Roadtrip Lapland

Noord zweden

 
 
 
 
 
bartv70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Almere
Berichten: 814
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 25.02.2020 - 12:40  ·  #16
Wauw wat gaaf!
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 25.02.2020 - 13:00  ·  #17
Zojuist een stukje kungsledentrail gelopen. 5km in ruim 2 uur. Wel zwaar zo door de sneeuw. En je komt dus aan het zweten, wat weer niet lekker is bij een beetje wind.
Maar het was en bleef mooi weer.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1690
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 25.02.2020 - 18:07  ·  #18
Quote door ohz274

Flink koude nacht in de auto gehad. Avond ervoor poollicht gezien, maar niet spectaculair. Op foto wel, maar die kan ik nu niet laten zien, want staat op mijn slr.
Volgens een local, die daar op de parkeerplaats in zijn caravan woonde 😲, was dit niks, zeg maar gradatie 0-1.
Bij gradatie 5, het hoogste, heb je echt een disco in de lucht.
Sta nu voor het abisko sky-station. Althans beneden. Er gaat een stoeltjeslift omhoog, maar die kost bijna €100. Dat gaan we dus niet doen.
Wel een mooi uitzicht op de Lappi Portti, een opening tussen de bergketens.
Tis heerlijk zonnig, maar wel -10°C.


Heel mooi, maar voor mij te koud :-)
Weet niet of je mijn tip hier op het forum mee gekregen hebt maar een koelbox helpt ook tegen bevriezen van eten en drinken :-)
Met noorderlichten moet je geluk hebben, hoop dat er nog moien gaan komen voor je
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 25.02.2020 - 20:39  ·  #19
Ik heb idd een koelbox mee en heb hier enkele flessen water vorstvrij in weten te houden. Goede tip.
Op dit moment is het bewolkt, dus geen noorderlicht. Misschien later nog, maar je kunt de natuur niet naar je hand zetten.
Morgen ga ik weer richting huis, dan is het mooi geweest. Het is toch wel een flinke aanslag hoor de hele tijd in de kou.
Ongemerkt eet je te weinig, maar vooral het drinken schiet er vaak bij in. De lucht is hier net zo droog als in de woestijn, dus je droogt snel uit. En om nou regelmatig ijskoud water te drinken, is ook niet erg bevorderlijk voor je gestel.
Ik merk het aan mijn vingertoppen. Kloofjes krijg ik erin.
En daarbij zit de vrouw ook steeds aan te dringen om thuis te komen. 😉
TonD
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twello
Leeftijd: 71
Berichten: 277
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 25.02.2020 - 21:09  ·  #20
ha dat begrijp ik wel, dat je dan weer naar huis wilt gaan, maar je moet maar zo denken je hebt een prachtige herinnering opgebouwd. en thuis heb je heel wat mooie verhalen. beetje jaloers ben ik wel haha. veilige reis en behouden thuiskomst gewenst.
G00neybird
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 25.02.2020 - 23:46  ·  #21
Mooie plaatjes

Op je weg terug kan ik de 'Blå vägen' ('Blauwe weg') aanbevelen. Als je via oost Zweden terugrijd dus de E12 naar Umeå pakken of naar het westen via Noorwegen naar Mo I Rana. Noorwegen langs de fjorden naar Trondheim is het spectaculairst van de twee maar de Höga Kusten tussen Härnosand en Örnskoldsvik een goede tweede. Skuleberget en Ulvöhamn beiden meer dan de moeite waard.

Bij Lycksele tussendoor de 353 pakken naar Frederika waar een stop bij 'Frederikas Lycka', gerunt door Nederlanders, een ware traktatie is - Super burgers in Västerbotten en een prima plek om te overnachten.

Veel plezier verder en veilige kilometers!
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 27.02.2020 - 13:38  ·  #22
Quote door ohz274

En daarbij zit de vrouw ook steeds aan te dringen om thuis te komen. 😉

Huur de volgende keer een kleine camper en neem je vrouw mee. :)
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 27.02.2020 - 17:25  ·  #23
Quote door brinkie

Quote door ohz274

En daarbij zit de vrouw ook steeds aan te dringen om thuis te komen. 😉

Huur de volgende keer een kleine camper en neem je vrouw mee. :)

Ook al huur ik een cruiseschip met 100 bedienden, in die kou krijg ik haar niet.
😉
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 27.02.2020 - 18:33  ·  #24
Quote door G00neybird

Mooie plaatjes

Op je weg terug kan ik de 'Blå vägen' ('Blauwe weg') aanbevelen. Als je via oost Zweden terugrijd dus de E12 naar Umeå pakken of naar het westen via Noorwegen naar Mo I Rana. Noorwegen langs de fjorden naar Trondheim is het spectaculairst van de twee maar de Höga Kusten tussen Härnosand en Örnskoldsvik een goede tweede. Skuleberget en Ulvöhamn beiden meer dan de moeite waard.

Bij Lycksele tussendoor de 353 pakken naar Frederika waar een stop bij 'Frederikas Lycka', gerunt door Nederlanders, een ware traktatie is - Super burgers in Västerbotten en een prima plek om te overnachten.

Veel plezier verder en veilige kilometers!


Bedankt voor de tips Rob, maar dit bewaar ik voor de volgende keer.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 27.02.2020 - 18:55  ·  #25
Afgelopen nacht helaas geen noorderlicht gespot. Het sneeuwde soms iets en de voorspellingen waren ook niet goed.
Ik was nog op dezelfde spot als gisteren. In de auto wilde ik niet slapen met die kou. Als je condens bevriest aan de binnenkant van de ruiten.
Ik had mijn tent op de parkeerplaats op willen zetten, lekker naast de auto. Maar helaas was de ondergrond van steen, en niet van zand waarop ik had gehoopt.
Maar veel parkeerplaatsen daar zijn speciaal ingericht voor kampeerders. Met vuurplaatsen, continu verwarmde !!! Toiletten en vaak ook een soort schuilhutten. En laat er nu net zo'n hut staan. 😁
Officieel mag je er niet in slapen. Alleen bij noodgevallen. Maar niemand zou er een probleem van maken, zei mijn mede-parkeerplaatsbewoner. Dus ik mijn kachel binnen geinstalleerd en een beetje eten gemaakt, boekje lezen enzo. Was nog wel koud, maar dat kwam omdat alles eerst moest ontdooien binnen. Idd, na 2 uurtjes was het heerlijk binnen.
Later even buiten geweest en toen ik terug kwam zaten er 3 kampeerders die in de buurt in hun tentje zaten binnen te ontdooien en hun natte sokken te drogen. Ze waren er bijna niet weg te slaan.
Die nacht heb ik er prima geslapen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Awv
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 51
Berichten: 71
Geregistreerd: 08 / 2019
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 27.02.2020 - 19:41  ·  #26
Dank voor het delen van deze mooie trip.
Ik zou toch nog ff op t noorderlicht wachten lijkt me zo gaaf!

Groet Anne Wim
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 27.02.2020 - 19:43  ·  #27
Inmiddels ben ik al weer thuis na een vermoeiende rit, zelfs in een volvo.
Planning was eerst zondag thuis, maar om direct de dag erna aan het werk te gaan leek me geen goed idee.
Abisko is ver. Zweden is groot. Als je weet hoever het rijden is naar Stockholm? Dan ben je net op de helft.
In totaal iets van 5800km gereden. Ik tank altijd vol in Handewitt Duitsland. Heen en terug 1 op 16.2 gereden. Met dakkoffer, dus niet slecht. Vanaf 110km/h gaat de auto zichtbaar meer gebruiken. Daaronder kan je nog nette waarden neerzetten.
In duitsland nog even 180 gereden om te kijken hoe dat gaat. Geen enkel probleem, best wel stil. Geen gefluit. Ligt stevig op het dak.
Morgen zal ik nog wat ervaringen hier posten. Misschien wel handig als je ook een keer wilt "overwinteren".
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 27.02.2020 - 19:59  ·  #28
Quote door Awv

Dank voor het delen van deze mooie trip.
Ik zou toch nog ff op t noorderlicht wachten lijkt me zo gaaf!

Groet Anne Wim


Je hebt wel voorspellingen, maar dat is net als weersvoorspellingen. Als ik de persoon die ik daar gesproken heb mag geloven, kan het van het ene op het andere moment veranderen. Dus ondanks een goede Kp-waarde kan er toch niks te zien zijn. Daarentegen kan er met een Kp-waarde van 0 toch ineens een disco in de lucht te zien zijn.
Dit is deze man, lange tijd professioneel fotograaf geweest, zijn website:
http://qld-photo.com/

En zo woont hij: http://qld-photo.com/detail/10…urora.html
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 01.03.2020 - 21:18  ·  #29
hier nog een paar plaatjes. Let wel, dit is zogenaamd fotografisch poollicht. Heel anders dan je met het blote oog ziet.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 57
Berichten: 408
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 01.03.2020 - 21:37  ·  #30
Eigenlijk kan ik maar 1 ding zeggen.. Top Plaatjes/Fotos .Geweldig!!!!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0