reparatie rolgordijn achterportier V70 Classic

afgebroken raamhaak vervangen

 
 
 
 
 
lerren
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: HELMOND
Berichten: 387
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

reparatie rolgordijn achterportier V70 Classic

 · 
Posted: 12.06.2015 - 22:59  ·  #1
De rolgordijnen voor het achterportier hebben een zwak punt: het kunststof raamhaakje breekt aan de bovenzijde. Al dan niet geholpen door de vingertjes van kleine meisjes op de achterbank...... <_< .

Voor degene die beetje handig is en een strip RVS kan bemachtigen, is het hufter- en kindproof te maken:

O.a. nodig:
-strip RVS 0.8 mm dik, 25 mm breed.
-strip staal, 4 mm dik, met scherpe randen. (Dit is de dikte van het glas.)
-stuk rond staal Ø10-12 mm, bv. een M10-M12-bout is prima.
-extra stuk plat staal
-bankschroef

Globale werkwijze:

Zie foto's. (ik weet niet waarom ze op z'n kop weergegeven worden, volgorde is ook andersom).
1. klem de 0.8 strip tussen de 4 mm strip en extra strip. Buig de 0.8 strip nu om de 4 mm strip om de haak te maken. Om scherpe hoeken te krijgen moet de rand van de 4 mm strip scherp zijn. De extra strip is, om bij het om-de-4 mm-strip-hameren, dat de 0.8 mm strip goed tegen de 4 mm strip aan blijft liggen. Zo krijg je een mooie scherpe haak van 4 mm inwendig en niet bv. 4.5 of 5 mm.

2. Buig met de hand over de as Ø10 de ronding erin.
3. Klem de 0.8 weer tussen en 4 mm en extra strip om de lip in de juiste hoek te buigen.
4.Dan de lip op de juiste lengte afzagen.
5.2x Gaten Ø3 boren.
6. Met slijpsteen en vijl goed afwerken -> geen krassen op je raam.

Monteren doe je met bolkopboutjes M3x10 en een dopmoer M3. RVS is mooiste. Ik kon de 0.8 mm strip en boutjes op m'n werk meenemen, dopmoer bij Fabory gehaald.

Kostte me 1 prototype maken. Er zijn alleen wat hamersporen op de buitenzijde van de haak te zien ->kniesoorwerk. Breekt nooit, niet door vingertjes open te buigen :D . En ik persoonlijk vind het RVS prima staan.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0