Rokende achterrem

 
 
 
 
 
patrickkoning
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 33
Berichten: 614
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Rokende achterrem

 · 
Posted: 24.09.2013 - 10:03  ·  #1
Afgelopen weekend even 2x op en neer naar Bonn gereden in Duitsland. Toen ik zondag even stopte langs de snelweg voor een tabaksversnapering rook ik ook een andere brandlucht. Bleek dat er allemaal rook uit m'n linkerachterwiel kwam, zo te zien van m'n remblok. Toen ben ik direct maar weer gaan rijden, in de hoop dat deze af zou koelen door de rijwind. Dit lukte ook, want bij de volgende stop geen rook of echt hitte meer gezien.

Ik reed daarvoor wel 200+ en moest af en toe remmen naar 140-150. Is het normaal dat de rem dan begint te roken?
TeeFive
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 040
Berichten: 628
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Rokende achterrem

 · 
Posted: 24.09.2013 - 13:12  ·  #2
dat kan, zeker als je herhaald sterk hebt geremd en vervolgens vrij snel daarna de afrit af bent gereden en bent afgeremd tot stilstand.

maar als het goed is zullen de voorremmen altijd nog heter zijn want die doen, zeker bij droog weer, 75% van al het remwerk.
Als je flink hebt lopen trappen en je zou na gestopt te zijn direct de voorvelgen voelen dan zou je merken dat je ze nog nauwelijks kan aanraken, zo warm zijn ze dan. Achterremmen mogen ook wel warm worden maar toch echt een stukje minder heet dan de voorremmen.

als het niet zo is en de achterremmen zijn overduidelijk heter dan de voorremmen:
- mogelijk aanlopende handrem (vergeten? kabels net een beetje te strak afgesteld?)
- mogelijk handrem voering los in de trommel (moet ook hoorbaar zijn tijdens het rijden)
- remklauw zuigertje niet meer gangbaar waardoor remblok tegen de schijf blijft drukken
- intern opgezwollen /verouderde remslang waardoor remvloeistof niet meer terug kan na 'rem-los' , ook dan blijft de remblok tegen de schijf drukken. Dit is moeilijk te zien. Met het pedaal vloeistof erdoor persen lukt wel, maar vloeistofdruk er af laten lukt niet.
patrickkoning
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 33
Berichten: 614
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Rokende achterrem

 · 
Posted: 24.09.2013 - 15:05  ·  #3
Alle 4 de wielen waren echt heel heet, was wel flink aan het remmen daarvoor. Voor was inderdaad veel warmer dan achter, blijkbaar brandde er wat vuil af. Ik rem namelijk niet zo heel hard normaal. Stomme is dat ik rechts niet gekeken had, in de paniek ben ik zo weggereden.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Rokende achterrem

 · 
Posted: 24.09.2013 - 20:10  ·  #4
Remklauwen kunnen ook ietwat vastzitten en dus voor aanlopende en warme blokken zorgen Patrick. ;)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Rokende achterrem

 · 
Posted: 24.09.2013 - 20:42  ·  #5
Ik denk dat het nog wel meevalt.
Lijkt meer van de racerij te komen.
Wel even in de gaten houden de komende tijd. ;-)
David de Vries
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: H.i.Ambacht
Leeftijd: 42
Berichten: 94
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Rokende achterrem

 · 
Posted: 24.09.2013 - 21:00  ·  #6
Roken is slecht voor je hoor :D :D :D
Ik ben blij dat ik pas gestopt ben en die Zweed van jou begint gewoon met roken!!!!

Ik ben blij dat het maar eenmalig was... :fgrin: :fgrin:
A_A
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Leeftijd: 51
Berichten: 68
Geregistreerd: 08 / 2012
Subject:

Re: Rokende achterrem

 · 
Posted: 29.09.2013 - 01:06  ·  #7
Nu rij ik zelf een oudere generatie Volvo (944) maar ik heb van die dagen dat het even sneller moet ;) en dan wordt de remmerij warmer dan ik aan kan raken. De meeste remmen zijn gemaakt voor gemiddeld gebruik.

Maar afgelopen week de s80 van een van de zoons de gelijde pennen van de achter klauwen geschuurd en soepel bewegend gemaakt, RA bleef ook een klein beetje aanlopen, dan warmt het snel op hoor!

Overigens ook los zittende frictie platen van de handrem vervangen.
patrickkoning
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 33
Berichten: 614
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Rokende achterrem

 · 
Posted: 07.10.2013 - 08:54  ·  #8
Vanmorgen naar kantoor gereden en merkte weer dat de rem linksachter behoorlijk warm geworden is. Heb dan nu ook maar een afspraak gemaakt bij de garage voor volgende week. Hopelijk zijn het niet al te hoge kosten....
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Rokende achterrem

 · 
Posted: 07.10.2013 - 13:59  ·  #9
Ik blijf erbij dat je remklauw vast zit! Dus die zou gangbaar gemaakt moeten worden....
patrickkoning
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: IJsselstein
Leeftijd: 33
Berichten: 614
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Rokende achterrem

 · 
Posted: 07.10.2013 - 15:00  ·  #10
Is dit makkelijk zelf te doen? Want heb zelf niet echt ruimte/gereedschap om dit te doen. Is het erg om er nog een week/300 km mee door te rijden?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Rokende achterrem

 · 
Posted: 07.10.2013 - 16:25  ·  #11
Je verbrand je remblokken er natuurlijk wel mee. Persoonlijk zou ik hier geen week mee door willen rijden. Wat je kan doen is je remklauw demonteren en dan een keer op de rem trappen zodat de remcilinders naar buiten komen. Vervolgens de wanden gooed schoonmaken door middel van remmenreiniger en waterproof schuurpapier. Dan ciliconenvet eraan en de remzuigers terug drukken. Vervolgens de remklauw monteren en rijden maar. ;)
Bootsman
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Goeree-Overflakkee
Leeftijd: 68
Berichten: 284
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Rokende achterrem

 · 
Posted: 07.10.2013 - 16:41  ·  #12
Patrick,

Je rijdt er tenminste al twee weken mee. Bovendien ben je twee keer naar Bonn op en neer geweest met hogere snelheid en zwaarder remmen. Als je blokken moeten verbranden is dat waarschijnlijk al gebeurd dus die week en 300 km in NL maakt naar mijn idee niet veel meer uit. Succes!

Groet, Hans.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39720
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Rokende achterrem

 · 
Posted: 07.10.2013 - 19:03  ·  #13
Ik denk wel dat Hans hier een punt heeft.
Ik ben nieuwsgierig naar de uitkomst van deze.
Succes gewenst Patrick. ;-)
willemf58
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hoorn
Leeftijd: 65
Berichten: 269
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: Rokende achterrem

 · 
Posted: 07.10.2013 - 20:29  ·  #14
De blokjes kunnen ook nog vast geoxydeerd ziten in de geleiders de klauw, dan zou ik de rest ook even controleren is de schijf dan niet blauw?
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Rokende achterrem

 · 
Posted: 07.10.2013 - 20:46  ·  #15
Daar ga maar wel vanuit Willem! Patrick rijdt er naar mijn idee echt al veel te lang mee rond. En als het gaat roken dan ga er maar vanuit dat je schijf ook zijn beste tijd heeft gehad! :(
 
Selected quotes for multi-quoting:   0