roetfilter vol melding blijft komen

weghalen die handel!

 
 
 
 
 
josv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

roetfilter vol melding blijft komen

 · 
Posted: 24.03.2015 - 14:52  ·  #1
Bij mijn V70 2.4D uit 2007 heb ik nu een aantal keer de melding "Roetfilter vol"gekregen en schiet de auto vervolgens in de noodloop.
Na de eerste keer gelijk naar de garage. Daar is het filter schoongebrand, de storing weg gehaald en ook de Lambda-sonde vervangen (die ook een storing gaf)

Na een aantal kilometers weer dezelfde melding, weer noodloop... Ik heb me laten vertellen dat als het filter echt kapot is, het schoonbranden ook niet meer helpt. Bij een koude motor is er niets aan de hand (melding weg, auto rijd normaal) maar zodra ik uit de stad ben (dus meer toeren maak) en de motor is iets warmer, dan verschijnt de melding weer en gaat de noodloop er weer op.

Ik heb besloten om bij fasttech het filter te laten "verwijderen", de EGR weg te laten programmeren en als ik er toch ben de motor te laten tunen van 163PK naar 200PK en 430NM. Hopelijk ben ik dan van een heleboel gelazer af met dat filter n rijd ik ook nog eens een stuk zuiniger (nu 8.3/100)...

Mijn vraag: kent iemand dit probleem?, heeft iemand ook het filter/EGR laten weghalen en merk je veel verschil in rijden/zuinigheid? en heeft iemand dezelfde tunig laten doen? en wat is jullie ervarig daar mee?

groet,

Jos
Parkstad
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: roetfilter vol melding blijft komen

 · 
Posted: 24.03.2015 - 15:03  ·  #2
Ik heb bij volvotune en bij volvoservice in Elst de EGR en DPF behandelingen laten doen het spaart nu na 2 weken 1 tankvulling 10% brandstofbesparing op.

Ik zeg je wel een ding laat het daar doen want die jongens weten waar ze mee bezig zijn

a.s. zaterdag ga ik er weer heen om de wervelkleppen te laten vervangen,

Dit adres is werkelijk een aanrader !!
seville1977
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 15
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: roetfilter vol melding blijft komen

 · 
Posted: 24.03.2015 - 16:21  ·  #3
ook mijn volvo is zijn weerstand van het roetfilter kwijt geraakt.
is ook in elst gedaan bij volvoservice en volvotune .
brandstof verbruik van 1 op 14 naar 1 op 15(handbak)
dat waren langere ritten,kortere ritten scheelt het ietsje minder gaat hij naar ong 1 op 14,5
maar nog steeds zuiniger.
ook heeft mij auto een dikke 30pk extra gekregen,rijd nu heerlijk soepel en hoef mij geen zorgen meer te maken over het roetfilter of egr klep.
is aanrader om dit te laten doen, en veel goedkoper dan filter laten vervangen!
josv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: roetfilter vol melding blijft komen

 · 
Posted: 24.03.2015 - 17:54  ·  #4
Klinkt allemaal goed! Ik heb hele goede verhalen gelezen over fasttech. Ook zij hebben verstand van zaken en doen het op de goede manier. Dank alvast voor de feedback
maaidie
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Evergem
Leeftijd: 50
Berichten: 297
Geregistreerd: 04 / 2011
Subject:

Re: roetfilter vol melding blijft komen

 · 
Posted: 29.03.2015 - 17:16  ·  #5
Hey Jos, Ik heb het 2 jaar geleden zelf gedaan. Ik heb m'n roetfilter opengeslepen, de inwendige steen verbrijzeld en vervolgens het lichaam v/d roetfilter mooi dicht gelast.
Daarna gelijk het het softwarematige gedeelte laten aanpassen. DPF off en EGR off. Auto is sowieso iets zuiniger, maar 10% lijkt me wat te overmoedig...
Ik had in het begin ook die melding van "roetfilter vol", maar bij mij was de eigenlijke oorzaak dat de motor zijn bedrijfstemperatuur niet bereikte. Ik heb er dus een nieuwe thermostaat in gemonteerd en dan heb ik 2 jaar zonder problemen rondgetoerd.
Daarna heb ik besloten om m'n paardje te tunen en dus gelijk het hele roetfilter-gedoe er preventief uit te halen.
Ik heb het software-gedeelte aanvankelijk laten uitvoeren bij RICA-tuning. Op zich leek alles wel in orde, maar ik vond dat er toch nog een soort turbo-gat aanwezig was. Ook rookte de auto bij koud optrekken. De prijs was ook véél te hoog als ik het zo achteraf bekijk. Ook waren ze daar zeer onvriendelijk. Ik ben zelf al 23 jaar monteur en ze onthielden zich van alle info omtrent de aanpassingen die ze uitvoerden. Een klein jaar later besloot ik eens aan te kloppen bij Volvo-tune. Dat gaf me meteen een goed gevoel. Ik kreeg de nodige uitleg van naaldje tot draadje en de prijs is ook heel goed. De auto rijdt nu écht heel soepel en krachtig, rookt nauwelijks en er is geen turbogat meer te bespeuren. :happy:
Ga erheen! Die kerel is er meest van op de hoogte! Ik had het al veel eerder moeten doen. Het geld dat ik aan RICA besteed heb, is écht puur weggegooid geld... :'(
De prijs die je zal betalen bij Volvo-tune is correct en welbesteed. :D
Wel een belangrijk detail... Als je de roetfilter zelf zou verbrijzelen, dan moet je eerst naar Volvo-tune gaan om de tuning te laten uitvoeren. Daarna pas het fysieke werk doen.
Ik deed het andersom en heb zo 175km in noodloop naar RICA gereden... 🇳🇴
Dat gaat allemaal wel, maar het was werkelijk allemaal in slow motion. Het was gelukkig in de vakantieperiode en dus heel rustig op de weg.

Succes!
Parkstad
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: roetfilter vol melding blijft komen

 · 
Posted: 29.03.2015 - 18:08  ·  #6
Ga gewoon naar Elst toe, bij Obbe en Dennis is jou Volvo in goede handen

Groetjes Parkstad
josv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: roetfilter vol melding blijft komen

 · 
Posted: 31.03.2015 - 10:52  ·  #7
Dank je Maaidie,

Inmiddels ben ik bij Fasttech in Haaksbergen geweest, en ik moet zeggen dat ze mij prima hebben geholpen. Het roetfilter is netjes leeg gehaald, en zowel de DPF als de EGR zijn weg geprogrammeerd. Verder is de motor getuned van 163pk/360nm naar 205pk/430nm. In verbruik merk ik het (op de boordcomputer) al, maar ik moet eerst nog even wat tankjes leeg rijden om het echte verbruik te weten.
Je merkt duidelijk dat de auto meer vermogen heeft echter dat Turbogat is er nog wel, minder welliswaar, maar nog steeds aanwezig. Volgens Fasttech is er een meer "Brute" tuning nodig om dat helemaal weg te werken, maar dat wilde bij deze kilometerstand niet doen (285.000K).
De melding is in ieder geval weg! Fasttech is bniet de goedkoopste, maar ze4 leveren wel prima werk af! ik ben zeer tevreden!.
josv70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 11
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: roetfilter vol melding blijft komen

 · 
Posted: 07.04.2015 - 09:45  ·  #8
Inmiddels een tankje leeg gereden: verbruik gecombineerd is van 8,3/100L naar 7,1/100L gegaan. Wel veel korte stukjes gereden. Op de cruise control bij 135kmph in de 6e versnelling netjes 5.6/100L word ik wel blij van!
Arthur30
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Den Haag
Leeftijd: 41
Berichten: 332
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: roetfilter vol melding blijft komen

 · 
Posted: 07.04.2015 - 11:06  ·  #9
Daar wordt een mens zeker blij van! Tel daarbij op dat je ook nooit meer problemen met je DPF zult hebben. Ik heb twee jaar terug het zelfde laten doen vanwege dezelfde problemen. Ben toen net zoals Maaidie ook bij Rica geweest maar mijn ervaring was daar gelukkig iets beter. Al moet ik wel zeggen dat ik na de tuning nog steeds een turbogat bespeur maar vraag mij af of je die uberhaupt helemaal weg gaat krijgen.

Veel plezier verder met de upgrade!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0