymax of vergelijkbaar) heeft spleetvullend vermogen dus zorgt hier voor een maximaal lijmoppervlak. Het binnenpaneel zelf kan je wel met Bisontix lijmen om je hier al grote oppervlakken heb en je deze ook nog heel goed kan klemmen.
Marc de Rooij
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 26.02.2016 - 16:19  ·  #8
Quote door wannahaveV70

Ik bedoelde de glijblokjes inderdaad, maar ik zal dus ook opletten hoe de er verder uitziet. Overigens heb ik geen bijgeluiden, al merk ik vooral aan de bijrijderskant dat de boel niet heel soepel zakt en daalt, en enigszins kantelt.

Dit ligt niet aan de groene glijblokjes maar aan je raamgeleider die slecht begint te worden. Deze is waarschijnlijk al bijna door geroest.
Geleiders zijn ook niet heel duur om aan te schaffen.

Misschien ook veel vuil tussen gekomen.

Het kantelen heeft niet veel met de glijblokjes te maken.

Zelf ook het probleem en ga morgen de geleider vervangen
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.02.2016 - 21:14  ·  #9
Quote door Marc de Rooij

Quote door wannahaveV70

Dit ligt niet aan de groene glijblokjes maar aan je raamgeleider die slecht begint te worden. Deze is waarschijnlijk al bijna door geroest.
Geleiders zijn ook niet heel duur om aan te schaffen.

Misschien ook veel vuil tussen gekomen.

Het kantelen heeft niet veel met de glijblokjes te maken.

Zelf ook het probleem en ga morgen de geleider vervangen

Welke raamgeleider bedoel je dan? De enige die je los kan vervangen is de verticale en die heeft geen invloed op kantelen van-voor-naar-achter. Is ook van verzinkt staal dus doorroesten is onwaarschijnlijk.

Het kantelen kan wel met de 2 glijblokjes te maken hebben en is de meest waarschijnlijke oorzaak ervan. 1 blokje glijdt strak in het horizontale aluminium geleider-C-profiel dat aan het raam vastgelijmd zit. Het andere blokje zit vast in het profiel. Afgesleten blokjes of gebroken blokjes zorgen voor speling en kan het raam van voor-naar-achter kantelen.
Als het bevestigings-oog voor de raammechanisme-pen eenmaal echt uit het blokje breekt (zoals vaak bij de V70N), komt het los van het mechanisme en kantelt de ruit helemaal je portier in.

Of de gelijmde alu-geleider op het raam moet uitgesleten zijn. Het mechanisme zelf heeft ook nog een glij-blok dat loopt in een stukje C-profiel ,vast op de mechanisme-plaat. Dit profiel en plaat zijn van verzinkt staal. Speling hier heeft ook kanteling tot gevolg.

Bij open raam zakt de ruit in de interne verticale raamgeleider: staal verzinkt U-profiel met daarin een U-rubber met vilt. Deze zorgt er dan voor dat het raam niet in het portier van links-naar-rechts kantelt en rammelt. Als deze los zit dan kan het raam nog steeds niet van voor-naar-achter kantelen (uit eigen ervaring).

Bij preventieve vervanging eind 2015 bij mijn Classic uit 1999 bleken de groene blokjes nog prima (is een veel beter materiaal dan de blauwe van de V70N), het alu-profiel ook en geen roest te bekennen aan mechanisme of verticale geleider. Bij mij was de popnagel waarmee de verticale geleider vast zit, los gekomen : rammel bij dicht raam. Vastgezet met bout en borgmoer. :thumb:

Laat eens weten wat bij jouw raam het euvel was.
Wolvengang
Forumlid.
Geslacht: n/a
Homepage: wolvengang.com
Subject:

· 
Posted: 09.02.2017 - 16:07  ·  #10
Hee Lerren, wat een fantastische klus! Maar wij hadden beloofd voor een reparatiesetje te zorgen, en ook dat is gelukt! Deze week introduceerden we de Panelpads set voor snelle reparatie van loslatend vinyl op de deurpanelen van de Volvo V70, de Volvo S70, en de Volvo V70 XC Classic (1996 - 2000). Het setje is eenvoudig te monteren en gelukkig hebben we het allemaal nog behoorlijk voordelig weten te houden. En Panelpads kreeg z'n eigen subdomein op onze website: www.wolvengang.com/panelpads.

Selected quotes for multi-quoting:   0