Reparaties nodig, wie kan dit degelijk en netjes doen?

macfocus
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Reparaties nodig, wie kan dit degelijk en netjes doen?

· 
Posted: 26.10.2018 - 14:40  ·  #1
Hoi,

Mijn blauwe baksteen heeft wat problemen voor de APK.
An sich niet erg, wel een beetje jammer aangezien hij op de nominatie staat om komend kwartaal vervangen te worden.

De baksteen (V70 classic' 98 2.5 10V AUT) heeft volgens de dealer het volgende nodig:

• Uitlaat vanaf de cat (inclusief Cat dus)
  • Onderste draagarm links voor
  • Stuurkogel links

Inclusief een APK en uitlijnen rekent de dealer hier een bedrag voor van 4 cijfers wat niet met een 1 begint.
Dat doen we dus niet. Maar de auto moet wel gerepareerd worden.

Wie (bij voorkeur in de omgeving Almere, Amsterdam of Veenendaal, heeft de kennis, zin en tijd om dit goed op te lossen.
Hoofddoel, de auto netjes door de APK krijgen.
Er is best budget, maar ik ga voor 2 à 3 maanden geen 2K neerleggen.

Ik hoor het graag als iemand tips heeft.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

Re: Reparaties nodig, wie kan dit degelijk en netjes doen?

· 
Posted: 26.10.2018 - 14:59  ·  #2
schatting aftermarket spul:

Katalysator + cat-back €800 +/- €200 arbeid?

draagarm, €100+ klein uurtje werk

stuurkogel + apk + uitlijnen, €150

totaal is toch al snel €1300-1400 als je het door een handige forummer zou laten doen.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.10.2018 - 15:00  ·  #3
Je weet waar mijn huis woont en moet idd een stuk goedkoper kunnen. Als de voorpijp incl cat ook vervangen moet worden zijn incl. het catback gedeelte ook meteen het duurste in aanschaf. Er zitten 2 verschillende voorpijpen in de classic 10V gemonteerd, met flex stuk in de pijp en zonder en dan zit het flexstuk in het spruitstuk. Je moet dus wel even weten wat eronder zit. Catback van beide voorpijpen zijn gelijk weer.

Na draagarm en kogel vervangen denk dan ook even aan uitlijnen want is wel nodig.
joriz
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 26.10.2018 - 15:01  ·  #4
De uitlaat maakt het knap duur inderdaad, de rest is wel behapbaar.
Is een gebruikte uitlaat een optie?
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.10.2018 - 15:08  ·  #5
Idd, even kijken wat eronder zit en een compl gebruikte kopen met nieuw pakking en klem.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.10.2018 - 15:11  ·  #6
Dat was ook mijn gedachten. Gebruikte cat moet toch prima kunnen, die gaan niet zo heel vaak stuk. Daarmee bespaar je het grootste deel van de kosten. Overigens zijn gebruikte uitlaat delen normaal niet aan te bevelen, maar bij de classic en 850 zijn die origineel van extreem goede kwaliteit dat het nog wel een optie is. Bij de meeste 850's zit de originele uitlaat er nog onder, en die zijn meer dan 20 jaar oud. Denk dat een aftermarket uitlaat het misschien 5 jaar uit houdt, maar heb daar wat Volvo betreft niet zoveel ervaring mee.
Stuur Blade eens een berichtje. Die woont ook nig redelijk in de buurt.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 26.10.2018 - 15:17  ·  #7
Die dealer heeft er zeker geen zin in? Ik zou zeker een sec opinie zoeken. Heb je apk al betaald? zo nee op zoek naar een ander onafhakelijk station.

Als ie zo kort nog meemoet is het zaak idd zo goedkoop mogelijk en wel veilig door de apk.

Hoezo de katalysator? Doet ie het niet meer?

volgens mij moet de uitlaat voor de apk gasdicht zijn. dat hoeft dus niet nieuw ik zou denken aan wat laswerk bv.

Tja draagarm en stuurkogel moeten vervangen maar daar hoef je niet op leeg te lopen. ong 100 euro aan onderdelen maar wel wat werk en uitlijnen afhankelijk hoeveel kms je nog moet maken.

Even wachten op reactie verder via het forum. kan veeeel goedkoper opgelost. Hier zitten genoeg sponsors en of ervaren klussers.
macfocus
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 26.10.2018 - 17:17  ·  #8
Hi,

Een gebruikte of lassen is zeker een optie.
Hij schijnt op meerdere plekken te lekken, maar vooral op de voorste flens van de katalysator.
Voor iets wat hopelijk nog een maand of 3 en een krappe 10K km mee moet vind ik het wel best.
1300 is hoewel een prima prijs, niet wat ik in gedachten heb.
Roffeltje
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 60
Subject:

· 
Posted: 26.10.2018 - 17:58  ·  #9
Probeer Thuurbo.nl eens. Die heeft enkele gebruikte uitlaten liggen die nog in goede staat zijn. Misschien dat hij je verder kan helpen.

Is wel een tikkie uit de buurt: Gronsveld (bij Maastricht)
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 26.10.2018 - 18:05  ·  #10
Ik roep maar eens iets geks. Wat let je om zonder APK door te rijden? Calculeer de boete van 90 euro in voor als je pech hebt, misschien twee keer. Daarna zet je die kar op MP met verlopen APK. Ja, je krijgt er dan minder voor, maar ik betwijfel of je nu de reparatiekosten eruit gaat halen.

Vooral als je toch van plan bent 'm weg te doen, zou ik efficiënt met m'n energie en euro's omgaan. Maar dat ligt ook aan de rest van de auto. Als ie verder tiptop is, snap ik dat opgeknapt nog voor een nette prijs weg kan en dan kunnen de reparaties misschien wel uit.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.10.2018 - 18:16  ·  #11
Quote door Piet_piraat

Ik roep maar eens iets geks. Wat let je om zonder APK door te rijden? Calculeer de boete van 90 euro in voor als je pech hebt, misschien twee keer. Daarna zet je die kar op MP met verlopen APK. Ja, je krijgt er dan minder voor, maar ik betwijfel of je nu de reparatiekosten eruit gaat halen.

Vooral als je toch van plan bent 'm weg te doen, zou ik efficiënt met m'n energie en euro's omgaan. Maar dat ligt ook aan de rest van de auto. Als ie verder tiptop is, snap ik dat opgeknapt nog voor een nette prijs weg kan en dan kunnen de reparaties misschien wel uit.

ja, das een goeie. Doet mij denken aan een collega. Die heeft iets van 2 jaar doorgereden zonder geldige apk. Om de zoveel tijd kreeg hij dus automatisch een boete thuis. Is goedkoper dan de auto te laten repareren zei hij.
Alleen hopen dat je niet wordt aangehouden onderweg.
peter71
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 26.10.2018 - 18:21  ·  #12
Quote door ohz274

Quote door Piet_piraat

ja, das een goeie. Doet mij denken aan een collega. Die heeft iets van 2 jaar doorgereden zonder geldige apk. Om de zoveel tijd kreeg hij dus automatisch een boete thuis. Is goedkoper dan de auto te laten repareren zei hij.
Alleen hopen dat je niet wordt aangehouden onderweg.

Hopen dat je dan niet bij een ongeval betrokken raakt.
Verzekering kan dan best moeilijk doen.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.10.2018 - 18:32  ·  #13
Ja, reken daar maar op.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 26.10.2018 - 19:19  ·  #14
Het advies om maar zonder APK te gaan rijden is wel echt waardeloos... Boete is overigens 130 euro.

Als je de CO meting hebt gehaald zeg ik lekker kitten en lassen maar, nieuw draagarmpje en stuurkogel van goedkoop B-merk en je bent met €300 á 400,- echt wel klaar voor nog een jaartje.
macfocus
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 26.10.2018 - 19:30  ·  #15
Rijden zonder APK gaan we niet doen.
Wordt alleen maar gezeik.

Lassen wel (hopen dat dat lukt.
En idd een niet te duur draagarmpje.

Selected quotes for multi-quoting:   0