Richtingaanwijzers doen het niet meer

 
 
 
 
 
Julezzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 21
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Richtingaanwijzers doen het niet meer

 · 
Posted: 28.02.2024 - 19:21  ·  #1
Hoi allemaal, ik ben Julius en sinds een aantal maanden in het bezit van een heerlijk rijdende v70 2.4t Automaat uit 2001 met 324000 op de teller. Ben blij met de v70 het rijd heerlijk, heb hiervoor een s60 t5 Geartronic gehad , deze verkocht en had hier achteraf gezien vreselijk spijt van.
Ik zit nu met het volgende, mijn richting aanwijzers, ruitenwisser vloeistof motor , achter ruitenwisser en groot licht , doen het allemaal niet meer. Met het op slot doen van de auto lichten de knipperlichten op, de lampjes doen het dus wel , ook doet het alarm licht het gewoon. Als ik de richting aanwijzer naar links of rechts doe gebeurt er helemaal niks. Heeft er iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb een aantal zekeringen gecontroleerd en deze waren gewoon goed.

Groet Juul
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Richtingaanwijzers doen het niet meer

 · 
Posted: 28.02.2024 - 19:46  ·  #2
Dat zal een probleem met de SWM module zijn (Steering Wheel Module), daar zitten al die onderdelen aan. Uitlezen zou je op het goede spoor kunnen zetten - evt bij een forumlid via het lijstje, zie link onder.
Je kan ook eens de kappen achter het stuur verwijderen, kijken of je daar draadbreuk ziet oid.
Julezzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 21
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Richtingaanwijzers doen het niet meer

 · 
Posted: 28.02.2024 - 20:47  ·  #3
Dankje voor je snelle reactie terug!
Ik had hem indd vandaag al willen uit lezen in de hoop er achter te komen wat er scheelde, ik heb zelf een kastje die heb ik er aan gehangen maar ook op de poort zit geen stroom , dat maakt uit lezen niet mogelijk.
Het gekke is dat dit probleem zich voordeed na ik de reserve sleutel gebruikt heb omdat ik de sleutel die ik dagelijks gebruik om de auto mee te starten niet kon vinden. Of de uitval van die functies daardoor is onstaan durf ik niet te zeggen.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Richtingaanwijzers doen het niet meer

 · 
Posted: 28.02.2024 - 22:27  ·  #4
Julezzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 21
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Richtingaanwijzers doen het niet meer

 · 
Posted: 28.02.2024 - 22:52  ·  #5
Bedankt voor de tip! Zal ik morgen even proberen in de hoop dat alle functies het weer doen als van ouds.
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 55
Berichten: 333
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Richtingaanwijzers doen het niet meer

 · 
Posted: 29.02.2024 - 08:39  ·  #6
Quote door Bolbo

Ah. Ik zou de accu minstens 10 minuten ontkoppelen, dan weer aansluiten en kijken of het weer werkt met de oude sleutel.
Misschien is ligt er een startbeveiliging in een stuip ofzo.


En als je dan de massa kabel na die 10 minuten wachten weer aankoppelt wel voor je dat doet de sleutel in het contact doen en op stand II zetten om mogelijke andere storingen te voorkomen.
Julezzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 21
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Richtingaanwijzers doen het niet meer

 · 
Posted: 29.02.2024 - 08:46  ·  #7
Gaanik doen!
Bedankt voor de tip.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3179
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtingaanwijzers doen het niet meer

 · 
Posted: 29.02.2024 - 11:16  ·  #8
Of het echt werkt weet ik niet maar schijnt dat als je de los gekoppelde min kabel even op de + drukt, dat alles ook gereset wordt...

Uitlezen maakt dit probleem wel een stuk makkelijker weet ik uit ervaring met mijn richtingaanwijzers. Zekeringen zijn goed, ook die waar de OBD poort achter zit?

https://www.youtube.com/watch?v=ehNMwbgHY0o
Gummiebeer
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 43
Berichten: 139
Geregistreerd: 09 / 2022
Subject:

Re: Richtingaanwijzers doen het niet meer

 · 
Posted: 29.02.2024 - 11:38  ·  #9
In het instructieboekje wordt niet gerept over contact op stand 2 te zetten als je de min kabel weer aansluit.
Zelf al meerdere keren de accu achter weg gehad en nog nooit storing gekregen.
Julezzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 21
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Richtingaanwijzers doen het niet meer

 · 
Posted: 29.02.2024 - 13:09  ·  #10
Heb de accu voor dik 2 uur ontkoppeld helaas zonder resultaat. Mijn zoektocht gaat verder. Kan een stukkende relais dit probleem veroorzaken ? Ben er net achter dat de wieltjes op op het hendeltje van de richting aanwijzer om door het menu van de boordcomputer te scrollen het ook niet doet. Cruise controle doet het niet en ik ga er nu al van uit dat de claxon het ook niet doet. Een defecte SWM vind ik een logische verklaring voor het uitvallen van alle functies op het stuurwiel. Dat ik de auto niet kan uitlezen via de obd poort snap ik echter niet .
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3179
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtingaanwijzers doen het niet meer

 · 
Posted: 29.02.2024 - 13:10  ·  #11
Zelfde zekering misschien?
Onze V70 had een storing met gaspedaal. ETM vervangen, ander gaspedaal er in gehad, probleem bleef.
Uiteindelijk blijkt dat het gaspedaal een analoog en digitaal signaal naar de CEM stuurt, en die hebben een aparte zekering.
Digitale signaal zit op de zekering van de airco, daar zoek je het niet.
Dus wie weet waar jij eentje kapot kan hebben.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4105
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Richtingaanwijzers doen het niet meer

 · 
Posted: 29.02.2024 - 13:42  ·  #12
Quote door Jeroen

Of het echt werkt weet ik niet maar schijnt dat als je de los gekoppelde min kabel even op de + drukt, dat alles ook gereset wordt...


BELANGRIJK: Dan moet je uiteraard ook wel de pluskabel losgekoppeld hebben van de accu! En dan enkel de aansluitpunten met elkaar in contact brengen, zonder dat er contact is met de accu. Als je bovenstaande te letterlijk neemt zou die in staat zijn om de min-kabel op de plus van de accu te drukken, en dan heb je wel een probleem lijkt me.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3179
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Richtingaanwijzers doen het niet meer

 · 
Posted: 29.02.2024 - 14:11  ·  #13
Nou dat weet ik niet, heb ik vaak gedaan en nooit problemen. De - van de accu en caroserie van de auto zijn immers niet meer verbonden.
Als je een stroomkring zonder voeding hebt en de drukt de + en - op elkaar gebeurd er niets, als je dan op die beide draden een + klem van de accu drukt, gebeurd er nog steeds niets.
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 59
Berichten: 314
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Richtingaanwijzers doen het niet meer

 · 
Posted: 02.03.2024 - 08:15  ·  #14
Ik heb dat euvel ook al eens eerder gehad. Bleek er een sluiting te zitten in de knop van de stuurbediening.
Alles zit geschakeld in LIN-bus.

https://www.mvwautotechniek.nl/lin-bus/
Julezzz
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 21
Geregistreerd: 08 / 2021
Subject:

Re: Richtingaanwijzers doen het niet meer

 · 
Posted: 02.03.2024 - 09:49  ·  #15
Het ontkoppelen van de accu heeft een positief effect gehad op de auto.
Hiervoor schakelde de automaat nerveus en deze gaf nog wel eens een bonk bij het terug schakelen naar zijn 2. Bij het parkeren als ik de auto in de P stand zette viel het toerental weg en sloeg de motor af dit deed hij 7 van de 10 keer. Dit alles is nu verholpen na ik de accu een poos heb losgekoppeld , de automaat pakt veel beter op , op en terug schakelen gaat nu vele malen vloeiender. Dit had ik eerder moeten doen.

Ik sta op het punt een gebruikte swm aan te schaffen. Is een swm het zelfde als een sleepring, stuurhoeksensor of airbagring? En kan ik er 1 monteren van een s60 model met ander motortype ? Ik hoop dat ik het probleem hiermee kan verholpen. Ik ben er trouwens achter dat de claxon het wel doet en de achtet ruitenwisser inschakeld op het moment je de automaat in R drukt, hij doet het dus wel maar niet op de hendel aan het stuur. Verder snap ik niet hoe het kan dat ik de auto niet meer kan uitlezen, dat kon tot voor de functies uitvielen wel.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0