roetfilter vervangen D4 181pk gt8

robbert63
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

roetfilter vervangen D4 181pk gt8

· 
Posted: 20.06.2025 - 11:18  ·  #1
Beste forumleden, ik rij nu een jaar of 3 in een V70 D4 GT8 181pk met 330 k met allerlei issues, waaronder het bizarre olieverbruik. Waarschijnlijk zorgt dat o.a. voor eerder gedoe met het roetfilter wat me na revisie dpf, vervanging katalysator, dichtzetten EGR, reinigen inlaattraject, vervangen drukverschilsensor er toe heeft gebracht (eerdere post) om het (al of niet) tijdelijk te laten verwijderen.

Vreemd genoeg blijft de auto roet meten (iemand een idee hoe dat kan?) en bij elke 17 gr moet ik een dpf reset doen om zonder noodloop te kunnen rijden.

Gisteren gasklephuis vervangen (gaf een check engine melding, tandwieltjes bleken kapot) en omdat de bouten niet lekker bereikbaar waren (understatement) het toch maar compleet met het inlaatspruitstuk losgemaakt, dat gereinigd, pakking vervangen en de swirlflaps wat gangbaarder gemaakt. Wat een kleverige troep :-( .

Check engine blijft na proefritje branden, ga dat proberen te fixen met een vida reset.

De vraag; ik wil nu doorpakken en dit weekend een gebruikt roetfilter, al in huis, er onder schroeven. Gezocht naar instructies maar vind niks van deze (of een vergelijkbare) motor. Schijnt te doen te zijn, mits alles loskomt en ik geen sensor laat afbreken.
Iemand nog tips, do's en dont's of toch een bruikbare video?

Vervolgvraag; kan ik zelf met Vida achterhalen of er vulmiddel in de airco moet of moet ik daar toch een aircocheck voor laten uitvoeren?
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

Re: roetfilter vervangen D4 181pk gt8

· 
Posted: 20.06.2025 - 13:55  ·  #2
Ik neem aan dat het roetfilter ook softwarematig is uitgeschreven? Dit moet namelijk altijd gebeuren als je een gat boort door het filter element. Vraag mij af hoeveel je olieverbruik is, anders zal het gebruiktte roetfilter ook snel weer hetzelfde probleem geven.

Roetfilter verwijderen stelt niet heel veel voor, zoals je zelf al aangeeft, indien alles loskomt. Je verwijdert het stuk uitlaat pijp dat aan het roetfilter vast zit, daarna alle klemmen / bouten los, connectoren los en met enige moeite moet hij er naar achteren uit kunnen.

Met VIDA kun je de aircodruk aflezen. Dit kan aangeven of er nog wat gas in zit maar om echt te zien of er nog de juiste hoeveelheid aanwezig is zul je hem echt aan een airco machine moeten hangen.
robbert63
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 20.06.2025 - 14:11  ·  #3
Hallo Casper,

Klopt, sw is aangepast, hoewel ik me ondertussen wel afvraag of dat wel echt goed gedaan is.

Vrees ook dat ook dit filter geen lang leven zal hebben maar de mij bekende alternatieven, verkoop voor lage prijs, peperdure revisie, flush zonder garantie of definitief uitschrijven dpf bieden ook niet wat ik zoek.

Denk dat ik idd maar eens bij een aircoshop langsrij

Dank voor je reactie en bemoedigende bevestiging, ga er zo maar eens aan beginnen!
staaf
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 20.06.2025 - 15:05  ·  #4
ik heb een aansluitende vraag; weet er iemand wat normale waardes zijn kwa verschildruk over het filter, ook na reiniging.
ik heb zelf (nog) geen problemen maar zou anders overwegen om het filter preventief eens te laten reinigen.
Ben zelf al eens begonnen met het filter te demonteren maar liep toen vast op de connector van de lambdasonde, één van beide kreeg ik niet los en ben er dan maar mee gestopt en nooit mee verder gedaan.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 22.06.2025 - 18:43  ·  #5
Als je auto olie vrbruikt gaat je roetfilter geheid weer kapot.
Ik zou eerst proberen te achterhalen waar het verbruik ontstaat want de olie gaat rechtstreeks naar je roetfilter en die gaat je dan niet aardig vinden,
robbert63
Supporting Member
Subject:

· 
Posted: 23.06.2025 - 09:32  ·  #6
Eens Hermanus,
Is al meerdere keren naar gekeken, blok zweet wel wat op verschillende plekken maar niet voldoende om het enorme verbruik te verklaren. Dat maakt de volgelopen cilinder schraapveren de waarschijnlijke boosdoeners, olie zou dan mee verbranden. Blijft wel vreemd dat ik geen blauwe walmen zie.
Hoe dan ook dpf is vervangen, als je weet wat er allemaal los moet en de juiste hulpstukken hebt is het goed te doen, maar dat geldt voor de meeste klussen.. met 2 man demonteren 1,5 uur, alleen monteren, ruim een uur.
Ben wel verbijsterd over het enorme gewicht van het massieve gietijzeren blok waar de rubber veren van het eerste uitlaatdeel aan bevestigd zijn, zou denken dat dat ook een rvs beugel had kunnen zijn.

Selected quotes for multi-quoting:   0