Roadtrip Lapland

Noord zweden

 
 
 
 
 
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 01.03.2020 - 21:43  ·  #31
en hier nog een paar
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 53
Berichten: 1690
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 01.03.2020 - 21:58  ·  #32
jaloers , in Ijsland in september waren ze veel minder mooi die noorderlichten
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 01.03.2020 - 22:15  ·  #33
Mooie foto's van mooie natuur. Hier nog iemand jaloers
Leuk avontuur, was je alleen?
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39732
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 01.03.2020 - 22:23  ·  #34
Quote door Blackfox

Eigenlijk kan ik maar 1 ding zeggen.. Top Plaatjes/Fotos .Geweldig!!!!


Precies !👍🏻
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 01.03.2020 - 22:25  ·  #35
Quote door Jeroen

Mooie foto's van mooie natuur. Hier nog iemand jaloers
Leuk avontuur, was je alleen?


Ja
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 01.03.2020 - 22:25  ·  #36
eigenlijk wou ik ook nog iets vertellen over het rijden daar. Ik ben erheen gegaan met nul komma nul ervaring met het rijden in de sneeuw. Zelfs hier in NL niet echt, want ik hoef niet met de auto naar mijn werk.
Ik heb praktisch geen sneeuwval meegemaakt, dus alles lag er al. En je rijd niet zo van het ene op het andere moment een witte wereld in. Nee, het ging zeer geleidelijk. Van hier en daar een plukje sneeuw tot compleet wit besloeg zekers enkele honderden kilometers.

In het begin zat ik dus met klamme handjes aan het stuur, absoluut niet wetend wat er zou gebeuren. Met maximaal 70 km/h vlogen de zweden mij met 2 vingers in neus links en rechts voorbij, inclusief zware aanhangers erachter. Maar gaandeweg kreeg ik dus meer vertrouwen. Ik heb mij verbaasd over hoeveel grip je nog hebt met je winterbanden. Regelmatig testte ik de weg door even een gecontroleerde noodstop te maken, en het remt wel hoor.

Maar het viel mij op dat je verschillende soorten ondergronden had. Het mooiste was de weg daar waar weinig werd gereden. Gewoon egaal wit zonder spoorvorming. Dan had je ook nog de wegen met spoorvorming, dus 2 smalle sporen met gewoon wegdek en de rest gewoon ijs. Dat reed het lastigst vond ik. Meestal waren deze wegen in de buurt van de steden.
De kwaliteit van de weg was ook vaak nog temperatuursafhankelijk. Ik heb hele stukken op sneeuw/ijs gereden bij temperaturen boven nul. Je voelt het meestel wel aan het weggedrag van de auto hoe de ondergrond is. En daarbij wordt het ook aangegeven dmv zwarte vlaggen/vuilniszakken langs de kant van de weg dat het oppassen geblazen is.

Omdat het al februari was, betekent het dat je niet meer op sneeuw rijd, maar gewoon op ijs. Soms leek het gewoon op een ordinaire bobsleebaan met van die hoog opstaande kanten van sneeuw. Zolang je op een mooi recht stuk rijd, is er niet veel aan de hand en kan je gewoon 90-100 rijden, wat dus ook iedereen doet. In bochten is het wel even oppassen. En geen onverwachte stuurbewegingen maken, want dan ga je eraf. Vooral in de plaatsen op rotondes, daar kwam ik regelmatig aan het schuiven.
En 1 keer had ik het bijna voor mekaar. Ik moest zonodig even een videotje maken met het raampje open. Even niet opletten en ik reed zo rechts de berm in, waar de sneeuw een meter hoog was opgeveegd. Gelukkig ging het net goed en kwam ik niet vast te zitten.
En die bermen bestaan niet uit losse poedersneeuw zo aan het eind van de winter. Er zit een harde korst van ijs op. Eenmaal erin rijden betekent onherroepelijk vastzitten. Of erin lopen. Ik wou een foto maken van een aangereden rendier. Even een stapje in de berm voor een mooier plaatje. Ik zakte gelijk tot mijn heupen in de sneeuw.

Hoewel ik sneeuwkettingen bij mij had, heb ik ze niet nodig gehad. Wel jammer eigenlijk.
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 01.03.2020 - 22:53  ·  #37
En nog iets waar ik zeer blij mee was dat ik dit heb meegenomen. Mijn Zibro petroleumkachel. :fgrin:
Nam veel ruimte in, dat wel, want hij paste niet achterin. Moest noodgedwongen dus op de achterbank.
Vooral de eerste nacht in de tent. Ik had een zeer degelijke tent bij mij. Voor de kenners, een fox retreat 1+ karpertent met winterskin. Staat als een huis.

https://www.raven.nl/fox-retre…TXEALw_wcB

Ik sliep van de grond, op een stretcher. kachel in de tent en heerlijk warm. 's nachts had ik hem uitgedaan, maar al heel snel weer aangedaan, want het werd toch wel koud.
Uiteraard had ik een CO-meter ernaast liggen en goed geventileerd. Better safe than sorry....

Ik stookte gewoon op GTL diesel. Niet die dure Zibro brandstof van meer dan 3euro de liter. GTL is net zo zwavel- en aromatenvrij als zibro. En de helft goedkoper. Op 1 liter kon ie 5 uur branden.

Tijdens het fotograferen later heb ik de kachel buiten gezet, stoeltje erbij gepakt, statief met camera ernaast en genieten maar. Geen koude voeten en handen, en warme batterijen.

Maar echt koude temperaturen heb ik niet gehad. Tenminste niet voor die laplandse begrippen. Het laagste wat ik gezien heb was -18. Maar wat is erger dan kou? Wind....
De eerste nacht in Ostersund was niet erg koud, een paar graden onder nul. Maar in de loop van de nacht begon het erg hard te waaien, over het ijs tegen mijn tent. Vooral met het afbreken 's ochtends had ik flink wat problemen. Ik moest op de tent liggen, anders waaide ie mijn weg. En dan die snijdende wind erbij. Geen pretje.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Kuip
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Uithoorn
Leeftijd: 58
Berichten: 658
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 01.03.2020 - 23:05  ·  #38
Al met al wel een heel gave roadtrip.
En héle fraaie, jaloers makende foto's!
G00neybird
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Gelderland
Leeftijd: 57
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 02.03.2020 - 09:13  ·  #39
Quote door ohz274

Met maximaal 70 km/h vlogen de zweden mij met 2 vingers in neus links en rechts voorbij, inclusief zware aanhangers erachter.
...


Petje af voor zoveel lef.

Winterbanden zijn voor de noord-Zweden, tenslotte het halve verhaal. Die gaan de weg alleen maar op met zogenaamde 'dubbdäck' of wat wij 'spijkerbanden' noemen. In Norrland beschouwt men een 'vinterväg' (een met platgereden sneeuw en ijs bedekte weg), door de combinatie van spijkerbanden en enigszins aangepast rijgedrag als prettiger en veiliger als een gemiddelde zomerweg (veelal een 'grusväg').

Als je de kans krijgt, huur eens een auto voorzien van deze spijkerbanden en ervaar het enorme verschil met onze winterbanden.

Groetjes, Rob
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 02.03.2020 - 11:29  ·  #40
Mooi verhaal en foto's zeg. Heb er van genoten.

Wat betreft aurora, toen de V70 nog niet eens 850 was, was ik actief als radiozendamateur, en met name geïnteresseerd in radio-aurora's. Rond 1990 was er een zonnevlekkenmaximum, wat spectaculaire aurora's opleverde, het noorderlicht was zelfs in Nederland zichtbaar. Lang verhaal kort: hetzelfde verschijnsel wat het noorderlicht veroorzaakt (verstoring in aardmagnetisch veld door solar flares), verstoort de radioverbindingen op kortegolf compleet en vormt een reflectiegebied op VHF. Je richt de antenne naar Zweden en maakt een verbinding met Hongarije bijvoorbeeld. Maar het noorderlicht zelf heb ik alleen een keer gezien tijdens een transatlantische vlucht. Ik wil het nog steeds een keertje meemaken vanaf land.

En in Handewitt, bij Scandinavian Park, daar gooi ik de tank ook altijd vol benzine als ik onderweg ben van of naar het noorden, maar daar zie ik vooral Scandinaviërs die de auto volgooien met drank :lol:
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 02.03.2020 - 11:57  ·  #41
Dank je Robert. Maar met het blote oog viel het eigenlijk best wel een beetje tegen. Ik wil het uiteraard best nog wel een keer meemaken, maar dan het echte spektakel.
Wie weet doe ik het nog wel een keer.
Maar de lange afstand achter het stuur gaat je niet in je koude kleren zitten. Ik ben nu nog aan het bijkomen. 😉
In Handewitt rijd ik nog 1 station door, naar de shell. Kan ik nog even lekker volgooien met v-power. En koffie voor de halve prijs, mits je je eigen mok meebrengt. 😙
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 02.03.2020 - 13:06  ·  #42
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3223
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 02.03.2020 - 14:13  ·  #43
En bedankt Robert, nu zit ik waarschijnlijk weer uren achter de computer naar filmpjes te kijken over storingen in magnetische velden van aarde en zon.
Stiekem altijd wel interessant, tot het punt dat ik het niet meer begrijp, dieper ga graven en het helemaal kwijt raak.

Hans, dat stuk ijs, had je niet de neiging om hem daar even helemaal rond te gooien? Vast niet goed voor de auto, maar ik zou het te verleidelijk vinden ben ik bang.
Wel mooie beelden van dat ijs met de zon en de kust, 30 jaar oude muziek er bij en je kan er bijna uren gehypnotiseerd naar kijken.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 53
Berichten: 2213
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 02.03.2020 - 15:34  ·  #44
Kijk, daar word ik dan weer blij van, ik zocht nog wat muziek om zachtjes uit mijn noise cancelling koptelefoon te laten komen, dan is zo'n soundscape van Brian Eno wel een tamelijk briljante keuze. Waar zo'n forum allemaal niet goed voor is :)
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: twente
Leeftijd: 58
Berichten: 3193
Geregistreerd: 07 / 2016
Subject:

Re: Roadtrip Lapland

 · 
Posted: 02.03.2020 - 16:13  ·  #45
Quote door Jeroen



Hans, dat stuk ijs, had je niet de neiging om hem daar even helemaal rond te gooien? Vast niet goed voor de auto, maar ik zou het te verleidelijk vinden ben ik bang.
Wel mooie beelden van dat ijs met de zon en de kust, 30 jaar oude muziek er bij en je kan er bijna uren gehypnotiseerd naar kijken.


Ik moest me beheersen Jeroen 😁
 
Selected quotes for multi-quoting:   0