Roetfilter leeghalen

 
 
 
 
 
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 27.02.2013 - 11:05  ·  #31
OK, gelukkig!! Dan ligt het niet alleen aan mijn gevoel. ^_^

Sorry, voor de Off-Topic opmerking trouwens!! O-)
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 27.02.2013 - 21:07  ·  #32
Quote door Herby

Tja behalve dan dat dit een half open roetfilter van het oude type (euro-3) is


??

Foto 1 = van een V70 uit 2007 voorzien van een edc16 waar ook softwarematig de dpf verwijderd is, zie de gemarkeerde dpf temperatuur sensor.

Foto 2 en 2A = van een V70 waar een retrofit roetfilter onder zit, (zie typeplaatje)

mvgr Obbe
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 27.02.2013 - 21:40  ·  #33
Ok, als dat op de laatste foto dezelfde dpf is dan lijkt het inderdaad het nieuwere type DPF. ^_^

Ik zag op de eerste foto de aansluitingen (buisjes) voor de druksensoren en geen typeplaatje zitten, hierdoor zal ik gedacht hebben dat het een type uit een Euro 3 was. 8-)

De vraag rijst nu alleen bij mij, waar zijn deze aansluitingen (onderandere ook van de temperatuursensor) gebleven bij de vervangende pijp? Deze, of in ieder geval de temperatuursensor, zijn toch nog nodig bij een euro 4?

Wat er dan ook overblijft, is dat er uit deze gegevens blijkt, dat er een origineel Euro 4 roetfilter (dus zeker verplicht) is vervangen voor een eenvoudig recht stuk pijp.

Bij een euro 3 zou dit bij een controle (vanwege de toenmalige mogelijkheid met of zonder roetfilter) nog over het hoofd gezien kunnen worden, maar hierbij zeker niet. :'(

Dit is dus vragen om problemen en dus volgens mij niet echt een verstandige keuze. >_<
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 27.02.2013 - 22:06  ·  #34
Quote door Herby

Ok, als dat op de laatste foto dezelfde dpf is dan lijkt het inderdaad het nieuwere type DPF. ^_^

Ja dat is de euro4

Ik zag op de eerste foto de aansluitingen (buisjes) voor de druksensoren en geen typeplaatje zitten, hierdoor zal ik gedacht hebben dat het een type uit een Euro 3 was. 8-)
kan gebeuren

De vraag rijst nu alleen bij mij, waar zijn deze aansluitingen (onderandere ook van de temperatuursensor) gebleven bij de vervangende pijp? Deze, of in ieder geval de temperatuursensor, zijn toch nog nodig bij een euro 4?
Niet als je ze softwarematig eruit programmeert

Wat er dan ook overblijft, is dat er uit deze gegevens blijkt, dat er een origineel Euro 4 roetfilter (dus zeker verplicht) is vervangen voor een eenvoudig recht stuk pijp.
1)Hoe is dat bij jou dan gedaan ? 2) Zo doen de meesten het, 3) wens van klant

Bij een euro 3 zou dit bij een controle (vanwege de toenmalige mogelijkheid met of zonder roetfilter) nog over het hoofd gezien kunnen worden, maar hierbij zeker niet. :'(
post van Loe: <<Ik kan mogelijk de rvs pijpen leveren. S80 V70 laatste modellen
rond de 225 euro met slangleidingaansluitingen / temp sensor aansluiting en flenzen
op MP sta ik met vele velgen en banden voor volvo in Oudkarspel,>>
Schijnbaar doen meer personen het op deze manier


Dit is dus vragen om problemen en dus volgens mij niet echt een verstandige keuze. >_<
Herby
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Tiel
Leeftijd: 52
Berichten: 200
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 28.02.2013 - 19:42  ·  #35
@ Bijlaard: Om geen te grote posts met ellenlange quotes te maken, heb ik hier even in een losse post zonder quotes gereageerd.

Ik had begrepen van mijn monteur dat de druksensoren er wel uit te programmeren zijn, maar de temperatuursensor beter niet omdat deze nog andere funties heeft. Hoe zit dat dan?

1) Bij mij is de originele DPF met een grote boor in de lengterichting in de diameter van de uitlaat doorboord. Hierdoor houd je niet alleen het originele uiterlijk maar blijft ook de dempende werking intact. Dit is, zoals je wel zult begrijpen, ook een veel makkelijkere en goedkopere manier dan een aparte vervangende pijp maken en aansluiten. ;-)

Wat ook nog wel eens gedaan wordt is dat de dpf op een lasnaad rondom open gesneden wordt, dat vervolgens de kern in zijn geheel eruit gehaald wordt en vervolgens weer dichtgelast wordt, dit is echter af te raden omdat het veel werk is, en het geluid erg blikkerig wordt. (Tenzij je dit mooi vindt natuurlijk)

2) Ik weet wel dat er vroeger wel eens een katalysator werd vervangen voor een vervangende pijp maar dit wordt bij de moderne motoren niet meer toegepast en wordt zelfs afgeraden heb ik begrepen.

met je opmerking dat de meesten dit zo doen ben ik het zeker niet eens. Het is trouwens ook niet logisch omdat het a) een stuk duurder is en b) het risico op afkeur door de duidelijke afwijking van het origineel in de hand werkt.

Of het moet zijn dat er door jullie als service voor iedere keuring even gratis een originele leen DPF onder wordt gezet? :D

3) Als het de klant zijn eigen wens is, moet je dan als bedrijf je klant niet informeren over de (al genoemde) risico's van wat hij wil en dat hij hierdoor alleen maar duurder uit zal zijn?

Betreft Loe kan ik kort zijn:

Uit zijn topic haal ik dat hij dit hobbymatig als experiment bij zijn eigen auto heeft uitgeprobeerd.
(Hij verkoopt banden en velgen)

Het heeft veel tijd en geld gekost maar werkt uiteindelijk wel, maar heeft (naar ik heb begrepen) uiteindelijk besloten om deze pijpen niet te leveren. Dat zet natuurlijk ook al wel te denken.

Dit wil dus zeker niet zeggen dat zijn systeem een goede oplossing is en dat zijn auto nu gewoon door de keuring zal komen.

Ik vindt dit dus zeker geen goed voorbeeld van je om als argument te gebruiken.

Opvallend is wel dat hij het over een vervangende pijp heeft met alle aansluitingen voor de sensoren. ;-)

Wat me trouwens aan je antwoorden wel heeft geïnteresseerd, is dat je aangeeft dat de temperatuursensor eruitgeprogrammeerd kan worden.

Omdat dit bij mijn auto schijnbaar bewust niet is gebeurd, zal ik hier even een belletje aan wagen waarom dit was want ik ben wel benieuwd waarom. :happy:
ObbeTuning
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elst (Gld) (werkplaats)
Leeftijd: 60
Homepage: obbetuning.nl
Berichten: 145
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 01.03.2013 - 00:54  ·  #36
Hoi Herby

Ik zal er ook geen ellenlange quotes van maken. :-)
Als iemand bij mij komt met de vraag : ik wil in mijn ecu graag dat er dit en dit gebeurt, dan probeer ik dat te maken.
Staat een auto continu in noodloop en je wil gewoon kunnen rijden,ondanks de noodloop, kan ik dat maken.
Wil je dat een bepaalde dtc niet meer zichtbaar is , zelfde verhaal.
De dpf removal is dus simpel, (software en maken).
Hardware.. daar heb ik minder verstand van, en laat dat graag aan de heren monteurs en garagisten over.

groet Obbe
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 07.05.2013 - 22:24  ·  #37
Hoi Leden,
Ik sta op punt om ook mijn DPF en EGR weg te laten programmeren, maar ik heb daarbij wel iets wat ik me afvraag: Zou die wervelklep dan ook ophouden met heen en weer te gaan? uiteindelijk heeft die dan toch ook geen functie meer... toch? Ik zou het super vinden, want dat wervelklep-zootje is ook zoiets wat makkelijk stuk gaat en eigenlijk (na afzetten van EGR en DPF) totaal niet meer nodig is. Wat ik wel al begrepen heb, is dat ze bij RICA beweren dat de drukverschil-sensor en de temperatuursensor op de roetfilter geen functie meer hebben na het wegprogrammeren. Dus... Wie weet hier meer over?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 07.05.2013 - 22:35  ·  #38
Wat ga je dan doen? Heb je een andere dpf gevonden of ga je hem doorboren?

De wervelkep blijft gewoon functioneren. Zou niet best wezen, je motor heeft nog steeds lucht nodig om te functioneren.
Als je de Egr dicht laat zetten betekent alleen maar dat er een klepje niet meer open gaat om de uitlaatgassen op bepaalde momenten niet meer door je inlaat te zuigen.
De rest van het inlaat trajct blijft gewoon functioneren en dus ook je wervelklep en wervelklepmotor.

Het klopt dat de twee sensoren bij je roetfilter worden uitgeschakeld. Dit zal ook moeten, anders ziet hij geen drukverschil meer als je je roetfilter doorboort. Dit geld ook voor de temperatuursensor, deze heeft geen functie meer.
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 08.05.2013 - 21:06  ·  #39
Ik heb een kapotte roetfilter op de kop kunnen tikken die is kapotgebrand binnenin. Deze ga ik volledig "leegmaken" en daarna ga ik er een gewone buis doorheen steken. De omliggende ruime rond die buis ga ik opvullen met speciale exhaust-rockwool.---> het geluid zal dan optimaal gedempt worden.
En inderdaad, Die vlinderkleppen moeten inderdaad actief blijven. Die regelen uiteindelijk je inlaatlucht die wordt binnengelaten.
Om terug te komen op m'n DPF... Zodra ik die rockwool heb, wordt z'n buikje weer toegenaaid (gelast), daarna DPF en EGR softwarematig laten uitzetten bij RICA en klaar is kees.
Groetjes,
Maaidie. 8-)
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 42
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 09.05.2013 - 16:36  ·  #40
Quote door maaidie

Ik heb een kapotte roetfilter op de kop kunnen tikken die is kapotgebrand binnenin. Deze ga ik volledig "leegmaken" en daarna ga ik er een gewone buis doorheen steken. De omliggende ruime rond die buis ga ik opvullen met speciale exhaust-rockwool.---> het geluid zal dan optimaal gedempt worden.


Waarom zou je hem willen opvullen met rockwool? Ik heb hem gewoon helemaal leeg gehaald en hoor geen enkel verschil. Enige verschil dat mij is opgevallen is de kleine rookpluim wanneer je het gas even intrapt.
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 09.05.2013 - 18:33  ·  #41
Ach... gewoon... dan klinkt hij ook nog voller en zwaarder als je er eens op tikt met je vingers... 8-)
Helemaal dezelfde sound als de originele DPF. :happy:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 09.05.2013 - 19:33  ·  #42
Heb je dit voor de eventuele controleur gedaan ?
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 09.05.2013 - 19:52  ·  #43
Quote door Bigdog

Heb je dit voor de eventuele controleur gedaan ?


Eigenlijk wel. Ziet er dan "af fabriek" uit en zelfs maagdelijk uit...toch? Ik zou eventueel ook voor een vervangpijp gegaan zijn, maar aangezien er (nog) geen kant-en-klare pijp voor handen is, lijkt me dit de mooiste montage.
Zoals ik eerder al aangehaald heb, Als het roetgetal maar binnen de normen blijft. Het is ook niet eens een auto waar er "roetfilterpremie" aan vast zat, dus van sjoemelen of ontduiking is hier helemaal geen sprake. Volledig legaal als je't mij vraagt. 8-)
Buurman van VCG (Maaidie)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39731
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 09.05.2013 - 19:57  ·  #44
Begrijpelijk.
Overigens, groeten aan de buurman. :D ;-)
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: Roetfilter leeghalen

 · 
Posted: 09.05.2013 - 19:59  ·  #45
Quote door Bigdog

Begrijpelijk.
Overigens, groeten aan de buurman. :D ;-)


Doe ik! Woon er maar 7 km van. :D
 
Selected quotes for multi-quoting:   0