Rijden zonder aanjager in V70 Classic

en toch een 'beetje airco'

VolvoV70Classic
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Rijden zonder aanjager in V70 Classic

· 
Posted: 31.07.2018 - 21:30  ·  #1
Heren (/dames)

Ik zit heerlijk in Frankrijk met temperaturen lager dan in Nederland. Airco is echter noodzakelijk en meer dan dat. Voor de vakantie afgevuld etc en hij deed het perfect. Tot gisteren:

De lampjes van de airco gaan allemaal groen en oranje branden: een fout in het koeling/kachelsysteem. Wat blijkt: de aanjager gaat niet draaien. Ik heb het dashbordkastje gedemonteerd (leuke campingklus) en daarna de aanjager gedemonteerd. De kabels echter aangesloten gelaten. En hij doet het perfect. Geen hapering en geen aanlopen of iets dergelijks.

Na terugplaatsing: niets meer. Slaat ook niet aan. Enkel als ik met mijn vingers hard druk op een connector aan de aanjager gaat deze iets blazen. 3 keer geprobeerd en geen succes.

Wat is nu mijn idee (naast thuis laten repareren of vervangen over 10 dagen en 1000 KM): De aanjager helemaal demonteren en niet terugplaatsen. Op deze manier komt de kou van de airco in ieder geval tot aan het demonteerde dashbordkastje. En omdat de aanjager er daar uit is komt er hier nog redelijk wat kou uit.

Is dit een mogelijkheid? Als ik de aanjager erin laat komt er geen 'kou' doorheen omdat hij niet draait.

Ik hoor het graag.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

Re: Rijden zonder aanjager in V70 Classic

· 
Posted: 31.07.2018 - 22:51  ·  #2
Klinkt als een logische tijdelijke oplossing maar ik hoop voor je dat je op de weg terug geen last zult krijgen van condens op je voorruit als je een regenbui treft.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 31.07.2018 - 23:48  ·  #3
Heeft de Classic niet ergens een weerstanden-setje zitten, die de verschillende standen van de knop vertaald naar verschillende snelheden van de aanjager?
In de Astra en 1e Focus heb ik deze moeten vervangen omdat 1 of alle standen doorgebrand waren.

Als dat hier ook het probleem is, zou je de weerstand kunnen doorverbinden. Geen weerstand levert een ventilator die op volle kracht werkt.

Edit: In Vida bij een willekeurige V70 uit 1999 gekeken en die heeft zo'n weestand. (part 9134966)
Of en hoe deze door te verbinden is weet ik niet, maar misschien iemand anders hier wel.
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.08.2018 - 06:51  ·  #4
De contacten in de stekkers bij de kachelmotor willen wel eens verrotten bij een classic, krab die eens goed schoon allemaal (zowel stekker als de contacten op de kachelmotor. Kijk eens of je de stekkercontacten iets dichter kunt krijgen zodat ze strakker op de motor gaan. Als de kachelweerstand kapot is heb je of alleen een kachelmotor die alleen de hoogste stand nog doet, of eentje die helemaal niets meer doet.
VolvoV70Classic
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 01.08.2018 - 13:05  ·  #5
Ok. Ik ga zo de contacten eens controleren. Inderdaad vreemd dat als ik ze aanduw de airco het wel doet.

En die kachelweerstand? Op Google reeds een plaatje gevonden dus weet hoe die er uit ziet. Zit deze naast / aan de kachelmotor vast?
Dirk342
In nagedachtenis
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.08.2018 - 07:05  ·  #6
Nee, als je onder het handschoenenkastje kijkt, zit de kachelmotor helemaal rechts met een viertal schroeven, de weerstand zit ongeveer in het midden, dus meer naar links toe waar je ook het blauwe ECCrelaistje ziet hangen.

Selected quotes for multi-quoting:   0