Roetfilter Volvo V70NN

 
 
 
 
 
JeeTee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Steenwijk
Leeftijd: 56
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Roetfilter Volvo V70NN

 · 
Posted: 19.08.2014 - 16:16  ·  #1
Ik ben sinds enkele maanden in het bezit van een Volvo V70 uit 2010. Een beer van een auto maar moet wel even wennen aan het feit dat deze om de paar 100 kilometer met een melding komt dat het roetfilter vol zit. Na enkele minuten is de melding weg en weet dus ook dat het regeneratieproces is gelukt. Tot zover geen probleem. Tijdens onze vakantie kwam wederom enkele keren deze melding. De laatste vakantiedag op de terugweg naar huis kwam de roetfilter melding weer maar ging niet weer uit. Nadat de melding zo'n 3 kwartier was blijven staan kwam de auto in noodloop. De trekkracht verdween waarna ik genoodzaakt was de auto te parkeren. Ik heb contact opgenomen met de ANWB pechhulp welke mij de volgende uitleg gaven. De volvo is een 2l diesel met 136 pk. Wij waren op vakantie geweest naar Italiƫ met een caravan van 1600 kg. De motor was lekker warm dus we moesten de snelweg op met een minimale snelheid van 80 km/h gaan rijden en een minimaal toerental van 2500 tot 3000 rpm. Na een half uur zou de melding weg moeten zijn en de auto ook weer normaal moeten rijden, zo niet moest ik weer contact opnemen. Ik heb een half uur lang gereden in de 3e versnelling met een snelheid van 90 km/h en een toerental van 3400 rpm maar na een half uur was de melding niet weg. Daarom wederom contact met de ANWB opgenomen en gevraagd of het veilig was om de laatste 50 km naar huis te kunnen rijden. Dit was geen probleem maar ik moest wel stoppen om het oliepeil te controleren omdat dit euvel een stijgend oliepeil veroorzaakt. Het oliepeil mocht niet hoger dan 1 cm boven max. zitten. Daarom de auto gestopt op de vluchtstrook en na enkele minuten de auto uitgezeten oliepeil gecontroleerd. Het peil stond enkele milimeters onder max. Auto gestart en wat blijkt de roetfilter melding is weg en de auto loopt weer als een tierelier. Het gele lampje met het motorblokje bleef echter wel branden. We zijn gewoon naar huis gereden en ik wilde de volgende dag de auto aanbieden aan mijn universele garage om de storing te resetten maar wat blijkt het gele lampje met het motorblokje is ook uit. De auto is nog niet bij de garage geweest omdat alles weer normaal lijkt te zijn.
Daarom dan nu mijn vraag, Wat heeft dit veroorzaakt en is de kans groot dat dit een terugkerend ritueel gaat worden of sta ik voor een grote reparatie. Wat mij vanaf het begin al is opgevallen dat de auto zichtbaar rookt bij gas geven, dit is iets wat ik niet gewend ben bij mijn vorige diesels (volkswagen, seat)
Is het verstandig cq mogelijk om het roetfilter uit te schakelen en is de uitstoot dan binnen APK norm. En wat zijn de eventuele kosten van een aanpassing.
waal70
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 45
Berichten: 718
Geregistreerd: 01 / 2011
Subject:

Re: Roetfilter Volvo V70NN

 · 
Posted: 22.08.2014 - 08:58  ·  #2
Ik zou ff zoeken op het forum; er zijn heel veel threads over die roetfilters.

Kort gezegd komt het hier op neer: de moderne diesels zijn volledig aangepast aan het roetfilter (tot en met de injectoren aan toe). Normaalgesproken moet er om de 600-800km een regeneratie plaatsvinden (die duurt overigens langer dan een paar minuten). Dat gebeurt door diesel het uitlaattraject in te spuiten, die vervolgens de katalysator en roetfilter verwarmt waardoor het roet wordt omgezet in as.

Dit alles bij een normaal afgestelde motor. Als je motor bovengemiddeld roet veroorzaakt (door wat voor reden dan ook) zal het eerder volraken en als het te snel gaat, is er niet tegen aan te regenereren. Jouw melding is dan een symptoom en geen oorzaak. Gezien het feit dat je schrijft dat hij veel rookt, lijkt mij dit waarschijnlijk.

Wat ook veel voorkomt is kapotte sensoren. De auto registreert op basis van temperatuur en druk hoe "vol" het filter zit en besluit of het tijd is om te regenereren of niet. Als die sensoren niet goed meer werken, kan dat dus tot "onterechte" meldingen leiden.

Nog weer korter om: als het eerste het geval is (veel roetproductie) dan zou ik snel de oorzaak laten opsporen. Het roetfilter kan maar een bepaalde hoeveelheid "as" hebben en moet dan vervangen worden (kassa).
Het tweede geval is een simpele sensorvervanging, niet zo duur.

Overigens begint de regeneratie al bij 1800 toeren, 3500 toeren maken is dus echt niet nodig (en bij een slecht afgestelde motor misschien wel helemaal niet, omdat er dan juist meer roet geproduceerd kan worden)

Hou ons op de hoogte!
Bover
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Auvergne France
Berichten: 648
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Roetfilter Volvo V70NN

 · 
Posted: 23.08.2014 - 08:04  ·  #3
@Jee Tee;
Je hebt nog een jonge volvo en zou dit niet moeten voorkomen. >_<
Mijn ervaring is dat meldingen niet altijd waar hoeven te zijn. Bij de volvo dealer hangen ze een diagnose aan je auto. Maar ook daar kom je niet altijd verder of er zijn alleen dure vervang oplossingen.
Daarnaast is handig om eerst te weten of wel waar is wat de melding weergeeft. Ik heb ook meldingen gehad die niet waar bleken te zijn at realtime.

Mijn advies is om een contact op te nemen met een driemanschap die in Uden werkt. ( mecanicien Dennis Volvo volvoservice.eu, automaat revisie Gery Slot GS Powerflush en de specialist motormangement/electronica en dat is Volvotune. 8-)

Volvotune luistert naar de naam Obbe en ik vermoed dat zij een aanvaardbare oplossing voor je kunnen bedenken. Ze hebben al veel opgelost voor leden van dit forum. :love:

Het zijn Volvo mensen uit de praktijk met liefde voor `Volvo met redelijke prijzen en die jaren geleden voorzichzelf begonnen zijn en hun krachten hebben gebundeld...

Succes Bob
JeeTee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Steenwijk
Leeftijd: 56
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Roetfilter Volvo V70NN

 · 
Posted: 25.08.2014 - 00:21  ·  #4
Bedankt voor jullie duidelijke uitleg. Ik heb het forum al flink doorgespit en inderdaad veel bruikbare informatie gevonden over het roetfilter probleem. Ik heb inmiddels contact gehad met Dennis van Volvoservice in Uden en een afspraak gemaakt om het roetfilter door te boren en de EGR dicht te programmeren. Daarnaast worden er een paar extra pktjes bijgedrukt. Ik hoop verdere uitleg te krijgen wat betreft het roken en dat dit geleidelijk beter wordt door het schoonbranden van de motor na het dichtprogrammeren van de EGR klep. Als het verbruik dan ook nog iets gunstiger wordt ben ik tevreden. Ik houdt jullie op de hoogte.
JeeTee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Steenwijk
Leeftijd: 56
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Roetfilter Volvo V70NN

 · 
Posted: 05.09.2014 - 15:24  ·  #5
Ik ben inmiddels bij Dennis van Volvoservice en Obbe van Volvotune geweest. Alvorens aan het werk te gaan is de auto uitgelezen en bleek dat de auto volcontinu bezig is geweest met regenereren, sinds de auto in mijn bezit is dus :( Dan heb ik het over 4 maanden, dit verklaart natuurlijk wel het hoge verbruik in deze periode van 1 op 13 (gemeten via tankbeurten). Zoals de plannen waren is het ook uitgevoerd behalve de tuning want het bleek dat de auto reeds gekieteld was, overigens wel netjes gekieteld volgens Obbe.
Ik rij nu alweer een week met de aangepaste voiture en ben zeer content. De auto reageert vlotter op het gaspedaal en de boordcomputer verwacht dat mijn gemiddelde verbruik nu 1 op 19,8 is :love: Bij mijn volgende tankbeurt zal blijken of de boordcomputer dichtbij de waarheid zit.
Het enige wat nog overblijft is bij het fors van de plek schieten nog steeds een rookpluim oplevert, ik kan niet echt zeggen of de rookpluim nog net zo hevig is als voor de aanpassing. Mijn gevoel zegt dat het iets beter is geworden. Ben wel heel erg benieuwd of dit vanzelf beter gaat worden als de motor zich vanzelf heeft schoon gebrand.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39723
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Roetfilter Volvo V70NN

 · 
Posted: 05.09.2014 - 15:45  ·  #6
Zo, dat zijn nog eens verschillen.
Overigens, dat continu regenereren is ook niet iets om vrolijk van te worden.
Ben nieuwsgierig wat het werkelijke verbruik nu is geworden.
Hoe dan ook, veel plezier ermee.
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Roetfilter Volvo V70NN

 · 
Posted: 05.09.2014 - 16:17  ·  #7
Mocht het nog niet gedaan zijn, dan lijkt me verse olie in het blok geen slecht idee. De kwaliteit hiervan zal na 4 maanden regenereren niet best meer zijn.

Tom
roland kosters
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Kaulille
Leeftijd: 55
Berichten: 285
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Roetfilter Volvo V70NN

 · 
Posted: 05.09.2014 - 19:22  ·  #8
pfff 4 maanden met een roetfilter van 600'C... mischien verstandig deze te vervangen of leeg te halen...

De olie moet zeker vervangen worden. Hier kan diesel bij gekomen zijn. (stijgend oliepijl)

Succes met de mooie wagen uit 2010!
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Roetfilter Volvo V70NN

 · 
Posted: 05.09.2014 - 19:25  ·  #9
Wat dacht je van de onverbrande brandstof in de motor/
olie verversen elke 15.000 km, tenzij je graag defecten wenst aan je motorblok en kop.... ( bij een diesel )
JeeTee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Steenwijk
Leeftijd: 56
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Roetfilter Volvo V70NN

 · 
Posted: 06.09.2014 - 07:58  ·  #10
Was ik even vergeten te zeggen maar de olie, oliefilter, brandstoffilter en het luchtfilter zijn inmiddels vervangen.
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Roetfilter Volvo V70NN

 · 
Posted: 06.09.2014 - 15:51  ·  #11
Hmmm... Mijn 2.0d heeft moeite met 1 op 15. Kun je me eens laten weten wat gemeten op je tankbeurten het verbruik gaat worden? De boordcomputer vertrouw ik al even niet meer qua verbruik :-). Al zit ie er nooit heel veel naast, na een tankbeurt geeft ie altijd 1100km range aan en 900 is echt de max.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Roetfilter Volvo V70NN

 · 
Posted: 06.09.2014 - 20:17  ·  #12
ik zou nog 300 km kunnen rijden, en kon 62L tanken.... ik had zeker gestaan onderweg...
WouterR
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeeland
Homepage: facebook.com/volvo…
Berichten: 153
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Roetfilter Volvo V70NN

 · 
Posted: 06.09.2014 - 23:28  ·  #13
Zo gaat het bij mij niet. De range is gewoon sneller weg. Eindigt dus wel netjes op 0. Het verbruik word alleen onderschat door de boordcomputer.
JeeTee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Steenwijk
Leeftijd: 56
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Roetfilter Volvo V70NN

 · 
Posted: 07.09.2014 - 12:36  ·  #14
Ik heb zelf de ervaring dat de boordcomputer wel wat optimistischer is dan de werkelijkheid maar bij de volgende tankbeurt komt er even een update.
JeeTee
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Steenwijk
Leeftijd: 56
Berichten: 16
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Roetfilter Volvo V70NN

 · 
Posted: 16.09.2014 - 06:55  ·  #15
Afgelopen zaterdag de auto afgetankt, blijkt dat er echt veel verschil zit tussen de boordcomputer en het werkelijke verbruik.
Volgens de boordcomputer was het gemiddelde verbruik over deze tank (1044 km) 1 op 19,8
Het werkelijke verbuik was 1 op 16,5
Het gemiddelde over alle tankbeurten is 1 op 13,4
Auto heb ik vanaf april in mijn bezit en alle tankbeurten zijn netjes bijgehouden. In het gemiddelde zit echter ook de vakantie naar Italiƫ met de caravan erachter. Verbruik was toen 1 op 9,5
Kan iemand dit grote verschil tussen verwachting en werkelijkheid verklaren. Is hier misschien een verborgen setting aanwezig die je kunt bijstellen zodat alles wat meer op 1 lijn komt te liggen.
Het registreren blijf ik in ieder geval wel volhouden, dit heb ik namelijk altijd gedaan bij alle auto's
 
Selected quotes for multi-quoting:   0