Roetmeting

SvenM
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

Roetmeting

· 
Posted: 17.11.2025 - 18:11  ·  #1
Bij de APK is een roetmeting uitgevoerd, met 650.000 viel deze binnen de grens. Volgens de garage is dit getal voor een Volvo hoog.

Wat is jullie ervaring ? moet ik mij zorgen gaan maken en op zoek gaan naar een nieuw roetfilter, of valt het allemaal wel mee.

Het betreft een 2.4 D5, bouwjaar 2014.

Groet, Sven.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Roetmeting

· 
Posted: 17.11.2025 - 18:24  ·  #2
Ik had 7000 , de laatste keer 220k , maar rij al jaren op GTL
FritsXC70
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 69
Subject:

· 
Posted: 17.11.2025 - 18:27  ·  #3
Mooie XC. Ik heb nu een T5 in dezelfde kleur. Ik zou een tijdje V-Power o.i.d gaan tanken en zo nu en dan het gas erop. Vindt de diesel wel fijn.
SvenM
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.11.2025 - 18:34  ·  #4
Ik tank altijd BP Ultimate diesel (vergelijkbaar met V Power). Slijt zo’n roetfilter ?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.11.2025 - 19:12  ·  #5
650k is weg hoog denk ik. Kan volgende keer zo over de 1 mln zijn.
Laatste keer had ik 1000 en dat jaar daarvoor ook zoiets.
Ik tank altijd v-power diesel
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.11.2025 - 19:40  ·  #6
Kan ook aan de manier van rijden liggen. Veel korte ritten (minder dan 20km), altijd rustig rijden etc, dit leidt vanzelf tot vastzittende egr, inlaatspruitstuk vol met roet, verzadigd roetfilter.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 18.11.2025 - 10:32  ·  #7
ik rij vanaf de aanschaf GTL en 2 jaar geleden zat ik op 1200 en vorig jaar vergelijkbare waardes.
laatste keuring weet ik de waarde niet maar ze hebben de apparatuur een herstart gegeven omdat ze de erg lage waardes niet vertrouwden.

deeltjes test is een mooie indicatie voor de slijtage van je motor.
verbruikt je auto olie? dan waarschijnlijk ook een beroerdere deeltjestest.

ik kan 20K rijden zonder olie bijvullen, en tegen de tijd dat ik er 20 gereden heb gaat er nieuwe olie in, wel hele goede olie van Kroon en toevallig is dat morgen.

ik heb een D5 AWD uit 2012 met 255K op de teller.
wat heeft jou Volvo gereden?
SvenM
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.11.2025 - 12:17  ·  #8
Quote door hermanusb

ik rij vanaf de aanschaf GTL en 2 jaar geleden zat ik op 1200 en vorig jaar vergelijkbare waardes.
laatste keuring weet ik de waarde niet maar ze hebben de apparatuur een herstart gegeven omdat ze de erg lage waardes niet vertrouwden.

deeltjes test is een mooie indicatie voor de slijtage van je motor.
verbruikt je auto olie? dan waarschijnlijk ook een beroerdere deeltjestest.

ik kan 20K rijden zonder olie bijvullen, en tegen de tijd dat ik er 20 gereden heb gaat er nieuwe olie in, wel hele goede olie van Kroon en toevallig is dat morgen.

ik heb een D5 AWD uit 2012 met 255K op de teller.
wat heeft jou Volvo gereden?

Geen olieverbruik en 218.000 km gelopen
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.11.2025 - 12:54  ·  #9
In je voorsteltopic schreef je dat je niet veel rijdt; 12.000km/jr oid? Als dat veel korte stukjes zijn, dan waarschuw ik je wel: daar is deze diesel niet voor gemaakt. De auto warmt niet volledig op; ondanks dat de verwarming wel snel warm wordt door het Volvo-ontwerp, wil dat niet zeggen dat de motor ook goed opwarmt. En dat is wel nodig voor een goede verbranding bij een diesel. Kijk maar eens in het boekje: daar waar de meeste motoren rond de 6 liter koelvloeistof hebben, hebben onze diesels (ik heb er net zo een, maar wat ouder) 11,65 liter! Dus bijna 2x zoveel, en dat duurt dus ook wel even voordat alles goed warm is.
OK, voor de motortemperatuur is het niet direct belangrijk dat de koelvloeistof in de radiateur ook op temperatuur is, maar korte ritjes zijn op termijn funest, want de EGR en roetfilter vervuilen daardoor en het roetfilter wordt mogelijk niet correct geregenereerd. Het regenereren wordt automatisch gedaan wanneer aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt (bepaalde hoeveelheid opgevangen roet - niet te weinig maar ook niet teveel, dat wordt gemeten door een meting van het drukverschil voor en na het filter - en dan rijden bij bepaalde omstandigheden (constante snelheid van >60km/u als ik me niet vergis) en een volledige normale regerenatie duurt zo'n 20 minuten. Dat wordt nergens aangegeven, tenzij je een OBD2 uitleesapparaatje hebt (kan draadloos met een app op je smartphone).
Je kan het, als je een gevoelige rijder bent en je auto kent, wel voelen als de auto aan het regenereren is, vooral bij deelgas (gaspedaal minimaal ingedrukt bij constante snelheid) merk je dan een iets wijfelachtiger motorgedrag dan normaal - ik merk het meestal als ik heuvelaf rij op de cruise control op de snelweg hier naar het werk.

Als je in de buurt van Duitsland woont zou ik eens een uur goed doorplanken op de Autobahn, of als je niet te hard wil gewoon 140 in de 5 en dan een uur flink doorkarren. Italian tune-up heet dat ook wel :-) Dan is de boel goed warm en schoon... het overwegen waard voorafgaand aan je volgende apk.
MarcO
40forum team
Geslacht:
Leeftijd: 46
Homepage: volvoforumnederlan…
Subject:

· 
Posted: 18.11.2025 - 13:22  ·  #10
Ik heb al 2 APK roetmetingen gehad waarbij de waarde 0 was. Ik vond het vreemd, en er is gemeten op beide uitlaten. Het apparaat op een andere wagen geeft wel een hoge waarde.
Ik ga er maar van uit dat het wel kan en dat mijn diesel schoon is.
SvenM
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.11.2025 - 19:31  ·  #11
Quote door Bolbo

In je voorsteltopic schreef je dat je niet veel rijdt; 12.000km/jr oid? Als dat veel korte stukjes zijn, dan waarschuw ik je wel: daar is deze diesel niet voor gemaakt. De auto warmt niet volledig op; ondanks dat de verwarming wel snel warm wordt door het Volvo-ontwerp, wil dat niet zeggen dat de motor ook goed opwarmt. En dat is wel nodig voor een goede verbranding bij een diesel. Kijk maar eens in het boekje: daar waar de meeste motoren rond de 6 liter koelvloeistof hebben, hebben onze diesels (ik heb er net zo een, maar wat ouder) 11,65 liter! Dus bijna 2x zoveel, en dat duurt dus ook wel even voordat alles goed warm is.
OK, voor de motortemperatuur is het niet direct belangrijk dat de koelvloeistof in de radiateur ook op temperatuur is, maar korte ritjes zijn op termijn funest, want de EGR en roetfilter vervuilen daardoor en het roetfilter wordt mogelijk niet correct geregenereerd. Het regenereren wordt automatisch gedaan wanneer aan bepaalde voorwaarden voldaan wordt (bepaalde hoeveelheid opgevangen roet - niet te weinig maar ook niet teveel, dat wordt gemeten door een meting van het drukverschil voor en na het filter - en dan rijden bij bepaalde omstandigheden (constante snelheid van >60km/u als ik me niet vergis) en een volledige normale regerenatie duurt zo'n 20 minuten. Dat wordt nergens aangegeven, tenzij je een OBD2 uitleesapparaatje hebt (kan draadloos met een app op je smartphone).
Je kan het, als je een gevoelige rijder bent en je auto kent, wel voelen als de auto aan het regenereren is, vooral bij deelgas (gaspedaal minimaal ingedrukt bij constante snelheid) merk je dan een iets wijfelachtiger motorgedrag dan normaal - ik merk het meestal als ik heuvelaf rij op de cruise control op de snelweg hier naar het werk.

Als je in de buurt van Duitsland woont zou ik eens een uur goed doorplanken op de Autobahn, of als je niet te hard wil gewoon 140 in de 5 en dan een uur flink doorkarren. Italian tune-up heet dat ook wel :-) Dan is de boel goed warm en schoon... het overwegen waard voorafgaand aan je volgende apk.

Bedankt voor de tip. Daarom tank ik ook premium diesel en overweeg HVO100 te gaan tanken.

In de weekenden rij ik wel langere afstanden (meer dan een uur) en wordt de motor lekker warm. Nu het kouder wordt laat ik ‘s ochtends meestal de standkachel draaien zodat het koelwater al lekker op temperatuur is.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 20.11.2025 - 10:23  ·  #12
Misschien GtL gaan tanken?
Rij ik al jaren op.

Daarnaast, ik onderbreek het regenereren nooit.
Het belangrijkste wat je kunt doen is fatsoenlijke brandstof gebruiken
Regenereren nooit onderbreken.

Ik gebruik dagteller 2 voor het regenereren icm de verbruiksmeter.
Als je genoeg rijd weet je vanzelf wat je verbruik is.

Mijn verbruik is nooit onder de 10 km per liter op mijn route.
Daalt mijn verbruik onder de 10 km per liter dan is hij aan het regenereren en dan blijf ik altijd op de snelweg tot hij klaar is, dit is meestal tussen de 16 en 20 km.

Ik rij er soms een stuk voor om.

Daarnaast gebruik ik een BT dongle in de obd2 poort samen met de obd 2 app op mijn telefoon.
Log in op de BT dongle en zet de sensor van het roetfilter in beeld.
Die is altijd ca 300 graden +- 20 graden.

Tijdens het regenereren loopt hij op tot boven de 660 graden.

Niet onderbreken, gewoon doorrijden.

Mijn auto regenereert na 1995 km, daar kan ik na meer dan 100K km de klok op gelijk zetten en jij hebt een vergelijkbare motor volgens mij.

Als hij regenereert en de temp is 500+ graden schakel ik vaak even 1 standje omlaag om het toerental omhoog te krijgen.

Ik heb vanaf dag 1 een deeltjes test van 1200 of lager.
Voor de rest heb ik normaal rijgedrag, ik gebruik hem niet als scheurijzer.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 20.11.2025 - 14:30  ·  #13
Quote door SvenM

Quote door Bolbo

Bedankt voor de tip. Daarom tank ik ook premium diesel en overweeg HVO100 te gaan tanken.

In de weekenden rij ik wel langere afstanden (meer dan een uur) en wordt de motor lekker warm. Nu het kouder wordt laat ik ‘s ochtends meestal de standkachel draaien zodat het koelwater al lekker op temperatuur is.

Kan aan mij liggen, maar is het niet verstandiger om over te stappen op een benzine auto? 12k km op diesel, en dan ook nog brandstof tanken die haast duurder is dan normale benzine? Volgens mij is benzine dan goedkoper en je hebt er minder gekloot mee :P
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 21.11.2025 - 07:52  ·  #14
Welke benzine motor moet je dan nemen voor een vervanger van de D5/AWD met een 210 pk 400nm, Hij rijd echt heel lekker, in hele lage toeren,
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 39
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 21.11.2025 - 09:47  ·  #15
Quote door bartk

Welke benzine motor moet je dan nemen voor een vervanger van de D5/AWD met een 210 pk 400nm, Hij rijd echt heel lekker, in hele lage toeren,

Een 2.5T is ook heerlijk lui
Selected quotes for multi-quoting:   0