Roetfilter leeghalen

 
 
 
 
 
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 14.12.2012 - 14:48  ·  #16
Dit is misschien een beetje een technische reply, maar wellicht weet een van jullie al meer:

Ik wil eigenlijk snappen hoe dat precies uit de software geschreven wordt?
Ben zelf redelijk onderlegd in computers en software. Ik kan met laptop en kabel ook mijn Volvootje lezen en bedienen (nou ja, een paar dingen dan) en begrijp inmiddels het volgende van volvo software:

1) de basis-programma's (de echte software, zeg maar het Windows van je Volvo) zijn versleuteld met een "geheime sleutel" die je waarschijnlijk alleen krijgt als je officiele volvo ontwikkelaar bent
2) de CANBUS (zeg maar het netwerk van je auto) werkt berichtgebaseerd. Je kan dus wel "extra" berichten op de bus plaatsen, die gewoon gesnapt worden door de auto (volgens mij ook de basis van die OBD-extender die verkocht wordt). Ook kun je berichten "vangen" die van andere componenten komen (bijvoorbeeld je stuurwielbediening). Er zijn 2 netwerken: hi-speed en low-speed.
3) de inspuit/turbodruk/tuning map is geen programma, maar een set aan parameters, die je, als je weet wat je doet, kunt "overschrijven" met je eigen map (volgens mij de basis van veel tuners). Het ziet eruit als een gevuld werkblad in Excel.

Ik heb gezocht naar het dieselfilter regenereersignaal (methode 2), maar niet gevonden (of niet lang genoeg rondgereden met de laptop aan de auto). Blijft wat mij betreft optie 3 over (omdat ik er even vanuit ga dat niemand die sleutel heeft).

Ik zie 2 mogelijkheden om EGR klep en dieselfilter te beinvloeden:
via methode 3, al kun je daarmee nooit het regenereren of EGR-klep moment "wegschrijven", hooguit een hoge grenswaarde aangeven.
via methode botte bijl: als je weet waar het EGR-programma zit (methode 1), zou je dat met onzin kunnen overschrijven, zeg maar een gat schieten in het programmageheugen van je Volvo. Die krijgt dan wat betreft de EGR geheugenverlies en weet helemaal niet meer dat er uberhaupt iets mee kan/moet

Mijn hoop is op een andere techie onder ons, wie kan mij meer vertellen?

EDIT: ik zeg dieselfilter, maar ik bedoel natuurlijk ROETfilter of diesel-partikelfilter
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 01.02.2013 - 01:14  ·  #17
@maurits,
rondrijden met een oude diesel Volvo met EGR die het inlaatspruitstuk vervuild heeft en DPF (roetfilter) die dichtgeslipt is, is waarschijnlijk slechter voor het milieu als rondrijden met uitgezette EGR en verwijderde DPF. Bij de laatste is het verbruik procenten lager, en de verbranding ook op de meeste criteria schoner, vanwege de optimalere verbranding vanwege zuivere in en uitlaatsystemen. Helemaal precies is dit natuurlijk niet te stellen, hangt ook wel af van de mate van vervuiligen.

@Thijssie,
EGR softwarematig uitzetten op een verantwoorde manier zodat er in het motormanagement geen onbedoelde neveneffecten ontstaan is lastig, maar lang niet zo duur als bijvoorbeeld chiptuning.

In combinatie met tuning kost het maar een klein beetje extra moeite. Is de auto al getuned, is het wel verstandig de EGR bij dezelfde tuner te laten uitzetten, om de nieuwe ECU file niet te verstoren, en omdat het moeilijker kan zijn voor een derde bedrijf om binnen te komen in de getunede file.

Bij het DPF verwijderen incl. de software geldt voor de software hetzelfde verhaal. De DPF vervangen voor een stuk uitlaat is wel duurder, alleen maar de DPF leegslopen is niet verstandig, dit verandert de tegendruk van het hele uitlaatsysteem, en hier is de motor niet op getuned.
Een vergelijkbaar stuk uitlaatpijp produceren ipv de DPF is voor de handige doehetzelfer wellicht haalbaar.

groet,

www.varioclean.nl
dukcer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Brabant
Leeftijd: 53
Berichten: 535
Geregistreerd: 11 / 2011
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 01.02.2013 - 12:03  ·  #18
Quote door Turbodesk

Hallo Loe,

Onder mijn V70 hangt een roetfilter af fabriek, eentje die nooit vervangen hoeft te worden.

Ik ben heel benieuwd naar een all in one prijs.


Iemand iets vernomen van een all in one prijs?
erbakker
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 136
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 01.02.2013 - 12:14  ·  #19
Quote door varioclean


EGR softwarematig uitzetten op een verantwoorde manier zodat er in het motormanagement geen onbedoelde neveneffecten ontstaan is lastig, maar lang niet zo duur als bijvoorbeeld chiptuning.

Bij het DPF verwijderen incl. de software geldt voor de software hetzelfde verhaal. De DPF vervangen voor een stuk uitlaat is wel duurder, alleen maar de DPF leegslopen is niet verstandig, dit verandert de tegendruk van het hele uitlaatsysteem, en hier is de motor niet op getuned.
Een vergelijkbaar stuk uitlaatpijp produceren ipv de DPF is voor de handige doehetzelfer wellicht haalbaar.

groet,

www.varioclean.nl


Is dit niet strafbaar? M.a.w. voldoet je auto dan nog wel aan de huidige regelgeving?
Daar ben ik wel benieuwd naar....
Ik ben voornemens dit ook te laten doen, maar ik wil er geen problemen door krijgen.
raysa
 
Avatar
 
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 01.02.2013 - 12:16  ·  #20
Ik heb daar volgens mij ook wel interesse in.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 01.02.2013 - 13:09  ·  #21
Officieel zou het niet mogen, zelfde discussie heb je natuurlijk ook bij wagens op benzine die hun catalysator leeg hebben gehaald.

Echter denk ik als je motor qua chiptuning is afgestemd op een leeg roetfilter, je EGR regeling ook nog eens software matig is uitgeschakeld en de rest van de motor gewoon goed functioneert dan zou je normaal gesproken gewoon door de APK moeten kunnen komen. Je motor zal wel wat makkelijker ademen vanwege de lagere tegendruk, mogelijk dat hiermee rekening gehouden moet worden bij de chiptuning.

Verder zou ik zelf dit soort dingen z.s.m. verwijderen uit mijn auto, indien dit natuurlijk zonder noemenswaardige risico's kan gebeuren. Het blijft echter wel een klus waarbij je bij een tuner moet zijn die weet waar ie mee bezig is.

Ik weet van mijn vroegere Carisma GDI dat die dingen in japan zonder EGR i.p.v. 122 PK gewoon 150 PK haalden. Goede benzine, andere software en dus ook geen EGR en als gevolg daarvan ook geen inwendige vervuiling van het inlaattraject. Inwendige vervuiling is volgens mij ook fenomeen dat zich volgens mij ook op grote schaal voordoet bij dieselmotoren.

Als je niet zeker bent over deze inwendige vervuiling dan zou ik eerst dit goed oplossen voordat ik aan de gang zou gaan met leeghalen van roetfilters en afdoppen van EGR. Dat geeft volgens mij de meeste garantie op een probleemloze APK.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 02.02.2013 - 13:51  ·  #22
@ennoe34

bij afzetten egr-klep is het goed om vooral de vervuiling van het inlaatspruitstuk te verwijderen indien aanwezig, want (kort samengevat) problemen met het aanzuigen van de inlaatlucht kunnen onvolledige verbranding veroorzaken en extra uitstoot, en apk problemen, nadat het roetfilter als laatste vangnet hiervoor ook verwijderd is.

Je kan je afvragen waarom die egr en dpf er dan inzitten, en of de fabrikanten dan zelf niet wisten dat egr en dpf vaak alleen maar in de weg zitten.

Antwoord hierop is dat er meer file stad en langzaam gereden wordt met de auto's in NL als geprognotiseerd werd door de ontwerpers, en dat er langer mee wordt doorgereden als door de fabriek als norm (250000km wordt aangehouden) waardoor egr en dpf en inlaatsruitstuk verstopt raken/ half dichtslippen.


groet,

www.varioclean.nl
snsman
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nieuwegein
Leeftijd: 47
Berichten: 17
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 03.02.2013 - 16:49  ·  #23
Mijn vorige auto (Alfa 156 JTD) heb ik laten chiptunen bij Tunex (was een hele goede ervaring). Circa 20.000 km later heb ik bij EPS uitlaten een heel stuk nieuw RVS pijp laten monteren vanaf de downpipe tot aan de einddemper. Hierbij is de katolysator en roetfilter volledig verwijderd.

Dit merkte je aanzienlijk bij het gas respons en het veel soepeler en sneller opbouwen van de turbodruk. Was zelfs (positief) te merken bij het verbruik.
Je hoorde de auto bij de uitlaat duidelijk "vrijer" ademen. Wel komt er dan een sterkere diesel/roet lucht uit de uitlaat maar dat is logisch... :bandit:

Auto heeft op deze manier 3 APK keuringen probleemloos doorstaan. Dit zou mijns inziens dus geen problemen op moeten opleveren.

Ik zou hetzelfde graag bij de Volvo willen doen echter ben bang voor alle foutmeldingen die de boordcomputer zou geven.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 22.02.2013 - 17:24  ·  #24
Ik heb het totale pakket ook laten uitvoeren bij Tunex, d.w.z. Stage 2 tuning, DPF-OFF en EGR-OFF.

Na een paar duizend kilometers te hebben afgelegd, kan ik wel zeggen dit is een regelrechte aanrader is. 8-)

Niet alleen meer dan voldoende vermogen maar ook veel meer souplesse in de motor. (Dus geen zenuwachtig gedrag)

Ik heb inderdaad ook eerst het gehele inlaattraject schoongemaakt inclusief het huis van de EGR klep zodat er geen extra weerstand meer door vervuiling aanwezig is.

Verder is ht brandstofverbruik is drastisch en de auto rookt ook absoluut niet.

Bijkomend voordeel is dat je de roetfilter nooit meer hoeft te vervangen (volgens Volvo heeft dit een levensduur van 250.000 km en €1400,- kosten) en dat je turbo en motor ook veel langer meegaan.

Ik zou zeggen doen!!! 8-)

P.S. Als je het alleen al vergelijkt met de prijs van een nieuwe roetfilter dan kost dit totaalpakket nog minder dan de helft.
varioclean
 
Avatar
 
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 24.02.2013 - 11:00  ·  #25
@Herby,

Mee eens dat je het inlaattraject eerst gereinigd hebt.
Hierdoor is de respons van je diesel waarschijnlijk verbetert.

Met vuil en deels dichtgekoekt inlaattraject haalt de auto ook uiteindelijk wel zijn pk's door de turbo wat narder te laten werken, maar dit gaat dan gepaard met temperatuurverhoging in de motor omdat de turbo harder tegen alle weerstanden in moet blazen, en dit zorgt op zijn beurt ook weer voor meer roetproduktie, en zo versterkt de aanwezige sluge in de inlaat weer de opbouw van meer sludge in de inlaat (via uitlaatgasrecirculatie egr) en de motor en de uitlaat.

Dat je auto nu minder roet uitstoot is waarschijnlijk ook vooral dankzij je reinigingswerkzaamheden, de roetuitstoot is namelijk niet hoofdzakelijk het gevolg van hoe de motor nu draait, maar van alle vuil die is opgebouwd tijdens hoe de motor voorheen draaide.

Langere ritten met hoge snelheid reinigen de motor en het in-uitlaat traject ook, van kortere ritjes met koude start slipt de zaak altijd weer verder dicht, met of zonder egr, dpf etc.

de eerste onderstaande foto laat een half dichtgeslipte egr zien, hierdoor koelt de egr slechter af en is de recirculatie beperkt, de regeling van het motormanagement klopt niet meer met de realiteit van de doorstroom in de motor, en dit leidt alleen maar tot nog meer interne vervuiling en NOx uitstoot, en de motor draait nodeloos warmer bij deellast.

de tweede foto laat vernauwing in de inlaat agv van sludge opbouw zien, de turbo moet harder gaan werken om de lucht door de nauwere doorgang te persen, en de ook hier is de verbranding in de dieselmotor niet meer optimaal. Luchttemperatuur is hoger, hoeveelheid werkelijk instromende lucht is anders, vorm van de luchtstroom is anders, etc., verbruik wordt hoger.

groet,

www.varioclean.nl
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 25.02.2013 - 10:59  ·  #26
Een vol roetfilter ziet er zo uit. (foto)
Vervangende pijp, gemonteerd. (foto)
Dacht toch echt dat ik deze info ook geplaatst had:
link:
http://www.volvotune.nl/GS-Powerflush.wmv
.
.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 25.02.2013 - 17:35  ·  #27
Tja behalve dan dat dit een half open roetfilter van het oude type (euro-3) is en deze dus bij het RDW in de gegevens (kenteken) van de auto als retrofit roetfilter geregistreerd staat. :(

Hier is destijds subsidie op gegeven en dus hierna verplicht om onder de auto te hebben. :police:

Indien je deze dus vervangt voor een gewone rechte pijp (zoals op de foto), dan is dit wel heel erg duidelijk zichtbaar en kun je dus echt problemen krijgen bij de keuring en zelfs een naheffing van de belastingdienst krijgen. :sick:

Dit is dus zeker een afrader! <_<
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 25.02.2013 - 18:16  ·  #28
Daar heb je wel een punt.
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 27.02.2013 - 10:55  ·  #29
Ik krijg stilletjes het gevoel dat er hier (meerdere) mensen aanwezig zijn die meer commercieël dan hobbymatig bezig zijn!! :police:

Lijkt me niet echt het doel van dit forum!

Bergrijp me niet verkeerd, een beetje reclame moet kunnen, ik vindt een aantal gevallen in ieder geval een beetje te opdringerig worden. :(

Delen er meer mensen mijn gevoel of overdrijf ik een beetje?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 27.02.2013 - 11:01  ·  #30
...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0