In je voorsteltopic schreef je dat je niet veel rijdt; 12.000km/jr oid? Als dat veel korte stukjes zijn, dan waarschuw ik je wel: daar is deze diesel niet voor gemaakt. De auto warmt niet volledig op; ondanks dat de verwarming wel snel warm wordt door het Volvo-ontwerp, wil dat niet zeggen dat de motor ook goed opwarmt. En dat is wel nodig voor een goede verbranding bij een diesel. Kijk maar eens in het boekje: daar waar de meeste motoren rond de 6 liter koelvloeistof hebben, hebben onze diesels (ik heb er net zo een, maar wat ouder) 11,65 liter! Dus bijna 2x zoveel, en dat duurt dus ook wel even voordat alles goed warm is.
OK, voor de motortemperatuur is het niet direct belangrijk dat de koelvloeistof in de radiateur ook op temperatuur is, maar korte ritjes zijn op termijn funest, want de EGR en roetfilter vervuilen daardoor en het roetfilter wordt mogelijk niet correct geregenereerd. Het regenereren wordt automatisch gedaan wanneer aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt (bepaalde hoeveelheid opgevangen roet - niet te weinig maar ook niet teveel, dat wordt gemeten door een meting van het drukverschil voor en na het filter - en dan rijden bij bepaalde omstandigheden (constante snelheid van >60km/u als ik me niet vergis) en een volledige normale regerenatie duurt zo'n 20 minuten. Dat wordt nergens aangegeven, tenzij je een OBD2 uitleesapparaatje hebt (kan draadloos met een app op je smartphone).
Je kan het, als je een gevoelige rijder bent en je auto kent, wel voelen als de auto aan het regenereren is, vooral bij deelgas (gaspedaal minimaal ingedrukt bij constante snelheid) merk je dan een iets wijfelachtiger motorgedrag dan normaal - ik merk het meestal als ik heuvelaf rij op de cruise control op de snelweg hier naar het werk.
Als je in de buurt van Duitsland woont zou ik eens een uur goed doorplanken op de Autobahn, of als je niet te hard wil gewoon 140 in de 5 en dan een uur flink doorkarren. Italian tune-up heet dat ook wel

Dan is de boel goed warm en schoon... het overwegen waard voorafgaand aan je volgende apk.